Skip to main content
Vraag

Hoe wijzig ik instellingen in het modem voor mijn airco?

  • June 24, 2026
  • 8 reacties
  • 80 keer bekeken

voor mijn nieuwe airco moet ik een bepaalde poort open zetten op de router. Hoe gaat dat in z’n werk?

8 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 24, 2026

Welk router heb je van KPN ?


RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 24, 2026

Hallo ​@janner , begin met dit artikel in de Kennisbank door te nemen:

 


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 24, 2026

Het is een Experia box V10


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 24, 2026

Het is niet aannemelijk dat je een poort open moet zetten. Ik denk dat de airco alleen werkt op de 2.4ghz band van wifi. Standaard gebruikt de v10 de 2.4ghz band en de 5ghz band. De airco kan daar niet mee omgaan. Het modem heeft een extra wifi netwerk waar je die banden wel kan splitsen. Maak de 2.4ghz band actief en verbind je mobiel met dat netwerk en volg dan de instructies van de airco. Is dit abacadabra voor je of snap je em?


emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

ik zou inderdaad ook uitermate terughoudend zijn met het openzetten van buiten naar binnen van een poort, is een groot beveiloigingsrisico zonder aanvullende sloten op de deur. Normaal gesproken totaal niet nodig en als dit wel zou moeten, zou ik de leverancier niet vertrouwen, sowieso omdat er een poort open moet, maar ook of dit dan veilig zou kunnen. Airco’s hebben (generaliserend) geen verstand van netwerkbeveiliging.


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 25, 2026

Beste ​@janner even een vraag uit belangstelling.

Een airco heeft in de regel een afstandsbediening om op afstand  de airco te bedienen als je er niet bij kunt.

Wat is het nu van een een via internetbediende airco?

 

 


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 25, 2026

Dan kan je op afstand regelen dat de ruimte op de gewenste temperatuur is als je thuis komt. Ik was natuurlijk weer te zuinig om dat erbij te nemen en daar heb ik wel een beetje spijt van.


AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 25, 2026

Is het niet een beter idee om een VPN te gebruiken om toegang te krijgen tot je lokale airco-beheer?
Ik zou zelf erg terughoudend zijn om poorten naar buiten open te gooien. De meeste apparatuur (Netatmo, Toon, Growatt) bij mij en bij mijn vader gebruiken een interne VPN/cloud oplossing zodat we het van buitenaf kunnen benaderen, zonder poorten open te zetten.  En via VPN in de router kunnen we Home Assistant benaderen.