Skip to main content
Beantwoord

Hoe weet ik welk apparaat bij welke benaming hoort in MijnKPN voor schema's instellen?

• April 27, 2026
  • 4 reacties
  • 33 keer bekeken

Hoe kun je een apparaat herkennen aan naam die - waarvan ik denk dat ik ze anders benoemd heb zoals tablet van .. of iPhone van … en deze met een soort code worden aangeduid bij de mogelijkheid “schema’s instellen “ voor de apparatuur

Zie afbeelding hieronder als voorbeeld .. wel beetje gehusseld met de tekst voor privacy 🥴🤷🏼‍♀️

weet iemand waar je de naam van t apparaat zelf kan terugvinden in t toestel of apparaat ? Staat dit ergens aangegeven bij de (fabrieks)instellingen ? Ik zoek me suf 

Beste antwoord door Robert Brink

Ik vind https://maclookup.app/search/result?mac=2ccf67 wel handig, tik de eerste paar karakters van het MAC-adres en je hebt de fabrikant (Homeassistant draait dus op een Raspberry Pi).

Met name Tuya sockets en lampen hebben de onhebbelijkheid om zichzelf te identificeren als bijv wlan0 of lwip0

Hoe dan ook, als het gaat om schema’s instellen (access control) gebeurt dat altijd op basis van MAC-adres dus welke naam je aan een apparaat hebt gegeven doet er niet toe. 

4 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 29, 2026

Welkom op de community ​@PetersErkelens 🙂

Het is mogelijk om de naam van de apparaten hier aan te passen in het overzicht, maar dan moet je natuurlijk wel duidelijk hebben welk apparaat wat is. Om wat voor apparaten gaat het? Ik denk dat je het best per apparaat via Google op kunt zoeken waar je de apparaatnaam kunt vinden. Of als dat niet lukt, wellicht per apparaat instellen dat ze geen internet mogen en dan kijken welke geen internet krijgt? Dan weet je ook met welk apparaat je te maken hebt 😊

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Ik vind https://maclookup.app/search/result?mac=2ccf67 wel handig, tik de eerste paar karakters van het MAC-adres en je hebt de fabrikant (Homeassistant draait dus op een Raspberry Pi).

Met name Tuya sockets en lampen hebben de onhebbelijkheid om zichzelf te identificeren als bijv wlan0 of lwip0

Hoe dan ook, als het gaat om schema’s instellen (access control) gebeurt dat altijd op basis van MAC-adres dus welke naam je aan een apparaat hebt gegeven doet er niet toe. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ah kijk aan, dank voor deze tip ​@Robert Brink!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoe staat het er nu voor ​@PetersErkelens? Ben je wat verder gekomen met de tips hier?