Skip to main content

Beste KPN,

Vannacht heeft onze router met model SagemcomFast5359_KPN een update gehad.
Na deze update werkt onze HP 1102W wifi netwerkprinter niet meer.
Mogelijk komt dit omdat de nieuwe router firmware de printer en andere computers in een ander IP range zet. Waarom dit is weet ik niet, maar komt het omdat de HP 1102W alleen 2.4G aan kan en geen 5G. De printer heeft een goede vervinding met de router en krijgt een IP adres op 169.254.25.xxx range. Een factory reset van de printer reset het IP weer naar 0.0.0.0 en daarna krijg hij weer een 169.254.25.xxx adres van de router. De rest van het netwerk zit op 192.168.2.xxx.

Het toekennen van een vast IP (192.168.2.101) lijkt geen verschil te maken want de printer krijgt alsnog een automatisch IP. Volgens mij kan ik de DHCP settings niet aanpassen want de rest van het netwerk op 169.254.25.xxx instellen werkte niet.

 

Voor deze firmware update werkte alles perfect. Ik hoop dat we het probleem samen kunnen oplossen. Anders zou ik graag de vorige firmware terug willen XD

Ik kijk uit naar uw berichtje.

IP-adressen die beginnen met 169.254.x.x zijn géén geldige IP-adressen.
In die zin, dat een netwerkkaart van een apparaat dat IP voor zichzelf zou kunnen toewijzen, als er juist géén connectie is.   (Of geen DHCP server die IP-adressen uitdeelt).

Meer informatie voor dat  169.254.x.x  IP-adres als resultaat via een zoekterm op Google.
https://www.google.com/search?q=ip+adres+169.254&newwindow=1

Je schrijft dat je de printer al een keer hebt gereset.
Dan zullen de WiFi gegevens daarmee ook verloren zijn gegaan.
Die zul je dus opnieuw in moeten stellen voor connectie met de modem/router.

Oude firmware wordt niet meer terug gezet op modem/routers.


Je zou een 'extra wifi ' moeten aanmaken in de router. Dan hier de printer op aanmelden. 


Beste Babylonia, DLD,

Bedankt voor uw antwoorden.
Na veel nalopen is de configuratie nog niet gelukt.

Ik kan wel wat meer informatie geven. In de webinterface van de router staat de printer tussen de verbonden apparaten. Dat is ook de locatie waar ik het IP-adres van de printer heb gevonden (zie vorige post). Waarschijnlijk heb je dan gelijk dat de DHCP server geen IP-adressen uitdeelt naar mijn printer.
Ik heb de printer op twee wifi netwerken van mijn router gehad, maar in beide netwerken blijft zijn ip het oude 169.254.52.222 waarbij hij zijn eigen gateway adres heeft.

Via de installatie wizard, via USB, van HP krijg ik de melding dat de printer goed is verbonden met mijn draadloze netwerk. Maar dat deze computer (mijn laptop) niet kan communiceren met de printer.

Om eens te kijken of ik via de router bij de printer kon komen heb ik mijn wifi Ip4 aangepast naar het subnetmask 255.255.0.0 en het ip range van de printer, maar helaas ook toen kon ik niet naar de printer pingen.

Ik sta voor een raadsel, en ben veel tijd en energie kwijt. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
​​​​​​​Gr,


Mijn Epson Stylus SX425w printer werkt ook niet meer sinds de Box12 update. 


Is onder wifisignaal en dan bij 2.4ghz wifistandaard de n instelling al geprobeerd of dit werkt?


Update.
@BruisTablet bedankt voor je suggestie. Ik heb de wifistandaarden aangepast naar alle mogelijke opties, dit waren ‘n’, ‘g’ & ‘ax’.

Helaas is het me nog niet gelukt om mijn HP wireless P1102W te gebruiken via de KPN router. Ik verwacht dat het probleem in de DHCP instellingen zitten. Ik heb nu een Linksys router gekocht bij Coolblue, deze achter de router van KPN gezet. Door met de wifi van de Linksys router verbinden nu alle apparaten met elkaar en kan ik weer printen.

