Skip to main content
Vraag

IGMP snooping instellen in Unifi Controller

• 4 juni 2025
  • 18 reacties
  • 138 keer bekeken

Recentelijk heb ik een paar Unifi access points aangesloten in mijn netwerk. Het KPN modem/router functioneert gewoon zoals gewoonlijk (DHCP server) alleen ik heb de WiFi antennes uitgeschakeld omdat ik het WiFi netwerk graag over de Unifi devices heb. Tussen de Unify devices en het modem zit een switch die IGMP snooping ondersteunt. Nou kwam ik er redelijk snel achter dat TV kijken (receiver zit op de WiFi) niet werkt via mijn nieuwe access points ivm IGMP snooping. In principe is de hardware er om ervoor te zorgen dat dit wel gaat werken, echter, ik twijfel hoe ik dit juist moet instellen.

Ik zit namelijk met het volgende:

Instellingen voor IGMP snooping in de Unifi Controller

Welke setting kies ik? De Multicast? Flood? Drop?

Mijn switch is een unmanaged TP-link switch.

Gezien mijn gebrek aan kennis op dit gebied kon ik niet helemaal wijs worden welke instellingen te kiezen.

Ik hoop dat iemand een inzicht kan geven. Bij voorbaat dank.

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 4 juni 2025

Beste ​@Jos149 het simpelste is de KPN tv decoder gewoon bekabeld aan te sluiten op de KPN modem/router, dat werkt altijd goed.

Welk merk en type tv-decoder gebruik je van KPN?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 juni 2025

Hey ​@JanD , dat had natuurlijk voor mij ook de voorkeur gehad. Echter, wij zijn net verhuisd en er ligt geen internetkabel (nergens in de woonkamer). Nou heb ik reeds mogen ervaren hoe tv kijken via wifi gaat en dat is gewoon prima voor ons. Bij voorkeur trek ik dan ook geen kabel. Vandaar dat ik de vraag stel over de betreffende instellingen. Ik hoop iemand te spreken die naast het antwoord ook er ervaring mee heeft en iets meer inzichten kan geven.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 4 juni 2025

Beste ​@Jos149 graag nog even antwoord op de vraag welk merk en type tv-decoder je hebt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 juni 2025

​@JanD 

Deze:

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 4 juni 2025

Beste ​@Jos149 de DIW7022 kan inderdaad draadloos werken, mits de internetsnelheid minimaal 10Mbit/s is.

IGMP snooping, routed mode en Multicast zijn de toverwoorden.

Welk  type TP-L switch, precieze typenummer graag

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 juni 2025

Het is de SG105PE. Zoals in mijn originele post aangegeven: deze ondersteunt IGMP snooping.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 5 juni 2025

Beste ​@Jos149 het type nummer stond er niet bij en het is een managed poe switch als het nummer klopt en dus geen unmanaged switch.

• 0 reacties
  • 5 juni 2025
Jos149 schreef:

Het is de SG105PE. Zoals in mijn originele post aangegeven: deze ondersteunt IGMP snooping.

Heb je IGMP snooping ook aangezet in die switch, standaard staat dat meestal uit.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4452 reacties
  • 5 juni 2025

IGMP snooping is geen eis voor KPN TV, wel verstandig om dit de activeren. Zonder IGMP snooping kan het kijken via multicast op TV ontvanger hapering vertonen. Maar als hier TV kijken niet werkt, is de IGMP proxy niet goed ingesteld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 5 juni 2025

​@GeSp Heb net gecontroleerd; IGMP snooping staat AAN op de switch

​@TDN Klopt, dit heb ik zelf ontdekt. Ik kon prima TV kijken als ik 15 sec terugspoel. Echter, bij live kijken kreeg ik constant haperingen. Dit wens ik te verhelpen natuurlijk.

​@JanD Excuses voor de foutieve informatie, dat had ik moeten weten want ik heb mijn switch in het netwerk gezien!

