Skip to main content

Hallo,

 

Ik ga binnenkort mijn switch vervangen daar deze defect is. 

Ik heb nu een Unify PoE Lite besteld. Nu ben ik aan het kijken op YT hoe je daar makkelijk vlan tagging kan doen voor TV bijvoorbeeld. Nu zie ik dat je eerst een netwerk moet maken als ook een profiel. Is dit ook het geval voor TV vlan 4?

 

Mvg,

 

John

U heeft de klok horen luiden ben ik bang voor.

Op het thuisnetwerk is helemaal geen vlan 4. KPN werkt niet met vlans op het thuisnetwerk. Vlan 4 bestaat alleen op de verbinding tussen het modem/router en de wijkcentrale. Buiten uw huis dus. Op de kabel die onder de straat ligt. Daar zit vlan 4 op. Na het modem/router bestaat vlan 4 niet meer. Dus u kunt niets met vlan 4 instellen op die switch. 

Natuurlijk kunt u iets gaan doen met vlans. Maar dan zult u eerst een router moeten hebben die vlans ondersteund. Heeft u die?


Ik heb op mijn huidige switch Netgear ook vlan tagging staan. Ik dacht dat dat nodig was. 


Voor tv van KPN is IGMP-Snooping nodig. Dat moet een switch ondersteunen. In de praktijk is het zo dat veel switchen die IGMP-Snooping ondersteunen ook vlan tagging ondersteunen. Maar het word niet gebruikt.

Tenzij een gebruiker zelf natuurlijk aan het knutselen gaat met vlans. Maar dan is eerst een router nodig die vlans ondersteund. 


Ah ok helder. Bedankt voor de info.