Skip to main content
Antwoord

Hoe TP-link AX58 instellen om fout melding STB-zap-03/3 - HAL layer op te lossen?

• June 29, 2025
  • 4 reacties
  • 60 keer bekeken

Ik heb de TP-link Archer AX58 aangeschaft ter vervanging van de 10 jaar oude Arcadyan. In de meterkast heb ik het nieuwe KPN modem KPN box 12b. Op poort 2 daarvan, zit de utp-kabel naar de huiskamer (zo'n 15 meter door plafond en muur)) aangesloten. Op de uitgangspoort in de huiskamer heb ik met een utp-kabel de Arcadyan/TP-link aangesloten. 

Ik kan ermee tv kijken maar helaas kan ik niet uitgesteld, programma terug kijken of opgenomen programma's bekijken. Ik krijg dan de foutmelding: ‘STB-zap-03/3 - HAL layer’ in beeld.

Op internet vind ik wel dat dit een bekend probleem is maar ik vind geen manier of instelling om de TP-link AX58 werkend te krijgen. KPN is onwillig om mij de instellingen te geven, want niet hun apparatuur, die nodig zijn en op internet kan ik ook de juiste instellingen niet vinden.

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen dan wel de juiste instellingen verschaffen?

Beste antwoord door Marlon92

Eigenlijk moet je eerst een switch die igmp snooping ondersteund aansluiten. En daar dan de tv ontvanger op aansluiten. En in een andere poort van die switch de AX58.

Nu heb je de tv ontvanger achter de AX58 zitten. Zo heb je 2 routers achter elkaar. Dat werkt niet voor tv van KPN. 

Je kan proberen om die AX58 in accespointmodus te zetten. Misschien werkt het dan wel.

4 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Heb je igmp proxy ingesteld in de tplink deze is nodig voor verwerking van iptv

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 29, 2025

Wat betekent dat en in welke tab in de router kan ik dat instellen?

Gevonden onder tab netwerk. IPTV/LAN is niet aangevinkt. Onder IGMP zijn de proxy en snooping beide wel aangevinkt. De IGMP versie is V2.

• Antwoord
  • June 29, 2025

Eigenlijk moet je eerst een switch die igmp snooping ondersteund aansluiten. En daar dan de tv ontvanger op aansluiten. En in een andere poort van die switch de AX58.

Nu heb je de tv ontvanger achter de AX58 zitten. Zo heb je 2 routers achter elkaar. Dat werkt niet voor tv van KPN. 

Je kan proberen om die AX58 in accespointmodus te zetten. Misschien werkt het dan wel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 29, 2025

Ik heb het probleem zelf opgelost.

Onder tab ‘Network’ naar ‘IPTV/VLAN’.

Vink het vakje aan en zet daar de setting ‘mode’ op ‘Bridge’.

Er verschijnt dan een lijst van de 4 LAN poorten die deze router heeft. Selecteer LAN1 als IPTV. LAN2, 3 en 4 op internet.

Aan de IGMP instellingen hoef je niets te veranderen. Save e.e.a. en alles werkt.

Ik heb het zonet getest. 😎