Skip to main content
Beantwoord

Honeywell thermostaat maakt verbinding met verkeerde ip range van mijn Box 12

• January 25, 2026
  • 15 reacties
  • 156 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Inleiding: Ik heb een KPN Box 12 en een Honeywell thermostaat. Op een raspberry pi draai ik WireGuard waardoor ik remote op mijn router kan inloggen. 
Ik ben in het buitenland en zie dat mijn thermostaat niet meer werkt. Ook zie ik dat de router opnieuw opgestart is, waarschijnlijk t.g.v. een korte stroomstoring. Mijn lokale LAN is 192.168.2.x en ik zie dat mijn honeywell nu op 192.168.3.x staat. Op mijn verzoek heeft iemand de thermostaat van de spanning gehaald, weer opnieuw aangesloten. Dat hielp, tot enige dagen geleden.  Nu werkt de thermostaat weer niet en uit- en aanzetten werkt nu ook niet. Herstarten van de KPN Box helpt niet. 

Vraag: Weet iemand hoe ik in deze situatie mijn thermostaat weer een adres als 192.168.2.x kan geven?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Dank voor jullie reacties. Ik heb het gastnetwerk uitgezet, dat hielp niet. Het idee van JanD lijkt mij het beste, alleen is het punt dat ik niet thuis ben en daarom de thermostaat niet opnieuw kan installeren. Waarschijnlijk zijn t.g.v. een korte stroomstoring mijn router en de thermostaat uitgevallen, en toen de spanning terugkwam was de thermostaat net iets eerder dan de router met opstarten waardoor hij z’n eigen netwerk nl 192.168.3 is gaan maken, waarna de router weer opkwam en die 192.168.2 ging gebruiken met als gevolg dat m’n thermostaat niet meer met m’n ketel communiceert. 

Dank voor deze extra informatie.   Zo te lezen is de kans groot dat dit opgelost kan worden door alle apparaten even te resetten.  Ben je zelf binnenkort weer thuis of kun je iemand vragen om dit fysiek bij jou thuis te doen? 

15 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 25, 2026

Je kan je thermostaat een vast ip adres geven door middel van adresreservering  in de KPN box om dit te voorkomen. 

• January 26, 2026

192.168.3.x is het gastennetwerk. Hoe zit dat ding aangesloten? Bekabeld of op WiFi? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Ik kon gister niet op het forum komen, daardoor nu pas een reactie. 

@IkRon : de thermostaat staat nu op 192.168.2.175 op het tabblad  reserveren ip-adres,maar ook nog als 192.168.3.1 bij de topologie. En de thermostaat werkt niet. Kan ik hem verwijderen onder topologie zodat het andere adres dan gaat gelden, of juist niet?

@Marlon92: het apparaat communiceert via wifi. 

• January 27, 2026

Staat het gastennetwerk uit? Of kan je dat (tijdelijk) uit zetten?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 27, 2026

Beste ​@Knees zet gast wifi uit, reset de thermostaat en verbindt als nieuw uit de doos.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Dank voor jullie reacties. Ik heb het gastnetwerk uitgezet, dat hielp niet. Het idee van JanD lijkt mij het beste, alleen is het punt dat ik niet thuis ben en daarom de thermostaat niet opnieuw kan installeren. Waarschijnlijk zijn t.g.v. een korte stroomstoring mijn router en de thermostaat uitgevallen, en toen de spanning terugkwam was de thermostaat net iets eerder dan de router met opstarten waardoor hij z’n eigen netwerk nl 192.168.3 is gaan maken, waarna de router weer opkwam en die 192.168.2 ging gebruiken met als gevolg dat m’n thermostaat niet meer met m’n ketel communiceert. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 27, 2026

Dank voor deze extra informatie.   Zo te lezen is de kans groot dat dit opgelost kan worden door alle apparaten even te resetten.  Ben je zelf binnenkort weer thuis of kun je iemand vragen om dit fysiek bij jou thuis te doen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Bedankt Erwin, dat had ik ook als laatste redmiddel bedacht. Mijn idee: eerst door iemand de spanning van de thermostaat laten halen, dan vab de router, dan router weer inschakelen, dan een paar minuten wachten en dan de thermostaat weer aansluiten. Ben je het daarmee eens, of zie ik iets over het hoofd?

Erwin van KPN
Moderator

Bedankt Erwin, dat had ik ook als laatste redmiddel bedacht. Mijn idee: eerst door iemand de spanning van de thermostaat laten halen, dan vab de router, dan router weer inschakelen, dan een paar minuten wachten en dan de thermostaat weer aansluiten. Ben je het daarmee eens, of zie ik iets over het hoofd?

Ik acht de kans heel groot dat het dan gewoon weer werkt.  Ik kan - in het uiterste geval - vanuit hier een reset proberen van je router.  Maar dat werkt lang niet altijd.  

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 30, 2026

En ik zou wel het IP-adres laten reserveren voor het geval het nog eens mocht voorkomen.

Dan is het risico weer iets kleiner.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 11, 2026

Helaas biedt het allemaal geen soelaas. De thermostaat is er een dag uit geweest en gebruikte toen hij daarna weer opkwam opnieuw het gastnetwerk. Ik ga als ik thuiskom de thermostaat opnieuw installeren. 
Bedankt voor het meedenken. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 11, 2026

Helaas biedt het allemaal geen soelaas. De thermostaat is er een dag uit geweest en gebruikte toen hij daarna weer opkwam opnieuw het gastnetwerk. Ik ga als ik thuiskom de thermostaat opnieuw installeren. 
Bedankt voor het meedenken. 

En als je het gasten netwerk even tijdelijk uitschakeld?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 13, 2026

Dan moet de thermostaat het ww krijgen voor het gewone LAN en om dat te doen moet ik lokaal aanwezig zijn. Maar bedankt voor het meedenken. 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Wanneer een Honeywell-thermostaat met de verkeerde IP-range verbindt via een KPN Box 12, is er vaak sprake van een conflict met een gastnetwerk of een verkeerde DHCP-toewijzing. Herstart de Box 12 en thermostaat
, of wijzig de SSID-naam van het 2.4GHz-netwerk en verbind opnieuw om de juiste IP-range (
) af te dwingen. 
Hier zijn de stappen om het probleem op te lossen:
  • Netwerkinstellingen vernieuwen: Ga naar het menu van de Honeywell-thermostaat, kies instellingen > netwerk en voer de wifi-gegevens opnieuw in.
  • Apparatuur herstarten: Haal de KPN Box 12 en de thermostaat van de stroom, wacht 30 seconden en zet ze weer aan. Dit dwingt de router een nieuw IP-adres uit te delen.
  • 2.4GHz scheiden: Zorg dat de thermostaat verbonden is met het 2.4GHz-netwerk (vaak is 5GHz niet ondersteund of onstabiel voor IoT).
  • Controleer DHCP-bereik: Controleer in de instellingen van de KPN Box 12 (via 192.168.2.254) of het DHCP-bereik correct is ingesteld en niet per ongeluk apparaten in een ander subnet (bijv.
    ) plaatst.
  • Fabrieksinstellingen: Reset indien nodig de netwerkinstellingen van de thermostaat naar de fabrieksinstellingen en verbind opnieuw. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 17, 2026

Hoi Frans, dat zijn goede suggesties,maar niet realiseerbaar omdat ik niet thuis ben en dus de thermostaat niet kan manipuleren. 

Wat mij betreft is mijn hulpvraag bij deze gesloten. Dank aan alle reageerders.