Skip to main content
Beantwoord

Ik heb problemen met het verbinden naar de servers van het spel Hero Siege

• August 6, 2026
  • 18 reacties
  • 101 keer bekeken

Heyy Goededag,

Ik heb een probleem met het verbinden met de online multiplayer van een videogame en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Het gaat om Hero Siege. Dit is een oudere game uit 2014 die ik vroeger zonder problemen op mijn pc heb gespeeld. De afgelopen twee jaar heb ik de game niet meer gespeeld, maar onlangs leek het me leuk om deze weer samen met vrienden op te pakken.

Ik heb de game gedownload op mijn PlayStation 5. Bij het opstarten krijg ik de keuze tussen Play Local en Play Online. Zodra ik Play Online selecteer, krijg ik direct de melding "Ping Timeout".

Mijn eerste gedachte was dat er misschien een probleem was met de servers. Daarom heb ik gecontroleerd of er storingen waren, maar alles leek gewoon online en goed te werken.

Vervolgens ben ik gaan onderzoeken of de game misschien in Nederland werd geblokkeerd of dat er andere netwerkproblemen bekend waren. Daar kon ik niets over vinden. Daarnaast heb ik contact gehad met iemand uit de Noord-Amerikaanse regio die zonder problemen online kon spelen op de pc.

Om uit te sluiten dat het probleem alleen op de PlayStation zat, heb ik de game ook via Steam op mijn pc geïnstalleerd. Helaas kreeg ik daar exact dezelfde foutmelding: "Ping Timeout".

Daarna heb ik een snelheidstest uitgevoerd via Speedtest.net. De resultaten waren:

• Download: 935,90 Mbps
  • Upload: 918,69 Mbps

De internetsnelheid lijkt dus ruim voldoende te zijn.

Vervolgens heb ik een VPN geprobeerd met een verbinding via Duitsland. Zodra de VPN actief was, kon ik binnen één seconde zonder problemen online inloggen.

Daarna heb ik nog een test uitgevoerd door een hotspot op mijn telefoon aan te maken en mijn PlayStation 5 daarmee te verbinden. Ook via de mobiele verbinding werkte alles direct en kon ik zonder problemen online spelen.

Hierdoor lijkt het erop dat het probleem specifiek te maken heeft met mijn thuisnetwerk of internetverbinding.

Ik heb inmiddels contact gehad met de support van de game. Zij hebben verschillende controles uitgevoerd, maar konden geen oorzaak vinden. Wel hebben ze mij een aantal troubleshooting-stappen gestuurd.

Zo heb ik onder andere mijn IPv4 DNS-instellingen aangepast, maar dit had helaas geen effect. Daarna kreeg ik het advies om port forwarding in te stellen. Omdat ik dit al jaren niet meer had gedaan (voor het laatst rond 2007 tijdens het hosten van een Call of Duty-server), heb ik hiervoor contact opgenomen met KPN.

De medewerker van KPN heeft mij zo goed mogelijk geholpen en samen hebben we gecontroleerd of er blokkades of andere netwerkproblemen aanwezig waren. Helaas werd er niets gevonden. Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar dit forum, omdat hier mogelijk mensen aanwezig zijn met meer ervaring op dit gebied.

Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken of welke stappen ik nog zou kunnen proberen?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Wesley

Beste antwoord door Maikel Drost

Wat je zou kunnen proberen is je firewall op de Experiabox op Normaal te zetten mogelijk staat de firewall iets te veilig afgesteld 

18 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

Zo heb ik onder andere mijn IPv4 DNS-instellingen aangepast, maar dit had helaas geen effect.

Heb je ook IPv6 helemaal uitgeschakeld op de router? Misschien probeert ie verbinding te maken via IPv6 wat niet over het hele traject lukt (in 2014 hadden ze waarschijnlijk nog geen IPv6).

Hey,

Nee, die optie had ik nog niet geprobeerd. Ik heb deze inmiddels uitgeschakeld en getest of dat het probleem zou oplossen, maar helaas zonder succes.

