Skip to main content

HP 2540 printer koppelen via wifi 2,4 GHz aan KPN Box 12 modem

• April 27, 2026
  • 15 reacties
  • 86 keer bekeken

Mijn HP 2540 printer koppelen via wifi 2,4 GHZ

15 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Beste ​@KeesFun heb je daar een vraag of een opmerking over?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Ik heb een vraag. Ik ben pas overgestapt van Ziggo naar KPN en nu werkt mijn HP deskjet printer niet meer. Ik wil hem draadloos aansluiten. De printer werkt alleen op 2,4 GHZ en het lukt niet om hem te laten koppelen met het V12 modem van KPN.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Ook niet met http://123.hp.com ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Nee het modem springt automatisch terug naar 5 GHZ en dan gaat de installatie van in de app niet verder.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Beste ​@KeesFun Ziggo had een andere IP-range dan KPN gebruikt.

Reset de printer naar fabriekswaarden en installeer deze als nieuw uit de doos.

Ergens in het geheugen van de printer kunnen nog de Ziggo gegevens staan.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Dag Jan dank voor jouw advies maar ik heb hem gereset maar het probleem blijft. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 27, 2026

Beste ​@KeesFun zet dan binnen de modem de extra wifi 2.4 band aan en probeer de printer daarmee te verbinden.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 27, 2026

De printer werkt alleen op 2,4 GHZ en het lukt niet om hem te laten koppelen met het V12 modem van KPN.

​Op welke manier koppel  je de printer met de WiFi?
Als je dat via een laptop (of draadloze PC) en USB kabel doet,  zorg er dan voor dat de laptop tijdens het koppelen/configureren ook verbonden is met hetzelfde 2,4GHz SSID als waarmee je de printer wil verbinden.

Mogelijk kan je de laptop forceren (adapter eigenschappen) om alleen met 2,4GHz te verbinden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Het zou een goede oplossing zijn als ik mijn laptop kan forceren alleen op 2,4 GHZ te werken maar hoe doe ik dat?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Het zou een goede oplossing zijn als ik mijn laptop kan forceren alleen op 2,4 GHZ te werken maar hoe doe ik dat?

In de wifiinstellingen van de driver ​@KeesFun 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 28, 2026

Maak een "extra wifi" 2,4 Ghz aan in je modem ( http://mijnmodem.kpn ). Met ander SSID uiteraard. 

> Verbind daar je laptop mee en dan http://123.hp.com. De printer neemt het netwerk over waarmee het apparaat is verbonden. 

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 28, 2026

Kijk bij je Wifi adapter eigenschappen of er opties aanwezig zijn.
Dit is afhankelijk van fabrikant/driver.

Bijvoorbeeld:

Eenvoudiger zou natuurlijk zijn als je 5GHz gewoon even uit kon zetten en/of tijdelijk een andere naam geven.
Maar dat kan dus allemaal niet (meer).
Extra SSID's is alleen maar lastig zou ook niet nodig hoeven zijn bij 2,4GHz only apparaten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Dank voor alle adviezen, die ik allemaal heb geprobeerd, maar het is mij nog niet gelukt om mijn HP 2540 deskjet printer draadloos aan te sluiten op mijn v12 modem.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 28, 2026

Mogelijk kan je de laptop forceren (adapter eigenschappen) om alleen met 2,4GHz te verbinden.

Ik heb nog eens gekeken hoe je mogelijk een specifieke 2,4 GHz WiFi verbinding kan forceren als er geen instelopties bij je Wifi adapter aanwezig zijn.

Nirsoft: WifiInfoView

Daarmee kan ik hier laptops forceren om de 2,4GHz verbinding te gebruiken als er een gemeenschappelijk SSID wordt gebruikt.
Je kan dat controleren via taakbeheer/prestaties/Wi-Fi 
Na een herstart wordt dan weer automatisch de voorkeursband gekozen zo te zien.

SuperUser: I want to force Windows 11 to only use 2.4GHz WiFi. But the driver options doesn't allow this. Is there another way?

To select a specific WiFi access point from your router, use a third-party utility, such as Nirsoft's free WifiInfoView, shown below, which shows the frequency, MAC Address, SSID (name), etc. for each connection.
  • Right-click on a connection and select Connect Selected Access Point to connect immediately.
  • To choose that connection without need to run WiFi Info View each time, right-click and select Create Desktop Shortcut >. In the future, double-click that shortcut to force the WiFi adapter to switch to the desired connection. It might be possible to put that shortcut in the Startup folder, though I've found that the OS tends to keep using the correct access without continual prompting.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 28, 2026

Dank voor alle adviezen, die ik allemaal heb geprobeerd, maar het is mij nog niet gelukt om mijn HP 2540 deskjet printer draadloos aan te sluiten op mijn v12 modem.

Welke procedure gebruik je nu om de printer te verbinden/configureren met het Wifi netwerk en waar/hoe gaat het precies fout?

Gewone draadloze verbinding met behulp van USB kabel?
Of anders?

​Eventueel testen met lagere WiFi compatibiliteit instellingen?