Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik ben nu een aantal jaar tevreden klant bij KPN, maar de laatste tijd lijkt de internetsnelheid lager te zijn, en ook te fluctueren. Ik heb het ooit zelf ingesteld allemaal, maar vraag me af of er iets is dat ik anders kan/moet doen. Ik weet er namelijk niet veel van af… Oja, ik heb alle wizards inmiddels wel doorlopen zonder verbetering.

Het gaat om een rijtjeshuis, drie woonlagen. In de meterkast (begane grond) staat de Exp.box v10 (voorkant huis). Vanaf de EB lopen er twee kabels naar aansluitingen in de muur in 1. de woonkamer en 2. de zolder. Ik heb twee KPN Wifi versterkers, die witte. Eentje staat in de woonkamer verbonden met kabel (achterkant huis), de ander op zolder, ook met kabel (voorkant huis weer). Reden dat ik ze heb gekocht: de EB haalde de woonkamer nauwelijks, maar ons achtertuintje al helemaal niet. Verder is hij handig om de digitale televisie aan te koppelen. Versterker 2 is nodig voor de werkplek op zolder. 

Eerst had ik beide versterkers dezelfde netwerknaam gegeven, maar dat bleek irritant omdat mijn tel bij binnenkomst verbinding maakte met het zolder netwerk, en niet automatisch oversprong op het woonkamer netwerk. Ik heb ze dus een andere naam gegeven, zodat ik handmatig kan selecteren. Tegenwoordig hoeft dat om de een of andere reden niet meer als ik beneden ben (geen idee waarom...), hij pakt netjes het woonkamernetwerk. Ik moet alleen nog op de eerste verdieping in de slaapkamer handmatig selecteren; het zolder netwerk is daar veel sneller dan het woonkamer netwerk. 

Kan iemand obv bovenstaande iets zeggen over wat beter kan? Ik zit verder nog met deze vragen…

  • Ik dacht dat ik de EB zo had ingesteld dat ie niet meer als router/accesspoint (hoe heet dat?!) werkt: ook weer om te voorkomen dat ik in woonkamer zit en mijn tel niet overspring naar de versterker in de woonkamer. Hoe weet ik of ik dat inderdaad heb gedaan, en is dat uberhaupt handig?
  • Als ik inlog op de EB (via http://192.168.2.254/) kan ik niets aanpassen aan de versterkers, ik weet niet eens of ze wel in de lijst staanm, en zo ja welke het zijn. En het lukt me ook niet om het aan de hand van de KPN handleiding te doen: iets over een Bonjour browser, en die kan ik nergens vinden

Sorry voor de berg informatie; elke vorm van meedenken wordt enorm gewaardeerd!

 

Laurens

 

Hallo @lrnskstr , als je 1 of meer versterkers aansluit op de V10, dan wordt de wifi binnen de V10 automatisch uitgeschakeld.

De witte versterkers zijn een beetje achterhaald, beter is het een set nieuwere te kopen en de witte op Marktplaats te zetten.

Zelf gebruik ik 2 zwarte Experia WiFi's, doen aan bandsteering, hebben een gastnetwerk en de installatie is een fluitje van een cent, 2 stuks bijna 100 euro. Er is ook nog een duurdere set, ik meen 199 euro, daarvan moet er 1 bekabeld aangesloten zijn en de andere mag draadloos aangesloten zijn,

zie hieronder voor de details:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=450

Succes.

 


Hoi @lrnskstr, om nog wat toe te voegen aan @JanD zijn bericht zijn de Experia wifi's gratis als de online wifimanager constateert dat je érgens in huis minder dan 20Mbit/s haalt!


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het gelukt is.  Anders weet je ons te vinden!


 

Hoi @lrnskstr, om nog wat toe te voegen aan @JanD zijn bericht zijn de Experia wifi's gratis als de online wifimanager constateert dat je érgens in huis minder dan 20Mbit/s haalt!

Dank allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden, en sorry voor het extreem late antwoord. ik was even geconsumeerd door andere dingen die mijn aandacht vroegen waaronder een goddamn zware COVID besmetting. Maar dat terzijde. 

Het stomme is dat ik overal in huis minimaal 50Mbit/s haal, maar dat als ik een spelletje Fortnite speel beneden ik elke keer merk dat de internetverbinding wegvalt of te traag is. Wat raar is want ik zit ongeveer naast de WiFi versterker te spelen, waar ik volgens de wifiapp van KPN 70mbit haal. Bedraad gaat het beter, maar het houdt nog niet over. En dit alles geldt ook als de rest van de fam niet aan het streamen is. 
 

Ik kan gewoon niet geloven dat ik een paar jaar oude KPN WiFi versterkers nu al moet vervangen, terwijl ik echt niet veel vraag van mijn netwerkje. Is bedraad spelen misschien gewoon de norm bij gamen? Ben een noob; ging er van uit dat draadloos geen issue meer zou zijn .

 

Nogmaals dank, groeten,

 

Laurens

 

 


Dank allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden, en sorry voor het extreem late antwoord. ik was even geconsumeerd door andere dingen die mijn aandacht vroegen waaronder een goddamn zware COVID besmetting. Maar dat terzijde.

Hoop voor je wat dat betreft je er uiteindelijk goed doorheen bent gekomen, en er geen langdurige nare gevolgen erna van hebt overgehouden (of nog van ondervindt).

….waar ik volgens de wifiapp van KPN 70mbit haal. Bedraad gaat het beter, maar het houdt nog niet over. En dit alles geldt ook als de rest van de fam niet aan het streamen is.….

Ik kan gewoon niet geloven dat ik een paar jaar oude KPN WiFi versterkers nu al moet vervangen,

Daar is ook geen reden toe als je bedraad nauwelijks meer haalt. Meer dan de feitelijke internet snelheid van je internetverbinding zul je namelijk nooit kunnen bereiken voor extern internet verkeer.

En ja, als je de totale bandbreedte moet verdelen met meerdere gezinsleden blijft er per individu uiteraard een stuk minder over van “die taart”. Zeker als je in aanmerking neemt dat wellicht elk gezinslid heden ten dage waarschijnlijk een veel grotere deel van dagelijkse werkzaamheid opeist van internet dan enkele jaren terug. (Een algemene trend van internet gebruik).

Mocht je nog met dezelfde internetsnelheid zijn behept als enkele jaren terug, zul je zeker de behoefte voelen naar een meer / snellere internetverbinding structuur (glasvezel ??). Dat zit hem op zichzelf echter niet in de tekortkomingen an sich van gebruikte middelen, maar aan veranderde behoeften.

Is bedraad spelen misschien gewoon de norm bij gamen?

Inderdaad, absoluut waar (ofwel “de norm” daarvoor).


Duidelijk, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga eens uitzoeken of glasvezel een optie is!

 

Gr. Laurens