Skip to main content
Antwoord

HP printer pakt onjuist IP-adres sinds aansluiten Wifiversterker

• March 27, 2025
  • 19 reacties
  • 173 keer bekeken

Sinds ik wifiversterker heb aangesloten wil mijn hp printer steeds het IP adres van de versterker pakken. De printer staat dicht bij het modem. Als ik de versterker uitzet, printer opnieuw start is het probleem opgelost. 

Ik wil graag de wifiversterker gebruiken en printen!

Hoe los ik dit op? 

Beste antwoord door Doman

Van kpn modem is het 192.168.2.23 

Zodra de de draadloze wifiversterker is aangesloten is het 169.254.40.162

Dat is een  169.254..(APIPA) adres , dat geeft je printer zichzelf als er geen DHCP verbinding gemaakt kan worden.
Bij de verbinding met met WiFi versterker/repeater gaat het dus blijkbaar fout.
Met oudere WiFi printers en de nieuwe KPN firmware/routers komen dit soort problemen vaker voor maar het werkt hier dus wel goed met de WiFi van je KPN Box 12.
Om welke HP printer gaat het precies?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Ansro. Dat de printer verbindt met één van de Wifi versterkers is niet zozeer het probleem denk ik, maar je hebt waarschijnlijk het probleem dat je printer helemaal niet meer verbindt? Dat je de printer niet kunt vinden als je probeert te printen? Klopt dit? 

Kun je ook iets meer verduidelijken welke apparatuur je gebruikt? Welk modem heb je en welke Wifi versterkers? Zijn dit KPN Wifi versterkers? Welke softwareversie zie je staan als je gaat naar mijnmodem.kpn in je browser? 

Om je niet helemaal met lege handen te laten zitten, doe ik alvast even de aanname dat je de nieuwste KPN Software op je modem en Wifi versterkers hebt. Dan kun je eens proberen of het wijzigen van Wifi 6 naar Wifi 5 je probleem verhelpt. En kijk ook eens of je WPA2-Personal kunt gebruiken als Wifi versleuteling. Deze instellingen kun je aanpassen in je modem. Je Wifi versterker dient dan al wel verbonden te zijn met je netwerk, bedraad of draadloos. Hieronder vind je in het kennisbankartikel hoe je dat precies aanpast. 

Hopelijk kun je mij iets meer vertellen over je situatie en anders heb je misschien al gelijk iets aan de geboden hulp. 

• Auteur
  • Topper
  • March 28, 2025

Dag Arjan, ik kan wel printen als ik de draadloze wifiprinter uitzet.

Mijn modem is de KPN box 12. De wifiversterker Super wifi 2.0.

Ik heb nog een wifiversterker deze is bekabeld aangesloten. 

Is deze info voldoende?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je voor het verduidelijken van welke apparatuur je hebt staan. Ik begrijp echter nog niet helemaal het probleem waar je tegenaan loopt. Je geeft nu aan dat als je printer uitzet, dat je wel kan printen. Dat snap ik niet helemaal. 

Zou je eens kunnen uitleggen wat er gebeurd als je de SuperWifi versterker aansluit? Kan je printer dan geen verbinding maken? Hopelijk kun je dat wat meer toelichten. 

En ik ben benieuwd of het beter gaat met het printen (en met de verbonden SuperWifi versterker) als je Wifi 5 aanzet in de modeminstellingen. Laat maar weten of dat iets uitmaakt. 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • March 31, 2025

Als zowel je printer als het super wifipunt gebruik proberen te maken van hetzelfde ip adres dan heb je inderdaad een probleem.

Heb je op de printer een vast adres ingesteld? Als dat het geval is dan mag deze niet binnen de beschikbare DHCP pool vallen.

Je kan dit op 1 vd de volgende manieren oplossen.

• Geef de printer een ander vast ip adres, buiten de DHCP pool.
  • Zet de printer ook op DCHP.
  • Maak in de box 12 een reservering op mac adres voor het adres wat je voor de printer wil gebruiken.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2025

Sorry Arjan, als ik de draadloze wifiversterker uitzet kan ik printen. Dan pakt de printer het ipadres van het modem.

Als ik de draadloze wifiversterker aanzet kan ik niet printen vanaf mijn laptop, tablet of mobiel.

Dan pakt de printer het ipadres van de draadloze wifiversterker.

Is het nu duidelijk. Graag jouw reactie. 

• March 31, 2025

Sorry Arjan, als ik de draadloze wifiversterker uitzet kan ik printen. Dan pakt de printer het ipadres van het modem.

Als ik de draadloze wifiversterker aanzet kan ik niet printen vanaf mijn laptop, tablet of mobiel.

Dan pakt de printer het ipadres van de draadloze wifiversterker.

