Skip to main content

Ik heb KPN internet besteld voor mijn huis.

Ik heb begrepen dat de service in dit gebied via glasvezel verloopt. Er is een glasvezel die in mijn bijkeuken komt. Deze is aangesloten op een apparaat, en uit dit apparaat komt een enkele ethernetkabel.

Mijn pakket van KPN komt over een week aan. Ik wil er niet op wachten aangezien ik internet nodig heb om thuis te kunnen werken. Ik heb een eigen router/accesspoint met OpenWrt. Ik gebruik toch liever mijn eigen apparaat.

Kan ik gewoon mijn router op deze kabel aansluiten en de router configureren? Ik kreeg een e-mail met mijn IPv4-adres en mijn IPv6-bereik toen ik me aanmeldde. Kan ik dit IP gewoon als statisch IP gebruiken? Welke standaard gateway moet ik gebruiken? Hebben alle netwerken het masker 255.255.255.252? Moet ik in plaats daarvan DHCP en IPv6 RA gebruiken?

Ik weet zeker dat iemand hier een korte gids over moet hebben geschreven, maar ik kan niet veel vinden. Excuses voor mijn slechte Nederlands, nog leren.

Het sleutelwoord "gateway" heeft me geleid naar vermeldingen van PPPOE. Mijn eerste gedachten waren niet juist. Ik zal PPPOE lezen, ik heb PPP niet meer gebruikt sinds de dialup dags. 


Hallo @IkBenHugo 

 

Het kan best zo zijn dat het glas lampje al brand maar er toch nog eerst iets geactiveerd moet worden voor de verbinding echt werkt.
Heb je al bericht gehad dat de glasvezelverbinding al actief is?

 

Het klopt dat je verbinding via PPPoE moet maken, je moet dan ook VLAN 6 gebruiken.

Op deze pagina kan je documentatie vinden over het instellen van je eigen router:
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

In deze bestanden staat de benodigde informatie (uit bovenstaande link):

Controleer de technische eisen
Glasvezel Internet (PDF)
VDSL Internet (PDF)

 

Je kan ook in dit topic kijken, dat gaat helemaal over het gebruik van een eigen router i.p.v. het KPN modem:

 


Voor PPPE heb ik PAP/CHAP username en password nodig. Waar kan ik de mijne vinden?


Die zijn er niet, je kan daar van alles invullen b.v. internet voor zowel username als password.

Staat ook in dat Glasvezel document:

Technische details Internet
•  PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
•  PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
•  Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
•  IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
•  IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

 


Ik heb PPPOE over VLAN6 op mijn apparaat geconfigureerd. Ik heb dit nog niet eerder gedaan, maar ik denk dat het correct is. Wanneer ik probeer te verbinden, krijg ik:

    Error: Unknown error (USER_REQUEST)

 

> Het kan best zo zijn dat het glas lampje al brand maar er toch nog eerst iets geactiveerd moet worden voor de verbinding echt werkt.

 

Hoe kan ik dit controleren?


> Heb je al bericht gehad dat de glasvezelverbinding al actief is?

 

Dat heb ik niet. Ik denk dat de vorige bewoner dienst had op dit adres. Moet ik wachten op een bericht dat het weer geactiveerd is?


Als je nog geen SMS hebt ontvangen dan is je verbinding nog niet actief:

Zie deze pagina bij Installatie → Zelf Installeren:

We sturen je een sms als je kunt beginnen met de installatie.

 


Ik zal dan wachten op de SMS, bedankt.


Is dit uiteindelijk gelukt? Wil ook router wisselen (ivm functionaliteit) maar PPPOE verbinding valt voortdurend weg (na een minuut of zo). 

 


Ik zag deze info nog in de Openwrt wiki, heb het zelf nog niet geprobeerd

https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wan/isp-configurations#netherlands

 

Voor iptv moet je nog wat extra dingen doen schijnt.

https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wan/udp_multicast#iptvudp_multicast


Dank je! 
ik heb een nieuwe ax-55 gekocht en die werkt prima, wel zonder openwrt..,