De enige manier waarop ik verbinding kan maken met de game, is door meerdere keren achter elkaar te proberen in te loggen totdat ik de optie PAS Proxy krijg met de melding:

"Frequent timeouts detected. You can try PAS Proxy to see if it helps with the connection issues."

Daarna krijg ik de volgende uitleg:

"By enabling PAS Proxy, your in-game network traffic is tunneled through our own proxy server. This can help in cases where your network communicates poorly with our cloud-based servers. Please note that the connection might be slower than normal and should not be used unless you encounter frequent issues with a direct connection."

Wanneer ik PAS Proxy inschakel, kan ik zonder problemen verbinding maken met de online servers. De verbinding is dan echter erg traag en de game is daardoor nauwelijks goed speelbaar.

De game is weliswaar oorspronkelijk uitgebracht in 2014, maar wordt nog steeds actief onderhouden en regelmatig van updates voorzien.

Zo worden er nog steeds nieuwe content en functies toegevoegd, zoals nieuwe heroes en nieuwe leagues. Een league duurt ongeveer drie maanden en werkt als een seizoen. Aan het einde van een league wordt de voortgang van dat seizoen gereset en start er een nieuwe league. Daarbij voegen de ontwikkelaars regelmatig nieuwe content toe, zoals personages, maps, wapens, armor en andere gameplay-uitbreidingen.

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • August 7, 2026

Wat je zou kunnen proberen is je firewall op de Experiabox op Normaal te zetten mogelijk staat de firewall iets te veilig afgesteld 

Ik heb ook mijn firewall tijdelijk uitgeschakeld om te controleren of deze misschien iets blokkeerde. Daarna heb ik opnieuw geprobeerd verbinding te maken, maar helaas zonder succes.

Vervolgens heb ik de firewall weer ingeschakeld en teruggezet naar de standaardinstellingen. Op dit moment staat de beveiliging ingesteld op Middel, wat de laagste beschikbare instelling is. De beschikbare opties zijn Standaard, Middel, Hoog en Aangepast.

Ik vind het eerlijk gezegd erg vreemd.

rvk01
Slimmerik
  • August 7, 2026

Vervolgens heb ik de firewall weer ingeschakeld en teruggezet naar de standaardinstellingen. Op dit moment staat de beveiliging ingesteld op Middel, wat de laagste beschikbare instelling is. De beschikbare opties zijn Standaard, Middel, Hoog en Aangepast.

Standaard is het laagst (dan staat ie uit).

Eigenlijk is het woord Firewall hier ook niet echt op zijn plaats. Het is n.l. ALLEEN voor UITGAAND verkeer. Deze pagina/instelling doet niets voor inkomend verkeer (wat je bij een “Firewall” wel zou verwachten).

Als je je interne apparaten vertrouwd kan het dus ook geen kwaad deze op Standaard te zetten (uit).

Voor Hero Siege is poort 6510 TCP en volgens mij 6668 - 6669 nodig voor server authenticatie. En laat nu net in de stand Midden de poorten uitgaand 6660-6669 geblokkeerd worden !!!! (anders kun je timeout code AE68 of AE69 krijgen)

Zie de poorten bij https://panicartstudios.com/hsportal/troubleshoot/

Dus ik denk dat je de Firewall in de router wel echt uit moet zetten (dus op Standaard).

Hero Siege uses some of the "well known" ports in the 0-1024 range and the following ports:

• (TCP) 6600-6601 [Timeout code H]
  • (TCP) 6602 [Timeout code HZ]
  • (TCP) 6668-6669 [Timeout code AE68 or AE69]
  • (TCP) 14815-14816 for Chat

Make sure your device and router allow outbound traffic to these ports.

Dus op met Firewall op Midden gaat deze game sowieso niet werken want dan houdt de router 6660-6669 TCP/UDP tegen (die normaal voor irc is).

Oké, prima. Dat kunnen we proberen.

Zou je mij misschien kunnen helpen met het instellen van de port forwarding? Ik heb daar zelf eigenlijk geen ervaring mee.

Ik heb mijn firewall inmiddels weer teruggezet naar het beveiligingsniveau Standaard.

Daarnaast zie ik instellingen zoals de 0–1024 range, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dat precies betekent of hoe ik dat moet invullen bij de port forwarding.

