Skip to main content
Antwoord

Ik heb een 4Gbps verbinding en gebruik UCG Fiber. Helaas haal ik de snelheden niet

• April 11, 2025
  • 13 reacties
  • 246 keer bekeken

Ben vorige week net aangesloten, het een 4G fiber (met Nokia) en gebruik de UCG Fiber op de 10G RJ45 aansluiting. Met de interne snelheid test haal ik max 2.95 Gbps en 3.17 Gbps up?. Gebruik laatste FW (9.0.114 en 4.1.16).  Kom dus niet echt in de buurt van 4G?. Is dit te verwachten?

Beste antwoord door bnh

Ben vorige week net aangesloten, het een 4G fiber (met Nokia) en gebruik de UCG Fiber op de 10G RJ45 aansluiting. Met de interne snelheid test haal ik max 2.95 Gbps en 3.17 Gbps up?. Gebruik laatste FW (9.0.114 en 4.1.16).  Kom dus niet echt in de buurt van 4G?. Is dit te verwachten?

Zoals ik eerder poste op het UI forum, test servers van Unifi zijn gewoon niet snel genoeg.
Je moet ff die test app van Oookla op je pc installeren.

Dit is mijn test met de UCG Fiber:

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 11, 2025

Als je de box14 aansluit en dan een Speedtest doet via de login pagina van het modem. Welke snelheid behaal je dan? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 11, 2025

Doos opengemaakt.. net gedaan, de interne modem Internet snelheidstest, geeft me een download van 4099.1 Mbps (2583.5 MB pakket) en een Upload van 3243.4 Mbps (2027.1 MB), duur 5 s, ping 7 ms.

Tweede poging, 4098.7 en 3490.2, Derde 4099.1 en 2965.1 , vierde: 4098.6 en 3078.2

Heel apart. waarom is die upload constant lager.?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 11, 2025

dat is een bekent probleem in de huidige firmware versie van de Box14. alleen de upload snelheid heeft daar last van in de speedtest.

dat wordt met een nieuwe firmware update opgelost.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 11, 2025

Zoals ik eerder poste op het UI forum, test servers van Unifi zijn gewoon niet snel genoeg.
Je moet ff die test app van Oookla op je pc installeren.

Dit is mijn test met de UCG Fiber:

• Nieuwkomer
  • April 28, 2025

Zou je met de UCG Fiber de ONT er niet tussenuit kunnen halen? En direct op de SFP+ WAN poort aan kunnen sluiten?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 28, 2025

Zou je met de UCG Fiber de ONT er niet tussenuit kunnen halen? En direct op de SFP+ WAN poort aan kunnen sluiten?

Ja dat kan, maar wat is de meerwaarde?

Hiervoor moet je een dure SPF+ module voor kopen, snel rond de 180 euro.

Het KPN ONT levert ook 10 Gigabit via een LAN kabel, bij storing kan je simpele switchen naar het KPN modem. Als je een eigen SPF+ module hiervoor gebruikt moet je deze eerst weer afmelden, wat twee dagen kan duren. Kortom een hoop kosten en moeite voor de zelfde functies van het KPN ONT. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 28, 2025

Meerwaarde is maar net wat je zelf belangrijk vind.  

Ik vind meerwaarde van SFP+ zonder KPN ONT :   Diagnose van lijncondities

Monitoring zonder KPN nodig te hebben en op te kunnen slaan.  In box 14 absoluut onmogelijk 

Geen stroomkabels en adapters in  de woonkamer (bij mij zit de glasvezel punt in de woonkamer)

Performance en stabiliteit van verbinding is 75% beter.  Na 3 X geneXis ONT (te lage uploadsnelheid) 

en 2X Nokia ONT (zeer gevoelig bij hogere temperaturen)  (vaak spontane reboots van ONT en Box14) 

En mocht de verbinding echt storing hebben ben ik binnen een uur weer terug op de standaard KPN ONT en Box 14.    (waar we nu al 8 maanden wachten op een firmware update) 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 28, 2025

Meerwaarde is maar net wat je zelf belangrijk vind.  

Monitoring zonder KPN nodig te hebben en op te kunnen slaan.  In box 14 absoluut onmogelijk 

Geen stroomkabels en adapters in  de woonkamer (bij mij zit de glasvezel punt in de woonkamer)

Performance en stabiliteit van verbinding is 75% beter.  Na 3 X geneXis ONT (te lage uploadsnelheid) 

en 2X Nokia ONT (zeer gevoelig bij hogere temperaturen)  (vaak spontane reboots van ONT en Box14) 

En mocht de verbinding echt storing hebben ben ik binnen een uur weer terug op de standaard KPN ONT en Box 14.    (waar we nu al 8 maanden wachten op een firmware update) 

Ik had het niet over de V14, ik had het enkel over het ONT.

De UCG Fiber kan direct op het ONT aangesloten worden, zonder tussenkomst van de V14.

Zelf heb ik het Nokia ONT, deze geeft nooit storing en is ook nog nooit uit zichzelf offline geweest. Ding is echt super stabiel. Ik haal ook gewoon 4gb down/up..

Wel vraag ik me af, wat je meer kan monitoren aan de lijn vergeleken met mijn setup ?

En om het KPN ONT weer te actieven, moet er een ticket aangemaakt worden voor de backend afdeling. Dit is niet in een uurtje geregeld, kan maximaal twee dagen duren.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 28, 2025

Wel knap dat je met een Superfiber1 abonnement 4 gb down/up haalt  :P 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 28, 2025

Wel knap dat je met een Superfiber1 abonnement 4 gb down/up haalt  :P 

Goed hè ?

Ik zal het even nader toelichten.

Bij binnenkomst van de UCG Fiber, heb ik voor het testen even mijn abonnement naar 4 Gigabit geüpgraded en nu weer terug gezet naar 1 Gigabit.

Zie mijn eerdere post:

Kan je nog even ingaan op je monitoring van de verbinding ? Ben hier zeer benieuwd naar!

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 28, 2025

Ik zal even nergens meer op ingaan aangezien de topic starter allang niet meer reageert  :)  

Ik heb m,n mening gegeven.  Veel success verder  :) 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Jammer ​@Eddy75 ik had meer informatie hierover ook wel erg interessant gevonden: puur om iets nieuws te leren :)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 28, 2025

Ik zal even nergens meer op ingaan aangezien de topic starter allang niet meer reageert  :)  

Ik heb m,n mening gegeven.  Veel success verder  :) 

Aaah, natuurlijk ;) 

@ikheetjeff Hij kan enkel zijn temperatuur van zijn SPF+ module zien en de uitzend sterkte van de glasvezel verbinding. Niet echt relevant dus.