Samenvattend; bijna alles staat goed. Ik ben echter nog steeds benieuwd naar welke setting te selecteren (zoals te zien in de screenshot van mijn originele post). Ik kan me namelijk voorstellen dat mogelijk meerdere opties wel zouden kunnen werken, maar ik vraag me af wat ze doen. Ik zie bijvoorbeeld de optie ‘flood’, maar dat klinkt niet heel efficient. Kan dit juiste negatieve effecten hebben op de rest van het netwerk bijvoorbeeld? Welke setting zouden jullie kiezen? Is er iemand met Ubiquiti hardware die dit ook heeft in moeten stellen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4452 reacties
  • 5 juni 2025

​@Jos149 Om multicast over Wifi te routen moet je Multicast DNS gebruiken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 6 juni 2025

​@TDN klinkt een beetje alsof de optie ‘multicast router ports’ wel de goede optie zou moeten zijn in dit geval.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4452 reacties
  • 6 juni 2025

​@Jos149 mDNS moet wel in router geïnstalleerd zijn. Ik weet niet hoe je in een AP te kunnen doen, waarschijnlijk moet je het een Unifi router gebruiken ipv KPN modem.

• 0 reacties
  • 6 juni 2025
Jos149 schreef:

​@TDN klinkt een beetje alsof de optie ‘multicast router ports’ wel de goede optie zou moeten zijn in dit geval.

Het gaat om onbekend Multicast verkeer, de juiste optie is Drop.

TDN schreef:

​@Jos149 mDNS moet wel in router geïnstalleerd zijn. Ik weet niet hoe je in een AP te kunnen doen, waarschijnlijk moet je het een Unifi router gebruiken ipv KPN modem.

Als hij de KPN modem/router gebruikt handelt die dat toch af?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4452 reacties
  • 6 juni 2025
GeSp schreef:

Nee, Flood is waarschijnlijker. Als de TV ontvanger nog niet als lid een multicast groep aangemeld is, zijn alle inkomende multicast verkeer onbekend. Bovendien kan het blokkeren van onbekende multicast resulteren, dat andere systemen, de ook multicast gebruikt, niet meer werkt.

Een voorbeeld is Netgear switch, als je dit doet, werkt IPv6 niet meer.

GeSp schreef:
TDN schreef:

Als hij de KPN modem/router gebruikt handelt die dat toch af?

Ja maar het werkt tot nu alleen met KPN Superwifi, niet met vreemde Wifi AP.

• 0 reacties
  • 6 juni 2025
TDN schreef:
GeSp schreef:

Nee, Flood is waarschijnlijker. Als de TV ontvanger nog niet als lid een multicast groep aangemeld is, zijn alle inkomende multicast verkeer onbekend. Bovendien kan het blokkeren van onbekende multicast resulteren, dat andere systemen, de ook multicast gebruikt, niet meer werkt.

Bij Unifi houdt de optie Drop in dat het alleen om Multicast verkeer gaat wat buiten de 224.0.0.0/24 range valt, alles in de 224.0.0.0/24 range wordt wel als Flood doorgelaten.

De juiste optie lijkt mij dan nog steeds Drop, dat staat trouwens ook als default ingesteld als je IGMP Snooping aanzet.

Heb je deze optie ook aanstaan onder je Wifi netwerk â€‹@Jos149 ?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator
  • 2117 reacties
  • 6 juni 2025

Hoi ​@Jos149. Welkom op de KPN Community! Je bent hier helemaal op de juiste plek om hulp te krijgen bij je vraag. Zoals je ziet wordt er al goed meegedacht en hopelijk komen jullie er samen uit. Ik zal me verder afzijdig houden van de inhoudelijke discussie omdat ik daar te weinig bekend mee ben. Mocht je toch hulp nodig hebben van mij (of een moderator) dan hoor ik dat graag :) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 juni 2025
GeSp schreef:
TDN schreef:
GeSp schreef:

Bij Unifi houdt de optie Drop in dat het alleen om Multicast verkeer gaat wat buiten de 224.0.0.0/24 range valt, alles in de 224.0.0.0/24 range wordt wel als Flood doorgelaten.

De juiste optie lijkt mij dan nog steeds Drop, dat staat trouwens ook als default ingesteld als je IGMP Snooping aanzet.

Bij mij is de default juist Multicast Router Ports

GeSp schreef:

Heb je deze optie ook aanstaan onder je Wifi netwerk â€‹@Jos149 ?

Ja, die staat aan.

Excuses voor de late reactie, ik was een weekje op vakantie :)!

Reageer