Kun je zien welk ip adres dat is?

Het is een beetje vreemd. Want de WiFi versterkers van KPN delen geen ip adressen uit. Die functionaliteit hebben ze niet.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2025

Bij de instellingen van de printer verschijnt het ip adres van het modem kpn als ik de draadloze wifiversterker uitzet. Zodra de wifiversterker aangesloten is ziet de printer een ander ip adres. Deze is dan zichtbaar bij de instellingen van de printer en kan ik niet printen omdat laptop, tablet en mobiel op wifi maw modem werken.

• April 1, 2025

Bij de instellingen van de printer verschijnt het ip adres van het modem kpn als ik de draadloze wifiversterker uitzet. Zodra de wifiversterker aangesloten is ziet de printer een ander ip adres. Deze is dan zichtbaar bij de instellingen van de printer en kan ik niet printen omdat laptop, tablet en mobiel op wifi maw modem werken.

Maar welk ip is dat dan? 

• Auteur
  • Topper
  • April 1, 2025

• April 1, 2025

Ok. Hoe is de wifiversterker aangesloten? Zit die bekabeld aangesloten? Waaraan? Zit die rechtstreeks op het modem van KPN? Aangesloten? Of heb je er nog een andere router tussen staan?

Ik denk haast dat jij er nog iets tussen hebt. Een andere router. Dat moet haast wel.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • April 1, 2025

Dat is een  169.254..(APIPA) adres , dat geeft je printer zichzelf als er geen DHCP verbinding gemaakt kan worden.
Bij de verbinding met met WiFi versterker/repeater gaat het dus blijkbaar fout.
Met oudere WiFi printers en de nieuwe KPN firmware/routers komen dit soort problemen vaker voor maar het werkt hier dus wel goed met de WiFi van je KPN Box 12.
Om welke HP printer gaat het precies?

• Auteur
  • Topper
  • April 1, 2025

HP Office Jet Pro 8122e. Net nieuw gekocht omdat mijn vorige printer volgens uw collega niet meer zou werken omdat deze te oud was! 

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2025

Goedemorgen helaas is de bericht geving gestopt. 5 dagen geleden mijn laatste bericht. Weet u hoe ik dit kan oplossen? 

• April 7, 2025

Heb je al eens een keer het Extra WiFi netwerk geprobeerd? Dat kan je op 2,4 Ghz only instellen. Dan lukt het misschien wel.

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2025

Dank voor uw reactie. 

Graag wil ik weten hoe ik dit kan doen. 

Groet Ans

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 7, 2025

Mijn modem is de KPN box 12. De wifiversterker Super wifi 2.0.

Ik heb nog een wifiversterker deze is bekabeld aangesloten.

Je gebruikt een SuperWifi 2 en ook nog een andere “wifiversterker” / acess point (AP)? 🤔
Ook de versterkers/AP's apart getest?

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • April 7, 2025

Het lijkt erop dat 1 van je wifi versterkers niet goed werkt. Wat mij niet geheel duidelijk is is welke apparatuur je allemaal hebt en welk apparaat je uitgeschakeld hebt wanneer printen wel lukt. 

Welk apparaat heb je uitgeschakeld als printen wel werkt? als dat niet de superwifi is wat is het merk en type.

Welke lampjes branden daar dan op en welke kleur?

Zou je ook nog antwoord willen geven op de vragen van ​@Marlon92 

Ok. Hoe is de wifiversterker aangesloten? Zit die bekabeld aangesloten? Waaraan? Zit die rechtstreeks op het modem van KPN? Aangesloten? Of heb je er nog een andere router tussen staan?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goedemorgen helaas is de bericht geving gestopt. 5 dagen geleden mijn laatste bericht. Weet u hoe ik dit kan oplossen? 

Excuus. Je berichten waar even langs mij heen gegaan. Zoals Marlon92 zegt kun je eens proberen Extra Wifi netwerk aan te zetten. Dan geef je de 2,4 GHz band een eigen naam en daar reageren Wifi printers over het algemeen goed op. Je kunt ook kijken of het aanpassen van de WPA-instellingen effect heeft en/of Wifi 5 instellen zin heeft. 

En waar ik nog aan zat te denken is dat je eens de SuperWifi versterkers kunt omwisselen van plek. Tenminste, ik ga er vanuit dat het gaat om twee SuperWifi versterkers. Dus probeer dan de ‘draadloze’ versterker eens bekabeld aan het modem (minimaal 30 minuten) en zet de ‘bekabelde’ versterker draadloos neer op de plek waar de andere stond. 

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2025

Dank. Dat ga ik in het weekend proberen. Wordt vervolgd. 

Vriendelijke groet Ans