Nogmaals, ik heb hier eigenlijk helemaal geen ervaring mee, dus alle hulp is van harte welkom. 😅

Mij KPN Box 12 Port-Forwarding Screen

rvk01
Slimmerik
  • August 7, 2026

De 0-1024 range is waarschijnlijk gewoon poort 80 (HTTP) en poort 443 (HTTPS). Verder zie ik niet dat je met deze game port forwarding in hoeft te stellen. Dat zou dus niet nodig moeten zijn (want anders zou je ook maar met 1 PC kunnen gamen omdat port forwarding naar 1 interne IP is).

Meestal maakt je PC verbinding met een server en die zorgt ervoor dat er in de router een port “opengedrukt” wordt zodat een andere game-client direct met jouw PC kan verbinden. Dat zou gewoon moeten werken. Je zou e.v. even kunnen kijken of het aanzetten van UPnP beter werkt maar volgens mij zou het zonder ook moeten werken.

Mocht je al port forwards hebben dan zou ik die eruit halen.

UPnP staat bij mij eigenlijk altijd ingeschakeld, vooral vanwege het old-school consolegamen. Dat is meestal één van de eerste instellingen die ik op mijn modem aanpas.

Helaas heeft dat in dit geval geen verschil gemaakt. Ook met UPnP ingeschakeld krijg ik nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb momenteel alleen twee port forwarding-regels aangemaakt om te testen of mijn PlayStation 5 daardoor wel verbinding kon maken.

Deze poorten had ik van de game support gekregen:

• TCP 6600–6610 (Online Play)
  • TCP 14815–14816 (Chat)

De regels staan nog wel in mijn modem, maar zijn op dit moment uitgeschakeld. Toen ik ze had ingesteld en ingeschakeld, maakte dat helaas geen verschil en bleef ik hetzelfde probleem houden.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet of de port forwarding wel 100% correct is ingesteld. Ik heb daarbij hulp gehad van de KPN-klantenservice, maar zowel de medewerker als ik hadden hier weinig ervaring mee. We hebben daarom ons best gedaan en de instellingen zo goed mogelijk ingevuld.

Het is dus goed mogelijk dat de port forwarding niet helemaal correct staat ingesteld.

rvk01
Slimmerik
  • August 7, 2026

Hierdoor lijkt het erop dat het probleem specifiek te maken heeft met mijn thuisnetwerk of internetverbinding.

En IPv6 staat nog helemaal uit?

Welke DNS server had je geprobeerd in te stellen?

Welke NAT Type geeft de PS5 nu aan na de Firewall wijziging?
Instellingen > Netwerk > Verbindingsstatus > Internetverbinding testen.

Staat er niets achter de “Ping Timeout" ??

Ik zie nog wel eens oplossingen om de MTU van 1500 naar 1450 te zetten op de PS5. Maar ik zie niet zozeer of dat zou helpen (het valt te proberen. Instellingen > Netwerk > Internetverbinding instellen > Optie > Geavanceerd > MTU)

Mijn IPv6 staat inmiddels weer aan. Ik had deze tijdelijk uitgeschakeld om te kijken of dat verschil zou maken, maar dat was helaas niet het geval. Daarom heb ik IPv6 weer ingeschakeld.

Ik had eerder de volgende stappen van jullie ontvangen en uitgevoerd:

• ipconfig /flushdns uitgevoerd in de Opdrachtprompt.
  • De Opdrachtprompt afgesloten.
  • Naar Netwerkinstellingen > Ethernet > IPv4 gegaan.
  • De voorkeurs-DNS ingesteld op 1.1.1.1.
  • De alternatieve DNS ingesteld op 1.0.0.1.
  • De instellingen opgeslagen.
  • Daarna even gewacht, mijn pc opnieuw opgestart en de game opnieuw geopend.

Deze stappen heb ik uitgevoerd zonder vooraf iets aan mijn netwerk te wijzigen. Op dat moment had ik nog niets aangepast aan IPv6, de firewall of port forwarding. Dit was letterlijk de eerste oplossing die jullie voorstelden om te kijken of het probleem hiermee verholpen kon worden.