@Kpn Ik hoop dat jullie het probleem met de nieuwe firmware kunnen oplossen. Er lijkt nog een gebruiker te zijn die tegen dezelfde problemen als mij loopt, maar met een andere printer. Waarschijnlijk werkte bij hem/haar de printer ook goed voor de firmware update.


Mijn printer kan het wifi netwerk prima vinden, maar bij de netwerk status staat dat er conflicterende kanalen zijn.

Voor de update heeft deze altijd probleemloos gewerkt op de Box12. 


...maar bij de netwerk status staat dat er conflicterende kanalen zijn.

Ah, nu herken ik mogelijk wel bepaalde situaties.

Het kan zijn dat een HP printer qua firmware is afgestemd op een “beperkt” gebruik van WiFi kanalen.
Wat bij bepaalde regio's / landen niet wordt ondersteund.  Apparaten zijn dan vaak op die beperkte keus afgestemd.  Kanalen 12 en 13 worden daarbij dan niet ondersteund.

Standaard wordt in een modem/router een instelling gebruikt om automatisch WiFi kanalen te kiezen.
Wil het toeval dat in dat geval dan kanaal 12 of 13 wordt gekozen, kan een apparaat (je printer) dan geen (goed werkende) WiFi connectie opzetten.

Kijk eens wat het oplevert als je het 2.4 GHz kanaal handmatig instelt op kanaal 11 of lager?

Mogelijk heb je in dat geval wel profijt van een WiFi-Analayzer app op een smartphone.
Omdat het kiezen van andere kanalen op haar beurt weer minder gunstig kan zijn door andere WiFi-netwerken in de omgeving die dezelfde WiFi kanalen gebruiken.

Dat wordt dan nog wel een uitzoekerij wat het meest gunstig is.


Uhm, ik zie dat het antwoord van babylonia is geaccepteerd door de moderator als correcte antwoord, maar ik heb nog geen tijd gehad om te testen of het juist is. Het lijkt me niet handig om het al als antwoord te kiezen.


Helaas, werkt het aanpassen van de 2.4gh naar kanalen 1 t/m 11 op de extrawifi niet voor de HP wireless P1102W. Ik ga het hierbij laten. Ik vind het nogmaals jammer dat KPN een firmware update heeft gedaan waarbij mijn printer niet meer werkt. Wat me ook steekt is dat er besloten is dat een fout antwoord het antwoord is voor dit probleem met deze printer.


Bij mij werkt het ook niet, valt mij ook erg tegen omdat het probleemloos werkte. 

Print nu maar even bedraad, gelukkig print ik niet zoveel. 


Uhm, ik zie dat het antwoord van babylonia is geaccepteerd door de moderator als correcte antwoord, maar ik heb nog geen tijd gehad om te testen of het juist is. Het lijkt me niet handig om het al als antwoord te kiezen.

Het is ook niet mijn keuze hoor.
Maar bij uitblijven van antwoord binnen een redelijke termijn (tussen start en laatste bericht variërend tussen 9-4 dagen) door de topic starter zelf en vergelijkbaar een 2e aanverwante gebruiker.
Wel- of geen oplossing van voorgestelde aanpassingen, wordt bij controle door een moderator een antwoord geselecteerd wat “vermoedelijk” het beste antwoord “lijkt”.

Jullie eigen houding in de wisselwerking van reacties voor een mogelijke oplossing, is belangrijk om gedegen antwoord op je vragen te krijgen.

Je ziet te vaak dat mensen vragen stellen, vervolgens gebruikers zich verdiepen en tijd steken in de situatie, en een voorstel doen. Maar erna “laks” er geen reactie terugkomt. Alleen later, verder erna als een antwoord blijkt te zijn geselecteerd, wat dan niet in hun straatje past, wordt er geklaagd.

Waarom reageren jullie niet eerder op reacties van door jezelf gestelde vragen?
Dan worden dit soort vermoedelijk “onterecht” juist “gekozen” antwoorden vermeden.