Skip to main content
Vraag

Hoe stel ik Google Wifi als router in met Box12b?

• 27 januari 2025
  • 13 reacties
  • 224 keer bekeken

Hallo,

Doordat zowel mijn KPN Box 12b en mijn Google Wifi als router fungeren, heb ik thuis 2 IP adressen (double NAT) hetgeen problemen geeft bij het aanmelden van draadloze apparatuur. (Deze worden steeds op verschillende IP adressen aangemeld, zoals verschillende sonos boxen op verschillende IP adressen, dit terwijl ik maar een woning gebruik met deze sonos apparatuur).

Nu heb ik 3 Google wifi punten, waarvan ik slechts 2 bedraad kan laten fungeren als bridge. Omdat ik 3 punten moet gebruiken en er 1 niet bedraad kan worden, kan ik dus mijn google wifi niet volledig en slechts als bridge kan laten fungeren. Daarmee vroeg ik mij af of ik de KPNbox 12b niet zo kan configureren dat deze slechts als bridge kwerkt en ik daarnaast mijn google wifi Mesh systeem gewoon als Mesh kan gebruiken? Daarmee lijkt het probleem dat ik met Sonos heb vanwege doubble NAT opgelost te zijn.

P.s. Ik heb geen SuperWifi punten in gebruik vanwege het feit dat ik Google Wifi al in gebruik heb.

Bedankt voor het advies!

M.v.g. René

13 reacties

• 3337 reacties
  • 27 januari 2025

Nee, de KPN Box kan niet in bridge. Schiet je ook niks mee op.

Je kan 2 dingen doen. De Google WiFi in bridge of accespoint mode zetten. Als dat kan.

Of anders: zet WiFi uit op de KPN Box en sluit gewoon alles achter de Google WiFi aan. 

Deze laatste situatie is effectief hetzelfde als dat het geval zou zijn als de KPN Box wel in bridge modus zou kunnen. Want is dat geval zou WiFi op de KPN Box ook niet meer te gebruiken zijn. En dan zou er ook nog maar 1 LAN poort werken. Waar je dan dus de Google WiFi op aan zou moeten sluiten. 

Heb je tv ontvangers van KPN? Deze wel rechtstreeks op de KPN Box aansluiten. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 27 januari 2025

Hallo Marlon92,

Dank voor de reactie. Ik had reeds de wifi van de KPNbox uitgeschakeld, dus ik gebruikte al alleen de Google wifi als wifi. De helpdesk van Sonos gaf aan dat zowel de KPN box, alsook de Google Wifi als DHCP fungeren (hetgeen in een dubbel IP adres resulteert). Kortom: met Wifi op de KPN Box uitgeschakeld, heb ik het primairy Google Wifi punt direct met LAN kabel aangesloten. Daardoor is dit primaire Google WIFI punt ook alleen in te stellen als NAT (standard) mode en de overige 2 punten als Bridge. Deze kan ik in de app van google niet aanpassen. Dus ik zoek een manier om slechts één NAT te hebben (in dit geval dus Google) en de KPN Box dus niet als NAT te laten fungeren.

Overigens heb ik geen TV ontvanger van KPN en ook geen telefonie. Ik gebruik slechts alleen internet van KPN.

P.s. Wellicht is dit een ‘klok en klepel’ reactie, ik ben dan ook geen expert. Ik vertel hier alleen wat de Sonos helpdesk mij uitlegde die duidelijk zag dat mijn Sonos apparatuur gekoppeld waren aan twee verschillende IP adressen en hij gaf mij aan om te onderzoeken of de KPN box dus als bridge ingesteld kan worden, of de google wifi. Dat zou de dubbele NAT dan oplossen.

Mochten er nog andere ingevingen/suggesties zijn, dan hoor ik het graag! :)

Bedankt alvast!

Gr. René

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

​@RenePennings Hi en welkom René! We denken hier in de community graag met je mee.

Meerdere routers (of apparaten met router-functie) in een netwerk kan voor communicatieproblemen zorgen, inderdaad. Je kunt kijken of je Google Wifi ook een access point modus heeft, zoals Nick al tipte, in plaats van een router modus. Dat werkt vaak beter. Misschien dat ​@TDN en/of ​@wjb nog tips of suggesties voor je hebben: zij weten ook een boel als we het hebben over het thuisnetwerk!

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 29 januari 2025

​@RenePennings, Heb jij televisie van KPN of Internet only?

• 3337 reacties
  • 29 januari 2025
RenePennings schreef:

Kortom: met Wifi op de KPN Box uitgeschakeld, heb ik het primairy Google Wifi punt direct met LAN kabel aangesloten. Daardoor is dit primaire Google WIFI punt ook alleen in te stellen als NAT (standard) mode en de overige 2 punten als Bridge.

En hoe zijn die overige 2 punten aangesloten? 

