Skip to main content

Ik wil mijn HP printer via het netwerk aansluiten op mijn computer. Met het installatie programma van HP lukt het om de printer te vinden en de software te installeren, maar scannen etc lukt niet. Krijg een fout die duidt op een firewall setting die de koppeling blokkeert. Als ik in de modem settings kijk zie ik bij de printer geen IP adres staan.

Hoe nu verder?

Hallo @janvdl het is dus een netwerkprinter die je met een LAN-kabel aansluit op het modem en NIET een printer die je met een USB-kabel aan je PC verbindt? Dit even voor de duidelijkheid.

Ik zie ook een TAG 2.4Ghz staan, hoe wil je nu verbinden, bekabeld via netwerk, via USB of draadloos?

Is dit een nieuwe printer uit de doos of een bestaande printer die eerst via een andere provider aangesloten was met een afwijkende IP-configuratie?

Bij een bestaande printer, geef deze een fabrieks-reset, zodat je deze kunt installeren als nieuw uit de doos en daarbij de installatie-handleiding van HP gebruiken. Normaal gesproken hoeft er niets binnen een firewall van een modem aangepast te worden, uitgaand verkeer wordt standaard toegestaan en inkomend verkeerd wordt, waar nodig, geblokkeerd.

Succes.

 


Dag @JanD, bedankt voor je reactie. De printer is aangesloten via een netwerkverbinding.
Kreeg wel verbinding met de printer maar de scanfunctie werkte niet na het opnieuw instellen van het IP adres op de printer. Door de software opnieuw te installeren werkt alles weer.
Nb. wel veel tijd verloren en frustratie gehad met inloggen op de modem. Geprobeerd met Chrome en Edge wat niet lukte. Uiteindelijk Firefox gebruikt en daarmee zonder problemen de modem instellingen etc. kunnen bekijken en waar nodig kunnen aanpassen (bijv. gastgebruik voor de WiFi en aanpassen van de wachtwoorden). Hier zou KPN wel een opmerking over kunnen maken in hun documentatie.


Hallo @janvdl goed om te lezen dat het gelukt is.

Het inloggen op de modem is een puntje, waar in de volgende firmwareupdate een oplossing is verwerkt.

Via https://192.168.2.254 moet je gewoon in het modem kunnen komen.

Eventuel veiligheidswaarschuwingen kun je negeren en doorheen enteren.

 


Als je de software van HP hebt geïnstalleerd en de printer is gevonden, maar het scannen niet lukt en je een foutmelding krijgt over een firewall-instelling, dan kan het zijn dat er een blokkade is in de instellingen van je firewall of antivirusprogramma. Controleer deze instellingen en zorg ervoor dat de software van HP volledige toegang heeft tot je netwerk.

Daarnaast zie je in de modeminstellingen geen IP-adres staan voor de printer. Dit kan betekenen dat de printer geen IP-adres heeft gekregen van de modem of dat de instellingen van de printer niet juist zijn geconfigureerd. Probeer de printer opnieuw toe te voegen aan het netwerk en controleer de netwerkinstellingen van de printer om ervoor te zorgen dat deze correct zijn ingesteld.

Check deze link voor meer info.