Daarnaast staat mijn PlayStation nog steeds op NAT Type 2. Dat was ook al het geval voordat ik wijzigingen aan mijn netwerk heb aangebracht.

Oké, ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat ik precies heb gedaan, omdat ik inmiddels zoveel verschillende dingen heb geprobeerd.

Op dit moment lukt het me echter wel om in te loggen via Online in plaats van via hun servers. Ik weet alleen niet welke wijziging dit heeft veroorzaakt, omdat ik meerdere instellingen heb aangepast en getest.

rvk01
Slimmerik
  • August 7, 2026

NAT Type 2 is goed voor de PS5.

IPv6 zou ik voorlopig op de router uit laten staan. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig en op dit moment kan het alleen maar in de weg zitten. En als dat nog aan staat krijg je nl ook een DNS server for IPv6 dus dat is niet handig. Je moet IPv6 die op de router uitzetten en de apparaten herstarten (want je wil op de PS5 ook alleen IPv4).

Firewall op Standaard (dus uit) en alle Port forwards even verwijderen en UPnP kun je even aanlaten.

Alles even herstarten om te flushen en dan kijken of het werkt.

Stond er nog iets achter de “Ping Timeout" ??

Edit: Als het nu werkt kun je het natuurlijk ook allemaal zo laten 🫣

Het enige wat ik uiteindelijk nog heb aangepast, was de MTU-waarde. Ik heb deze gewijzigd van 1500 naar 1450. Hiervoor moest ik wel een nieuwe internetverbinding/netwerkconfiguratie aanmaken op mijn PS5. Daarnaast heb ik mijn firewall teruggezet naar de standaardinstellingen.

Daarna kon ik zonder problemen inloggen via Online.

Vervolgens heb ik alle wijzigingen weer teruggezet naar mijn oorspronkelijke instellingen:

• MTU teruggezet naar 1500.
  • Mijn oude internetinstellingen hersteld.

Ook daarna kon ik nog steeds zonder problemen inloggen.

Ik heb dezelfde test uitgevoerd op mijn pc en daar waren ook geen problemen.

Daarom vraag ik mij af of het probleem mogelijk toch veroorzaakt werd door een firewall-instelling. Ik had eerder geprobeerd de firewall volledig uit te schakelen, maar dat leek geen verschil te maken.

rvk01
Slimmerik
  • August 7, 2026

Daarom vraag ik mij af of het probleem mogelijk toch veroorzaakt werd door een firewall-instelling. Ik had eerder geprobeerd de firewall volledig uit te schakelen, maar dat leek geen verschil te maken.

Ik dacht niet dat je de Firewall in de router "uit" kunt schakelen. "Standaard" zet hem volgens mij gewoon uit. Maar zoals ik al zei moet ie daar wel op Standaard want met Middel gaat het met de poorten in ieder geval mis.

Hopelijk was het dat gewoon en blijft het nu werken.

@Maikel Drost had een heel goed punt.

Ik heb mijn apparatuur al langere tijd geleden laten installeren, waardoor mijn instellingen op Aangepast stonden (de laatste optie in mijn lijst). De optie Gemiddeld stond helemaal onderaan als eerste keuze, waardoor ik deze letterlijk heb overgeslagen. Ik dacht namelijk dat “Gemiddeld” lager was dan “Standaard”.

Nadat ik IPv6 had uitgezet, UPnP had ingeschakeld, alles had geflusht en opnieuw had opgestart, én mijn firewall security op Standaard had gezet, was het probleem opgelost.

Ik ben hier letterlijk een week mee bezig geweest en had de hoop eigenlijk al opgegeven.

Echt ontzettend bedankt voor uw tijd, hulp en het meedenken ​@rvk01. Ook u, @Maikel Drost, ontzettend bedankt. Ik waardeer het enorm dat u zo goed heeft meegedacht en geholpen.

Mijn probleem is hiermee opgelost. Hartelijk dank voor de geweldige service — een dikke 10/10! Echt top!

Fijn weekend,

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Mooi om te lezen dat het met wat hulp is opgelost ​@Wesley Visser. Ik wens je nog veel game plezier!