Skip to main content

Recentelijk heb ik weer eens wat liefde geschonken aan mijn zgn. ‘home lab’. 

Onderdeel daarvan was dat ik ook wat monitoring heb ingericht. Tot mijn verbazing zag ik dat een paar zaken die ik monitor op mijn buitenadres/url iedere nacht, rond 04:30, ongeveer 1 minuut offline. Via hun directe IP (binnen)adres treed geen onderbreking op.

Ook naar van binnen naar buiten is er even geen verbinding, getuige een melding vanuit mijn pihole dat de ingestelde ntp server om 04:30 onbereikbaar was.

Nu is 04:30 geen onoverkomelijk probleem omdat ik (en mijn gezin) dan normaal gesproken liggen te slapen, waarschijnlijk ook de reden dat het me nooit is opgevallen.

Maar vreemd/interesant/fascinerend is het wel …. 

Heeft iemand enig idee wat de reden hiervan zou kunnen zijn?

mvgr, 

Hans

p.s. ik ga mijn modem niet terugzetten naar fabrieksinstellingen :-)

Hoi ​@Hans.vd.Zwet . Welkom hier. 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat hier gebeurt.  Welk type modem heb je en zie je ook iets terug in de log?

Hoi Erwin,

Modem is een “KPN Box 12”, 

Logging lijkt hier, in het modem, bijzonder goed verstopt te zijn, ik kan die logging niet vinden in de interface van het modem.

Hans.

Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem. Ook hier een pihole en een Box 12. De Box 12 geeft in de nieuwste firmware geen syslog meer, helaas. 

In de pihole ook steeds een offline-melding.

Ik heb de modem wel een keer teruggezet maar dat helpt helemaal niets. Voor de reset had ik wel steeds vaker storingen en de webinterface werkte ook steeds slechter via Firefox. Dat gaat nu wel goed.

Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door een opnieuw booten van de wijkcentrale. Vroeger kreeg ik soms een SMS over onderhoud in de nacht (zoiets tussen 24:00-06:00) en precies om 04:30 stond in logboek "Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests”

Toch bijzonder, een wijkcentrale die, als het waar is, iedere nacht als een Windows PC opnieuw moet worden ge-reboot.

Toch bijzonder, een wijkcentrale die, als het waar is, iedere nacht als een Windows PC opnieuw moet worden ge-reboot.

Nee, niet iedere nacht, maar alleen als in de nacht, wanneer wordt gewerkt in de buurt (SMS over werkzaamheden). Ik heb geen last van de onderhoud, maar precies om deze tijd wordt de WAN connectie onderbroken en opnieuw opgestart.

Hier voorbeeld uit log van mijn eigen router in laatste maanden. In deze tijd lag ik te slapen

2025-05-29 04:30:03|User|Notice|User $\0 \0$ modified Basic
2025-05-29 04:30:03|User|Notice|User $\0 \0$ modify WLAN 2.4GHz channel

2025-05-18 04:02:34|User|Notice|User $\0 \0$ modified Basic
2025-05-18 04:02:34|User|Notice|User $\0 \0$ modify WLAN 2.4GHz channel

2025-05-11 04:29:49|User|Notice|User$\0 \0$ modified Basic
2025-05-11 04:29:49|User|Notice|User $\0 \0$ modify WLAN 2.4GHz channel

2025-04-19 04:29:27|User|Notice|User $\0 \0$ modified Basic
2025-04-19 04:29:27|User|Notice|User $\0 \0$ modify WLAN 2.4GHz channel

2025-03-30 04:28:25|User|Notice|User $\0 \0$ modified Basic
2025-03-30 04:28:25|User|Notice|User $\0 \0$ modify WLAN 2.4GHz channel

2025-03-23 04:20:37|User|Notice|User $\0 \0$ modified Basic
2025-03-23 04:20:37|User|Notice|User $\0 \0$ modify WLAN 2.4GHz channel

Ik zie het toch echt iedere nacht gebeuren …

De modem draait iedere dag een sessie.  Maar dat zou niet gepaard moeten gaan met onderbrekingen zoals bij jou te zien zijn. Anders zijn mensen met een alarm systeem ook mooi in de aap gelogeerd.

Ik zou hiervoor een terugbel afspraak in laten plannen en de lijn laten doormeten

Het doormeten van de lijn, met alle respect, gaat mijns inziens niets (?) opleveren.

Van de 1440 minuten in een dag is er 1 die problemen oplevert. Daarbij aangetekend dat die ene minuut structureel rond 04:30 optreed.

Of mis ik hier iets ?

Wat het in theorie kan opleveren is dat de collega die de meting doet ook de onderbreking ziet en (als anders zaken uitgesloten zijn) een monteur kan aansturen en/of een nieuw modem opsturen.

Zoals ik al zei, je lijn hoort stabiel te zijn.  

Het herstarten van een verbinding in de nachtelijke uren heb ik bij diverse internetaanbieders vaak gezien.
Het was een tijd weg maar  nu zie ik het weer steeds vaker bij de internetaanbieders waar ik iets mee te maken heb. Wat daar de reden van is daar heb ik geen idee van.

Dit zie ik in de fritzbox-log van een niet-kpn aanbieder :
“Internet connection renewed successfully. IP address:  “
En dat 2 keer per dag op vaste tijden.

Maar als gebruiker heb je daar geen last van voor zo ver ik weet.
Is dat bij jou, de vraagsteller, wel het geval ?

Maar goed ook dat je even een minuutje offline was. 😉

Recentelijk heb ik weer eens wat liefde geschonken

ongeveer 1 minuut offline.

En dit geloof ik : 

/interesant/fascinerend is het wel …. 

Reageer