Skip to main content

Ik ben verhuisd en mijn vorige woning staat leeg. Om toch op afstand apparatuur te managen (bijv. de thermostaat) wil ik TP-link MR600 router kunnen beheren op afstand. Ik woon nu 2 uren rijden van mijn vorige woning. Maar de TP-link router krijg ik niet open voor poort 443.

Ik gebruik een standaard SIM-only 06-nummer. Maar ik zie dat dat niet zou mogen.

Hoe los ik dit op?

@Opnemen lukt niet Het 2 oorzaken zijn. Of je heb "Remote Management” niet aangezet. Of je zit achter CGNAT (bij mobiele verbinding standaard). Wat is de WAN IP adres van jouw router als je thuis inlog? 100.xxx is een CGNAT IP adres. In dit geval moet je via VPN verbinding (b.v. Tailscale) inloggen

Niet met poort forwarding in iedergeval. Want dat werkt niet. Het ip veranderd sowieso ook telkens volgens mij. Dus daar zou je dan ook nog een oplossing voor moeten bedenken. 

Je zou iets kunnen met een VPN verbinding kunnen proberen. Je moet dan op je nieuwe adres een VPN server draaien. Vanaf het oude adres laat je daar dan een pc of laptop verbinding mee maken. Zo zou je toegang kunnen hebben. 

Maar dat is een hoop moeilijk gedoe. Hoelang denk je dat oude adres nog aan te houden?

Ja, Remote Management staat aan. Maar ik heb inderdaad een 100.x.x.x adres op de router staan. Maar als ik mijn buiten adres op vraag krijg ik een 31.x.x.x adres en die behoort tot KPN.

Ik heb het externe adres gekoppeld met Dynamic DNS, die die wijziging zou opgevangen kunnen worden. Maar kan ik de TP-lInk ook een ISP-profiel maken met een static adres (als dat werkt). Ik zal iets met een VPN proberen.

Oude adres blijft nog tot februari in mijn bezit.

@Opnemen lukt niet Bij CGNAT deel je jouw publieke IP adres (31.xxx) met andere klanten, jouw router krijg een IP adres uit range 100.xxx, dat is de provider router en deze regel het verkeer naar jou of andere klanten via portforwarding of IPV6 tunnel. Je kan jouw router via zijn IPV6 adres bereiken, of je moet een verbinding van binnen naar buiten openen. In dit geval is de gratis VPN Tailscale de juiste oplossing. Van jouw netwerk maak Tailscale naar de centrale server, van buiten log je in op de centrale server en kan de bestaande verbinding gebruiken.

Dank je wel. Ik ga daarmee aan de slag.

Hallo @Opnemen lukt niet 

Ik gebruik een standaard SIM-only 06-nummer. Maar ik zie dat dat niet zou mogen.

Hoe los ik dit op?

Dat klopt, in mifirouters mag alleen een datasim gebruikt worden met een 097-nummer

@Opnemen lukt niet Bij CGNAT deel je jouw publieke IP adres (31.xxx) met andere klanten, jouw router krijg een IP adres uit range 100.xxx, dat is de provider router en deze regel het verkeer naar jou of andere klanten via portforwarding of IPV6 tunnel. Je kan jouw router via zijn IPV6 adres bereiken, of je moet een verbinding van binnen naar buiten openen. In dit geval is de gratis VPN Tailscale de juiste oplossing. Van jouw netwerk maak Tailscale naar de centrale server, van buiten log je in op de centrale server en kan de bestaande verbinding gebruiken.

TDN bedankt. Ik heb Tailscale en een RaspBerry PI ingezet om de VPN met op te zetten. Het werkt prima. Bedankt voor dit duidelijke antwoord.

Reageer