Op de KPN Box zitten 4 gele LAN poorten. Daarvan word er maar 1 gebruikt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 29 januari 2025

Hallo ​@wjb, ​@Marlon92, ​@TDN,

Om even jullie vragen te beantwoorden:

De google wifi kan ik mogelijk op access point zetten, maar dan verliest het z'n mesh functie. Daarnaast zijn slechts twee van de drie google wifi punten met een netwerkkabel aangesloten. Het derde wifi punt niet en die kan ik daarom ook alleen draadloos gebruiken binnen het mesh systeem.

Kortom: Primaire wifi: NAT (standard mode). tweede punt: (zonder netwerkkabel)- Bridge mode. derde punt: met netwerkkabel: bridge mode. (Google wifi app geeft trouwens ook aan dat device mode automatically set is, ik kan deze dus nu niet aanpassen.

Ik gebruik alleen internet only van KPN. M.a.w. ik gebruik geen televisie of telefonie via KPN.

Ik heb op de KPN box reeds alle 4 gele lanpoorten in gebruik. Een daarvan is zelfs in gebruik door een internetswitch waar ik tevens 2/4 poorten in gebruik heb.

Ideeën zijn meer dan welkom!

Bedankt!

René

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3484 reacties
  • 29 januari 2025

​@RenePennings Je kan beter een switch met VLAN ondersteuning gebruiken ipv van de KPN Modem en de hoofd Google Wifi aansluiten op de switch met WAN instelling PPPoE, user/password=iets_maar_niet_leeg. De switch moet een verbinding maken met VLAN=6 met het glasvezelkastje.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 29 januari 2025

Aangezien jij geen televisie van KPN afneemt kan je die Google WiFi ook als primaire router gebruiken en de V12 er helemaal tussenuit snijden.

Het enige is dat die Google WiFi een pppoe verbinding moet opzetten op vlan 6.

Als je dat niet kunt instellen op die Google WiFi dan zal je een vlan aware switch tussen de Google WiFi en de NTU/ONT moeten plaatsen om de communicatie alsnog op vlan 6 te plaatsen.

Hoe je die switch kunt inrichten kan je hier (klik) lezen.

Ik ga er overigens vanuit dat je een glasvezelaansluiting hebt. Zo niet dan heb je ook nog een VDSL modem nodig zal bijvoorbeeld de Zyxel VMG4005-B50A.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3484 reacties
  • 29 januari 2025
wjb schreef:

Google Wifi ondersteunt geen VLAN, daarom moet hij een managed switch met VLAN ondersteuning gebruiken.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 29 januari 2025
TDN schreef:
wjb schreef:

Google Wifi ondersteunt geen VLAN, daarom moet hij een managed switch met VLAN ondersteuning gebruiken.

Dat schrijf ik toch ook!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 29 januari 2025

Dank voor jullie reactie. Goede manier om deze leek aan het werk te zetten en het eea te moeten googlen om te begrijpen wat jullie bedoelen.Volgens mij hebben we de oplossing dan.  
Welke switch is hiervoor aan te bevelen? Ik zie in de gelinkte post de Netgear GS105Ev2. Zou deze goed zijn of zijn er goedkopere opties die hetzelfde werken? En aangezien ik nog een aparte switch heb, neem ik aan dat de 5 poorten voldoende zijn (idem aan de V12 box). 
dank voor de suggesties. 

• 3337 reacties
  • 29 januari 2025
RenePennings schreef:

Kortom: Primaire wifi: NAT (standard mode). tweede punt: (zonder netwerkkabel)- Bridge mode. derde punt: met netwerkkabel: bridge mode.

Maar waar zit die kabel in? Van dat derde punt?

RenePennings schreef:

Ik heb op de KPN box reeds alle 4 gele lanpoorten in gebruik. Een daarvan is zelfs in gebruik door een internetswitch waar ik tevens 2/4 poorten in gebruik heb.

Maar dit klopt toch niet? Je moet alle apparaten achter de Google WiFi hebben zitten. Met uitzondering van de tv ontvangers. Dat heb jij zo niet. Op de Google WiFi zit een LAN poort...

Daar sluit je de switch op aan. En daar vervolgens alle apparaten op aansluiten. Ook dat derde Google WiFi punt.

Op de gele LAN poorten van de KPN Box sluit je alleen de eerste Google WiFi aan. En de tv ontvangers. Verder niets.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 29 januari 2025
RenePennings schreef:

Ik zie in de gelinkte post de Netgear GS105Ev2

Dat is een prima switch. Ook de TP-Link SG105e voldoet.

Configureer die switch zoals in dat door mij aangehaalde bericht en plaats deze tussen de WAN poort van jouw Google WiFi en de NTU/ONT. Als je de LAN poort van de Google WiFi daar op poort 3, 4 of 5 aansluit dan kan je de twee overgebleven poorten voor jouw LAN gebruiken.

Reageer