Skip to main content

Ideeën voor het optimaliseren van mijn 1Gbps aansluiting in een woning met 3 etages

• December 3, 2025
  • 1 reactie
  • 30 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste community,

Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn netwerk voor mijn 1 Gbps glasvezelaansluiting in een woning met drie etages (BG, 1e, 2e).

Mijn huidige setup: KPN Box 12b + twee KPN WiFi Boosters. Ik meet op de 2e etage nu ~650 Mbps, wat een verbetering is, maar ik wil de volledige snelheid en stabiliteit.

Mijn plan: Ik overweeg een Cat6e Ethernetkabel te trekken vanuit de meterkast (waar de Box 12b staat) naar de 2e etage om de backhaul bedraad te maken (er ligt een loze leiding)

Mijn vragen zijn

1. Verwachting: Zal ik op de 2e etage een stabiele snelheid van 900+ Mbps kunnen verwachten met deze bedrade backhaul?
  2. Tips & Tricks Alle tips en ervaringen met een bedrade KPN Booster setup zijn welkom!
  3. Materialen:  
    1. Cat6a, massieve CU-kern, S/FTP afscherming VALUE S/FTP CAT6a 10 Gigabit Netwerkkabel - CU - 23AWG - Stug - Grijs - Per meter
    2. Goobay RJ45 connector Cat6a Field Plug RJ45 connector Cat6a | UTP (Voor stugge en soepele kern, Field plug) Goobay Kabelshop.nl
    3. Inbouwdoos + Afdekplaat voor 1x RJ45, nog geen idee. Ik zoek kwaliteit boven prijs, dus graag jullie ervaringen met producten

1 reactie

• December 3, 2025

Ja. Bij een bekabeld aangesloten zwarte SuperWiFi mag je 900 mbit verwachten.