Hallo allemaal,
Ik ben nu een aantal jaar tevreden klant bij KPN, maar de laatste tijd lijkt de internetsnelheid lager te zijn, en ook te fluctueren. Ik heb het ooit zelf ingesteld allemaal, maar vraag me af of er iets is dat ik anders kan/moet doen. Ik weet er namelijk niet veel van af… Oja, ik heb alle wizards inmiddels wel doorlopen zonder verbetering.
Het gaat om een rijtjeshuis, drie woonlagen. In de meterkast (begane grond) staat de Exp.box v10 (voorkant huis). Vanaf de EB lopen er twee kabels naar aansluitingen in de muur in 1. de woonkamer en 2. de zolder. Ik heb twee KPN Wifi versterkers, die witte. Eentje staat in de woonkamer verbonden met kabel (achterkant huis), de ander op zolder, ook met kabel (voorkant huis weer). Reden dat ik ze heb gekocht: de EB haalde de woonkamer nauwelijks, maar ons achtertuintje al helemaal niet. Verder is hij handig om de digitale televisie aan te koppelen. Versterker 2 is nodig voor de werkplek op zolder.Â
Eerst had ik beide versterkers dezelfde netwerknaam gegeven, maar dat bleek irritant omdat mijn tel bij binnenkomst verbinding maakte met het zolder netwerk, en niet automatisch oversprong op het woonkamer netwerk. Ik heb ze dus een andere naam gegeven, zodat ik handmatig kan selecteren. Tegenwoordig hoeft dat om de een of andere reden niet meer als ik beneden ben (geen idee waarom...), hij pakt netjes het woonkamernetwerk. Ik moet alleen nog op de eerste verdieping in de slaapkamer handmatig selecteren; het zolder netwerk is daar veel sneller dan het woonkamer netwerk.Â
Kan iemand obv bovenstaande iets zeggen over wat beter kan? Ik zit verder nog met deze vragen…
- Ik dacht dat ik de EB zo had ingesteld dat ie niet meer als router/accesspoint (hoe heet dat?!) werkt: ook weer om te voorkomen dat ik in woonkamer zit en mijn tel niet overspring naar de versterker in de woonkamer. Hoe weet ik of ik dat inderdaad heb gedaan, en is dat uberhaupt handig?
- Als ik inlog op de EB (via http://192.168.2.254/) kan ik niets aanpassen aan de versterkers, ik weet niet eens of ze wel in de lijst staanm, en zo ja welke het zijn. En het lukt me ook niet om het aan de hand van de KPN handleiding te doen: iets over een Bonjour browser, en die kan ik nergens vinden
Sorry voor de berg informatie; elke vorm van meedenken wordt enorm gewaardeerd!
Â
Laurens
Â