Skip to main content

Hallo, 

Sinds vandaag maakt de Hue Bridge opeens geen verbinding meer met het internet. Het middelste lampje knippert. Het lijkt dat hij geen verbinding kan maken met het netwerk. 

Dit is in een keer uit het niets gebeurd. Er is niets veranderd. 

De Hue Bridge is rechtstreeks aangesloten op de Experia V10 Box. 

Iemand enig idee hoe ik de bridge weer zichtbaar krijg in het netwerk? Als ik de Experia box reset, dan is de bridge heel even zichtbaar, maar valt daarna weer weg. 

Hallo @SandraB86 , de Hue werkt meestal alleen op de 2.4 band.

Geef in de modem de 2.4 band een andere naam dan de 5.0 band en dan verbinden, zo moet het lukken.

 


Dat klopt niet helemaal @JanD . Hue doet niets met wifi. Het enige waar wifi voor nodig is is om contact te hebben met de router/modem. De Hue bridge ontvangt de opdracht via de bekabelde verbinding. 


Volgens mij heeft het wel ergens te maken met de 5 ghz en de 2.4 ghz. Helaas kan ik de 5 ghz niet uitzetten in de experia box V10. Ook de naam kan ik niet wijzigen. Beide staan onder dezelfde naam. 

Ik heb nu weer tig keer de experia box gereset en de bridge. 

Hij heeft nu het netwerk weer te pakken. Het is afwachten voor hoe lang. Het zou mooi zijn als ik ergens de 5 ghz uit kan zetten. 


Hallo @SandraB86 , als je een V10 hebt kun je de 5.0band uitzetten of de 2.4band een andere naam geven. Je schrijft dat dat niet kan, heb je dan niet toevallig een V10a?


De Hue Bridge is rechtstreeks aangesloten op de Experia V10 Box. 

Wat bedoelt u hier mee? Als die bekabeld aangesloten is, dan heeft u niets te maken met WiFi. 


Hallo @SandraB86 , als je een V10 hebt kun je de 5.0band uitzetten of de 2.4band een andere naam geven. Je schrijft dat dat niet kan, heb je dan niet toevallig een V10a?

Hoe kan ik zie of het een V10a is? 


De Hue Bridge is rechtstreeks aangesloten op de Experia V10 Box. 

Wat bedoelt u hier mee? Als die bekabeld aangesloten is, dan heeft u niets te maken met WiFi. 

Hij is bekabeld rechtstreek aangesloten op de experia box. 

De bridge wordt er vaak uit gegooid zeg maar, dan knippert het lampje van “netwerk”. Dan is er opeens geen verbinding meer met het netwerk. Het wifi lampje op de bridge is dan uit. 

De bridge is dan ook niet te benaderen via de app van hue. Er wordt dan gezocht naar verbinding. 
Dir is er dan niet, omdat de bridge uit de netwerk is gegooid.
 

 


Welke versie heeft u? De ronde of de vierkante? 


Lees hier even. Misschien kom je wat tegen. Wellicht dat de oude ronde bridge iets met wifi deed. De nieuwe vierkante in ieder geval niet. 


Welke versie heeft u? De ronde of de vierkante? 

Ik heb de vierkante


De bridge wordt er vaak uit gegooid zeg maar, dan knippert het lampje van “netwerk”.

Dat is dan het middelste lampje?

Dan is er opeens geen verbinding meer met het netwerk. Het wifi lampje op de bridge is dan uit. 

En hiermee bedoelt u het rechste lampje? Dat is volgens mij geen WiFi. 

https://bigtechquestion.com/2020/09/24/smarthome/what-do-the-lights-on-the-philips-hue-bridge-mean/

Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 

Een andere optie is inloggen in de Experiabox en het ding daar een vast ip toewijzen. 


Ik heb het ook gehad in het verleden.  Resetten van de Hue bridge werkte. Je moet wel alles weer opnieuw installeren dan.


De bridge wordt er vaak uit gegooid zeg maar, dan knippert het lampje van “netwerk”.

Dat is dan het middelste lampje?

Dan is er opeens geen verbinding meer met het netwerk. Het wifi lampje op de bridge is dan uit. 

En hiermee bedoelt u het rechste lampje? Dat is volgens mij geen WiFi. 

https://bigtechquestion.com/2020/09/24/smarthome/what-do-the-lights-on-the-philips-hue-bridge-mean/

Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 

Een andere optie is inloggen in de Experiabox en het ding daar een vast ip toewijzen. 

Nummer 2 knippert, nummer 1 brand blauw. 3 en 4 branden niet


Ik heb het ook gehad in het verleden.  Resetten van de Hue bridge werkte. Je moet wel alles weer opnieuw installeren dan.

Klopt, dat heb ik ook al gedaan 


Hallo @SandraB86 , als je een V10 hebt kun je de 5.0band uitzetten of de 2.4band een andere naam geven. Je schrijft dat dat niet kan, heb je dan niet toevallig een V10a?

Hoe kan ik zie of het een V10a is? 

Hallo @SandraB86 zo ziet ee V10 er uit:

Experia V10

En zo ziet een V10a er uit:

Experia V10a

 


Hallo @SandraB86 , als je een V10 hebt kun je de 5.0band uitzetten of de 2.4band een andere naam geven. Je schrijft dat dat niet kan, heb je dan niet toevallig een V10a?

Hoe kan ik zie of het een V10a is? 

Hallo @SandraB86 zo ziet ee V10 er uit:

Experia V10

En zo ziet een V10a er uit:

Experia V10a

 

Het is de eerste op de foto, dus de V10. Hoe zou ik 5 ghz uit kunnen zetten? 


