Skip to main content

Onze kabel van KPN komt aan de ene kant van ons huis binnen in de kruipruimte, maar moet verlengd worden met ongeveer 7 meter( door/in de kruipruimte) zodat deze in de meterkast omhoog komt ipv halverwege in het huis. 
Nu heb ik vandaag een aanvraag moeten doen bij mijnhuisaansluiting.nl om dit te regelen echter hebben ze via die weg pas tijd in week 2 (2021). 
Wij zitten nu nog 2 weken in het restant van een grote verbouwing waarbij de kruipruimte nu goed toegankelijk is voor een monteur. Echter over een maand wordt deze weer volgestort met ecochips als isolatie in de kruipruimte. Met andere woorden wij hebben behoorlijk wat haast met deze klus. We moeten anders ook ruim 2,5 maand overbruggen zonder KPN. Iets wat onmogelijk lijkt in deze thuiswerk tijd met daarbij nog tig van smartapparaten die op internet werken. 
Overstappen naar de oranje concurrent willen wij niet omdat er dan weer heel wat coax kabels door ons huis gelegd moeten worden. 
Wie heeft een oplossing voor dit probleem? @KPN  wat kunnen jullie voor ons betekenen in dit verhaal!?

Of heeft een forum lezer een briljante oplossing voor dit probleem?

 

 

Gewoon iemand zoeken die met een soldeerbout overweg kan en zelf een stuk eraan lassen. 
 

 


Gewoon iemand zoeken die met een soldeerbout overweg kan en zelf een stuk eraan lassen.

Zou een mooie tijdelijke oplossing zijn ja. En als de kruipruimte open zou blijven ook wel een meer permanente oplossing. Maar gezien de kruipruimte dicht gaat lijkt het me beter het KPN te laten doen met een originele kabel.

Ik zou het zelf overigens nooit doen, de kruipruimte vol storten.


Scheelt toch veel warmte met die isolatie erin 🙂 maar idd niet altijd handig als je erbij moet 


Scheelt toch veel warmte met die isolatie erin 🙂 maar idd niet altijd handig als je erbij moet 

Dat zeggen ze ... voornamelijk de bedrijven die het leveren ... en de hele "energiebespaarbanche" die daar omheen hangt.

Maar als het later weer leeg moet vanwege een kapotte riolering ofzo. Of omdat de las in deze telefoonkabel later toch weer sluiting maakt. Dan ben je aan kosten alles wat je aan energie bespaard hebt weer kwijt.


Voor zo'n geval zie ik een duidelijke werkwijze voor me.
Geen lassen maken waar later niet meer bij is te komen.
In dit geval, aan de kant van het huis waar de kabel binnenkomt een mooie plek zoeken om een las te maken die toegankelijk blijft.
Van daar uit een mantelbuis (PE slang oid) naar de beoogde nieuwe aansluitplaats. In de mantelbuis een ethernetkabel, zoals die ook van computer naar modem loopt, die kabel kan ook voor DSL worden gebruikt.
EN, in de toekomst als er glasvezel komt kan die zelfde kabel worden gebruikt.
En, als je toch aan het verbouwen bent, een loze buis voor iets in de toekomst kan nooit kwaad, voor glasvezel bv :-)

NB
Bij gas moeten lassen boven de vloer zitten en toegankelijk zijn.
Wmbt komt er geen enkele las onder de vloer, behalve riool dan.

NB2
Zo werd ik eens gevraagd om te komen kijken bij een niet werkend badkamer licht, de fout zat in de lasdoos waar een plafond onder was gemaakt :-/
Centraal dozen hoeven niet centraal te zitten, kan ook mooi boven in een kast of in de kamer er naast, of . . Maakt niet uit, als je er maar bij kan.


@Zaphra76 waar precies die verleng-las wordt gemaakt is niet zo belangrijk voor je signaal. Dus de beste oplossing lijkt mij om zelf een flexibele buis ( 40mm doorsnede is zat) te leggen door de kruipruimte. Laat deze aan de kant waar nu de KPN kabel je kruipruimte in komt, buiten bij de muur beginnen (onderdoor of door de fundering heen bijvoorbeeld) en aan de andere kant tot in je meterkast. 

Op die manier kan Volker Wessels in week 2 de kabel doorknippen bij de buitenmuur, daar de las maken en de verlengde kabel door die mantelbuis naar de meterkast drukken. 

Jij kan dan nu verder en Volker Wessels is ook blij want in de buitenlucht werken is een stuk fijner dan in de kruipruimte.