Skip to main content

hallo allemaal,

 

ik heb de afgelopen maanden problemen met mijn honeywell thermostaat, tijdens de installatie gaat alles goed, ook verbinding met wifi, maar na een tijdje krijg ik de melding dat het toestel internet niet kan bereiken. Het lijkt alsof er een firewall rule in de router zit, maar dat is niet zo, ik heb de thermostaat aan een hotspot gehangen en dan werkt het …

 

blokkeert KPN iets in haar netwerk?

 

groetjes

Frank

 

KPN blokkeert niets.

 


ok, hoe verklaar je dan dat via een hotspot via Vodafone netwerk de thermostaat wel netjes verbind met mijn app maar als ik het via het mijn eigen Wifi netwerk verbind, van KPN de thermostaat aangeeft dat hij wel verbonden is met wifi maar geen verbinding met de cloud kan maken?

 


Hallo @Frank Halder welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

 


Experiabox V10A

 


En het is echt heel vreemd, het hele installatie proces werkt als een tierelier, maar op het laatste gaat de app synchroniseren met de thermostaat en op dat moment kan het zijn dat er verkeer van de cloud naar de thermostaat gaat, maar dat gaat dus niet goed, na enige tijd krijg ik dan een cloud connection error. en nogmaals met een hotspot over een VF netwerk werkt het wel…

 


Hallo @Frank Halder volgens mij is bij de V10a sinds kort ook ‘extra wifi’ beschikbaar. Als je dat activeert zou je kunnen proberen de thermostaat via extra wifi te verbinden. Sommige apparatuur werkt alleen op de 2.4-band, als je dan bij de extra wifi  alleen de 2.4-band activeert en je maakt dan verbinding zou het goed moeten gaan.

Succes.

 


heb ik al gedaan, het lijkt wel alsof het oude mac adres van dit apparaat nog ergens in een cache zit (wat niet zo kan zijn) of dat het apparaat zelf geen toegang tot internet krijgt omdat iemand (de router?) of KPN het niet vertrouwd. Kan me voorstellen dat KPN niets blokkeert, maar ik weet dat bepaald verkeer wel degelijk in firewalls geblacklist kan geraken.

 


als ik het apparaat probeer te pingen krijg ik destination host unreachable, maar dat kan natuurlijk best. het systeem is wel verbonden aan de wifi en ik zie het ook in de router, krijgt een ip adres uitgedeeld namelijk

 


en dat terwijl ik mijn stofzuiger gewoon wel kan pingen… wat een wereld he?


Tracing route to 192.168.2.53 over a maximum of 30 hops

  1   196 ms    16 ms    31 ms  192.168.2.53

Trace complete.

C:\Users\786640>tracert 192.168.2.47

Tracing route to 192.168.2.47 over a maximum of 30 hops

  1  ZLMC-JQK220837H.HalderDomain e192.168.2.42]  reports: Destination host unreachable.

schiet mij maar lek…

 


Het kan natuurlijk prima dat die Honeywell thermostaat niet op ping requests reageert en daarmee dus ook pingbaar is.

Een traceroute zal die Honeywell dan ook niet kunnen vinden.

Zie jij de Honeywell in de DHCP cliënt list op de V10a staan?


ja dat wel maar ik zie wel iets vreemds in de syslog van de router

 


ja dat wel maar ik zie wel iets vreemds in de syslog van de router

Wat dan?


ik heb het opgelost…. ik heb twee dingen gedaan, te weten:

 

  1. ISP DNS uitgezet
  2. Een extra router die naar mijn printer leidt uitgezet

ik ga nu uitzoeken welke van de twee de veroorzaker was…

 

tsss wat een gedoe ;-)


Wat voor een extra router is dat? (Merk en type)


ik zag dat het apparaat een ander IP adres kreeg dan in mijn dhcp range viel, wat wel vreemd was, en toen bedacht ik me dat ik nog een ander device had waar misschien dat ip adres nog in gecached was. ik zie trouwens dat er wel een dhcp offer plaats vindt, maar het device blijft hetzelfde ipadres houden..

 

Oct  8 17:24:16 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 48:a2:e6:5b:a6:07 (Tstat-5BA607) via br0
Oct  8 17:24:17 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.58 to 48:a2:e6:5b:a6:07 (Tstat-5BA607) via br0
Oct  8 17:24:17 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.58.
Oct  8 17:24:17 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.58 (192.168.2.254) from 48:a2:e6:5b:a6:07 (Tstat-5BA607) via br0
Oct  8 17:24:17 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.58 to 48:a2:e6:5b:a6:07 (Tstat-5BA607) via br0
Oct  8 17:24:17 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 40:3f:8c:e8:ef:2c (TL-WPA4220) via br0
Oct  8 17:24:17 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.55 to 40:3f:8c:e8:ef:2c (TL-WPA4220) via br0

 

maar de TStat blijft op .47 zitten….


Je hebt toch hopelijk niet een LAN-LAN verbinding tussen die twee routers of wel?


ik heb het opgelost…. ik heb twee dingen gedaan, te weten:

 

  1. ISP DNS uitgezet
  2. Een extra router die naar mijn printer leidt uitgezet

ik ga nu uitzoeken welke van de twee de veroorzaker was…

 

tsss wat een gedoe ;-)

Hoi @Frank Halder. goed om te lezen dat je dit issue inmiddels hebt weten te fixen en bedankt ook voor het delen van de oplossing 🙂 Ik ben uiteindelijk ook wel benieuwd wat dit probleem nu veroorzaakte! 


Hallo,

 

tja het bleek dus inderdaad door de extra router die ik nog had staan, die verbonden was middels een LAN kabel en waar blijkbaar dit IP Adres nog in bekend was.

het punt was dat ondanks DHCP ik zag dat de thermostaat iedere keer hetzelfde ip adres kreeg, wat vreemd is.

dus als ik pakketjes naar buiten stuurde werden ze naar de andere router gestuurd omdat die dacht dat het IP adres daar leefde.

dus het uitrekken van die router en het daarna weer aanzetten loste het probleem op.

groetjes

Frank


Bedankt voor deze terugkoppeling @Frank Halder, supernuttig dat je deze informatie nog even met ons wou delen! Mocht je ons in de toekomst nog eens nodig hebben, laat het ons dan vooral weten :)


tja het bleek dus inderdaad door de extra router die ik nog had staan, die verbonden was middels een LAN kabel en waar blijkbaar dit IP Adres nog in bekend was.

@Frank Halder, Bedoel je hiermee dat die router niet met zijn WAN poort maar met één van zijn LAN poorten op een LAN poort van de Experia/KPN Box aangesloten was/is?

Dat er dus een LAN-LAN koppeling was/is tussen die twee routers?


ja, dat klopt ik heb hier een lan lan koppeling gemaakt.

 


ja, dat klopt ik heb hier een lan lan koppeling gemaakt.

Fijn dat je dat ook nog even terugkoppelt want dat is dus de werkelijke reden waarom dit zo mis ging.

Beide routers hebben immers een DHCP server aan boord en het is maar welke als eerste antwoord geeft op een verzoek van een apparaat voor het verkrijgen van een IP adres. Met twee DHCP server op hetzelfde LAN kun je er donder op zeggen dat er vroeg of laat problemen op zullen treden.

 

Als je die LAN LAN koppeling nu nog steeds / weer hebt, dan kan/zal het probleem vast weer op gaan treden.


ik heb natuurlijk de tweede DHCP server uitgezet en de IP ranges op elkaar afgestemd.