Skip to main content

Beste Forum leden,

Ik ben qua kennis niet zo thuis in Internetverbindingen en snelheden, aansluiten lukt prima en meestal werkt het direct of kom ik eruit om e.e.a. te fixen.

Nu heb ik een vraag over 1 GB/s glasvezelsnelheid en de verdeling hiervan.

Vanwege mijn streamende en gamende pubers ben ik om van 100 MB/s naar 1 GB/s, lekker toekomst proof ook. Gisteren (26-08-2023) met KPN ingeregeld en volgens mij al de 28e wordt de snelheid aangepast. Ik krijg binnenkort ook TV+ van KPN i.p.v. de oudere Amino kastjes. En 3 KPN Super Wifi schoteltjes. Qua abonnement voor minder geld, bizar, maar top !

Ik heb achter de Experia V10 modem (die zelf geen Wifi uitstraalt) een Netgear Nighthawk met zo’n 25 apparaten (deels bekabeld en deels Wifi 2.4 en Wifi 5) dus een eigen netwerk, maar de Wifi hierop is inmiddels beroerd. Vandaar ook de Super Wifi aanvraag en hogere snelheid.

Nu mijn vraag; op de Experia Box zitten 4 ethernet uitgangen;

  1. Netgear Nighthawk R7000 router die vertakt met ethernet verdeelkastjes naar de meer dan 4 bekabelde apparaten en flink wat Wifi connecties
  2. TV kastje 1
  3. TV kastje 2 (kabel naar boven)
  4. Vrij voor Super Wifi punten en dus derde Wifi netwerk (naast de 2.4 en 5 GHz met de Netgear router)

Is het nu zo dat de 1 GB/s die straks binnenkomt door alle vertakkingen steeds langzamer wordt of hoe werkt dat eigenlijk ? Bijv. gaat er 4x 250 MB/s naar de 4 ethernet uitgangen van de Experia Box en neemt de TV+ dus ook al bandbreedte in ? Betekent dit dat er dan 250 MB/s overblijft voor de router met alles erachter ? Of hangt het af van het gebruik op ieder moment hoe de bandbreedte verdeeld wordt en is het niet “gedeeld door” ?

Als ik straks de snelheid meet met een laptop direct op de nu nog vrije ethernetpoort van de Experia box V10, zou ik dan circa 900 Mb/s moeten kunnen meten ondanks dat de andere poorten bezet zijn of moet dan eigenlijk al het andere uitstaan ?

Lang verhaal maar hopelijk kan iemand mijn kennis bijspijkeren op dat vlak.

Alvast super bedankt !

Groetjes, 

Danny Meulepas

De snelheid wordt verdeeld afhankelijk van het gebruik.  Dus niet 250 op iedere poort. Wil je goed de snelheid kunnen meten dan doe je dat met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder overige aangesloten appartuur.  Meten doe je dan met de Ookla app die je in Windows kan vinden. 


Helemaal helder al, dank voor snelle duidelijke antwoord !


Mocht je dan niet blij zijn:

Je kunt op veel netwerk- apparaten wel wat sturen door QOS aan te zetten, je kunt daarmee voorrang geven aan wat jij belangrijker vind.  

Dat kan op een netgear switch bijvoorbeeld prioriteren op poortniveau, up of down, etc..

https://kb.netgear.com/23850/What-is-Quality-of-Service-QoS-on-my-NETGEAR-router


Dank voor je tip en link @EAZ1964 ! Super fijn dat meedenken !


Bij niet-tv+ abo's krijgen de tv-streams voorrang boven het overige internet gebruik. Hoe dat bij tv+ geregeld is weet ik niet precies, wellicht de kwalitatief betere multicast streams ook, maar daarvoor moet je de uitgebreide variant van tv+ hebben en niet de streaming only versie. 


Hi @Danny Meuleps, welkom hier. 

Fijn om te lezen dat je zo goed op gang bent geholpen. 

De snelheid wordt verdeeld afhankelijk van het gebruik.  Dus niet 250 op iedere poort. Wil je goed de snelheid kunnen meten dan doe je dat met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder overige aangesloten appartuur.  Meten doe je dan met de Ookla app die je in Windows kan vinden. 

Dit klopt helemaal. Met een managed switch kun je overigens ook precies doen wat jij wilt, per poort aangeven hoeveel bandbreedte(snelheid) waar naartoe moet gaan. Die sluit je dan aan op een van de poorten van de KPN modem, en vanaf daar kun je alles regelen.