Skip to main content
Antwoord

Ik heb tijdens t gamen last van lag

• November 7, 2025
  • 5 reacties
  • 114 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo KPN,

Ik zit met een serieus probleem met lag (jitter) tijdens het online gamen (P2P), en dit is echt onvoorspelbaar en heel heftig. En ja, ik zit gewoon met een kabel aangesloten!

Ik heb wat technische tests gedaan om de oorzaak te vinden:

Mijn VDSL-verbinding scoort een Bufferbloat 'B' met een stijging van +36 ms op de upload-latency. Dat veroorzaakt lokaal al wat jitter.

Maar het belangrijkste: een tracert naar 1.1.1.1 tijdens een lag-piek wijst op zware congestie in jullie netwerk. De pingtijden bij Hop 6 gingen alle kanten op 86 ms naar 23 ms en weer terug. Dat ziet eruit als een instabiele routering of dikke drukte bij de overdracht naar andere providers/carriers.

Ik heb echt een stabiele, lage latency nodig om goed te kunnen gamen.

Kunnen jullie alsjeblieft dit voor me regelen:

Check de drukte en de routering op de netwerkpaden die mijn VDSL-aansluiting gebruikt, vooral die hops die naar de externe carrier/backbone leiden.

Zolang dit niet op jullie eind gefixt wordt, blijft die onvoorspelbare lag gewoon terugkomen. 

Bij voorbaat dank!

Mvg, Vincent.

Beste antwoord door Vulpen

Ha Vin,

Allereerst is dit een forum voor en door gebruikers dus we kunnen niet iets aan het KPN netwerk doen. Maar we kunnen wel meedenken en eventueel als we rare dingen zien mogelijke opties aandragen.

dus first things first, welke bandbreede heb je tot je beschikking (Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid | KPN) en om welke game gaat het (heb je ook een server/host IP?)

Een Tracert naar de cloudflare DNS 1.1.1.1 is natuurlijk niet heel representatief van je verbinding naar de gameservers/game hosts waar mee je connect. Daarnaast is het verkeer van een tracert (ICMP verkeer) niet te vergelijken met het verkeer (Doorgaans UDP) van een game. Dus het is niet meteen de beste analyse tool maar bij gebrek aan beter…. ;)

Dat gezegd hebbend is het wel gek dat de eerste RTT result van je 2e hop zo hoog is.  Die 86 valt wel heel erg uit de lijn maar dat kan ook een hkje zijn. Zie je dat ook als je een ping -t naar dat ip adres doet, ik ga ervanuit dat die  rond de 7ms zou moeten zitten met zo af en toe een piekje.

De 141.101.65.x hop is een IP van Cloudflare. dus als die traag/jittery antwoord zit je al buiten het KPN netwerk dus daar kan KPN niet heel veel aan doen. maar aangezien dat niet de server/route van je gameserver is  lijkt het me niet verstandig om je op die doos en dat netwerk blind te staren.

5 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Vinr. Welkom op de KPN Community! Lastig natuurlijk dat je lag ervaart tijdens het gamen. Dat kan de spelervaring flink beïnvloeden.

Je geeft aan dat dit vooral speelt bij online games, en dat je verbinding verder prima lijkt te werken. In zulke gevallen is het goed om te weten dat lag niet altijd veroorzaakt wordt door je eigen internetverbinding of door KPN. Online games maken gebruik van externe servers (vaak in het buitenland), en de route die je data aflegt naar die servers kan invloed hebben op je ping en latency. Hierop heeft KPN helaas weinig tot geen invloed, omdat deze routes en servers buiten ons netwerk vallen.

Wat je wél kunt doen:

• Zorg dat je via een netwerkkabel verbonden bent (geen wifi) - Dit is al in orde bij jou. 
  • Sluit andere apparaten of downloads af tijdens het gamen.
  • Controleer of je game-server goed bereikbaar is via bijvoorbeeld een ping-test of tools als WinMTR.
  • Kijk of je via een andere DNS-server (zoals Google DNS of Cloudflare) verbetering merkt.

We denken graag met je mee, maar het is goed om te beseffen dat sommige vormen van lag buiten onze invloedssfeer liggen. Misschien kun je nog wel een resultaat van een traceroute delen met ons. Hier op de Community zitten wel mensen die daar meer over kunnen zeggen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 10, 2025

Zeker, hier is de gevraagde traceroute:

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Zelf kan ik er niet zoveel over zeggen, maar wellicht dat ​@Vulpen of ​@TDN hier iets in zien? 

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • November 11, 2025

Ha Vin,

Allereerst is dit een forum voor en door gebruikers dus we kunnen niet iets aan het KPN netwerk doen. Maar we kunnen wel meedenken en eventueel als we rare dingen zien mogelijke opties aandragen.

dus first things first, welke bandbreede heb je tot je beschikking (Speedtest voor (glasvezel) internetsnelheid | KPN) en om welke game gaat het (heb je ook een server/host IP?)

Een Tracert naar de cloudflare DNS 1.1.1.1 is natuurlijk niet heel representatief van je verbinding naar de gameservers/game hosts waar mee je connect. Daarnaast is het verkeer van een tracert (ICMP verkeer) niet te vergelijken met het verkeer (Doorgaans UDP) van een game. Dus het is niet meteen de beste analyse tool maar bij gebrek aan beter…. ;)

Dat gezegd hebbend is het wel gek dat de eerste RTT result van je 2e hop zo hoog is.  Die 86 valt wel heel erg uit de lijn maar dat kan ook een hkje zijn. Zie je dat ook als je een ping -t naar dat ip adres doet, ik ga ervanuit dat die  rond de 7ms zou moeten zitten met zo af en toe een piekje.

De 141.101.65.x hop is een IP van Cloudflare. dus als die traag/jittery antwoord zit je al buiten het KPN netwerk dus daar kan KPN niet heel veel aan doen. maar aangezien dat niet de server/route van je gameserver is  lijkt het me niet verstandig om je op die doos en dat netwerk blind te staren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

​@Vinr Een bufferbloat bij VDSL-verbinding is moeilijk te elimineren, het heeft te maken met standard IP queue lengte 1000 is te hoog ingesteld voor langzame verbinding. Bij linux kan je met variëren van txqueuelen fijn tunen,  bij windows is niet mogelijk. Probeer met TCP Optimizer of het kan beetje helpen.