Hallo @SandraB86 log in op de modem met 192,168,2,254

Als je nog nooit eerder ingelogd bent krijg je een scherm te zien met een vooringestelde gebruikersnaam en een leeg wachtwoordveld, daar enter je doorheen en geeft een eigen wachtwoord voor het modem in en bevestigt dat nog eens, dan ben in je in het modem. Ga dan naar de rubriek wifi en daar vind je instellingen om of de 2.4-band aan te passen of de 5.0-band (tijdelijk) uit te schakelen en na aanpassen niet vergeten op te slaan.

Meer details weet ik niet, want ik heb de V10 niet meer.

Succes.

 


Het ding is bekabeld aangesloten. Waarom zou je dan iets willen aanpassen aan de WiFi? Wat heeft dat voor nut? WiFi is draadloos. Niet van toepassing op bekabeld aangesloten apparaten. 


Dit is een schermafbeelding van de Wifi opties in de experia box. Ik zie nergens hoe ik de 5 ghz kan uitzetten of kan hernoemen. 


De Hue Bridge werkt kort na reset van de Experiabox, waarna de netwerkverbinding afwezig is.

Dat lijkt op een IP-conflict, dan wel een gateway probleem.

  • Als je gebruik maakt van statische ip-adressen, zou je in je Experiabox kunnen kijken of er overlappende (dubbele) IP-adressen gealloceerd zijn.
  • Is er in je netwerklandschap (thuisnetwerk) nog een DHCP server actief? De Hue Bridge krijgt dan verschillende adreswaarden toegekend, waardoor er een conflict ontstaat.

Overige oorzaken:

  • Heb je recent misschien per ongeluk de gateway instellingen van je Hue Bridge gewijzigd? Zet deze dan weer op default.
  • Is de Hue Bridge software up-to-date? Zo niet update je Hue Bridge.
  • Kan de adapter het probleem zijn? Misschien krijgt de Hue Bridge te weinig spanning waardoor hij netwerkverlies vertoont.
  • Vervang de netwerkkabel (UTP). Misschien is er een “kabelbreuk”, RJ45 connector probleem of zit de RJ45 connector aan een van de kanten er niet goed in.

@SandraB86. Je hoeft niks met het WiFi te doen.. de Philips HUE is met een kabel op je netwerk verbonden en deze koppeling raakt hij op een of ansdere manier kwijt, Dir is precies wat het 2de lampje aangeeft ( koppeling met de router ) Welke op de netwerkkabel loopt.

Het WiFi draagt hierin niks bij al zou je WiFi compleet uitzetten kan deze nog steeds op kabel koppelen.

Het Probleem dient u dan ook niet te zoeken in het WiFi in deze maar situaties zoals slecht netwerkkabeltje, wellicht niet lekker werkend poortje op de router of hue zelf, Probeer hem eens met andere kabel op andere poort speelt het probleem dan nog steeds dan zit het probleem in de HUE zelf wat wellicht met een reset verholpen kan worden.. Is dit niet zo dan betreft dit een defect.


Dit is een schermafbeelding van de Wifi opties in de experia box. Ik zie nergens hoe ik de 5 ghz kan uitzetten of kan hernoemen. 

Dit zou niet het probleem moeten zijn, omdat de Hue Bridge gebruik maakt van Zigbee en niet van wifi.


De Hue Bridge werkt kort na reset van de Experiabox, waarna de netwerkverbinding afwezig is.

Dat lijkt op een IP-conflict, dan wel een gateway probleem.

  • Als je gebruik maakt van statische ip-adressen, zou je in je Experiabox kunnen kijken of er overlappende (dubbele) IP-adressen gealloceerd zijn.
  • Is er in je netwerklandschap (thuisnetwerk) nog een DHCP server actief? De Hue Bridge krijgt dan verschillende adreswaarden toegekend, waardoor er een conflict ontstaat.

Overige oorzaken:

  • Heb je recent misschien per ongeluk de gateway instellingen van je Hue Bridge gewijzigd? Zet deze dan weer op default.
  • Is de Hue Bridge software up-to-date? Zo niet update je Hue Bridge.
  • Kan de adapter het probleem zijn? Misschien krijgt de Hue Bridge te weinig spanning waardoor hij netwerkverlies vertoont.
  • Vervang de netwerkkabel (UTP). Misschien is er een “kabelbreuk”, RJ45 connector probleem of zit de RJ45 connector aan een van de kanten er niet goed in.

De dubbele IP adressen zou ik moeten controleren. Ik zal eens kijken of ik er uit kan komen. 

Ik heb wel de hue op vast IP adres gezet. Dat gaat dan even goed en een dag later ligt de hue weer uit het netwerk zonder dat ik iets heb gedaan. Geen modem reset, geen stroomstoring of iets dergelijks. 

Naar mijn weten geen andere DHCP server actief… kan ik dat terugzien in de modem?

Ik heb recent geen instellingen gewijzigd in de bridge. Alles is up-to-date. 

Ik ga er een andere netwerkkabel tussen zetten, wellicht dat dat gaat helpen. 


Het zou goed kunnen dat het ip-adres dat je ingesteld hebt voor je Hue Bridge ook door een ander apparaat gebruikt wordt. Kan je hem op DHCP (dynamisch) zetten en dan testen of het goed werkt?


In principe hoeft de Hue Bridge geen statisch ip-adres te hebben. Mits andere processen afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van dat apparaat.

Op basis van je beschrijving, is mijn inschatting dat dat hier niet het geval is.

De eerste stap is DHCP weer activeren voor het toekennen van een ip-adres.