Skip to main content
Antwoord

Ik kan opeens geen status-mail vanaf de NAS meer verzenden: Spam

• July 17, 2025
  • 10 reacties
  • 71 keer bekeken

Bij een klant van mij (die ook klant van KPN is) maakt gebruik van een NAS (Synology DS120J).
Als extra service laat ik elke maand een status email versturen naar mijn zakelijke emailadres.
Dat ging een ruim jaar goed. Elke 1e van de maand kreeg ik netjes de email.
Sinds deze maand kreeg ik geen email meer.
De klant heeft mij de naar haar eigen mailbox verzonden emails doorgestuurd.
Daaruit blijkt dat er opeens een probleem is met mijn emailadres.

Waarom ziet KPN mijn emailadres opeens als spam en wordt deze geblokkeerd?
Als ik het domein check met online tools, zie ik geen enkel probleem.

This is the mail system at host ewsoutbound.kpnmail.nl.I'm sorry to have to inform you that your message could notbe delivered to one or more recipients. It's attached below.info@van…....nl failed: host mail.van…...nl (185.xxx.xx.84) said: 550 Your message to <info@van…....nl> was classified as SPAM.  Please add more content, cut down on HTML links, use fewer naughty words etc.  Also, ask your IT dept to make sure your mailserver has REVERSEDNS, SPF, DKIM, and is not on any black lists. Your score: 108 (in reply to EOD command)

Beste antwoord door HeidiV

This is the mail system at host ewsoutbound.kpnmail.nl.I'm sorry to have to inform you that your message could notbe delivered to one or more recipients. It's attached below.info@van…....nl failed: host mail.van…...nl (185.xxx.xx.84) said: 550 Your message to info@van…....nl was classified as SPAM.

Het is niet de KPN mailserver maar je eigen mailserver die de mail als SPAM ziet en weigert.

10 reacties

• July 17, 2025

Welk mailadres word er als afzender gebruikt? Wat staat er achter het apenstaartje? Is dat een adres van KPN? 

HeidiV
Topper
  • Antwoord
  • July 17, 2025
This is the mail system at host ewsoutbound.kpnmail.nl.I'm sorry to have to inform you that your message could notbe delivered to one or more recipients. It's attached below.info@van…....nl failed: host mail.van…...nl (185.xxx.xx.84) said: 550 Your message to info@van…....nl was classified as SPAM.

Het is niet de KPN mailserver maar je eigen mailserver die de mail als SPAM ziet en weigert.

• Auteur
  • Topper
  • July 18, 2025

Dank je wel voor deze bevestiging.
Intussen heb ik dezelfde mail ook bij mijn hosting-bedrijf neergelegd.
Hopelijk reageren die net zo snel als jullie 😉

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

Ik probeer de reden van de blokkade te achterhalen.

Ik kreeg van een andere klant ook een melding dat een mail naar mij toe werd geblokkeerd.
Volgens mij is het geen toeval dat deze klanten een emailadres hebben eindigend op @planet.nl.
De rest komt wel gewoon binnen in mijn mailbox.

Zegt iemand hier dit iets?
Waarom ziet de KPN server dergelijke mails als spam, maar andere providers niet?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Michel_vE. De melding geeft inderdaad aan dat onze verzendende server het bericht niet kan afleveren, omdat de ontvangende server het als spam ziet. Dit ligt dus niet aan KPN. Wat ​@HeidiV hierboven heeft geschreven klopt dus.

Heb je inmiddels iets gehoord van je hostingbedrijf? Zij kunnen vaak meer zien over de reden van de blokkade. En weet je of die andere KPN klant, die ook een @planet.nl-adres heeft, precies dezelfde foutmelding kreeg?

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2025

Hoi ​@Michel_vE. De melding geeft inderdaad aan dat onze verzendende server het bericht niet kan afleveren, omdat de ontvangende server het als spam ziet. Dit ligt dus niet aan KPN. Wat ​@HeidiV hierboven heeft geschreven klopt dus.

Heb je inmiddels iets gehoord van je hostingbedrijf? Zij kunnen vaak meer zien over de reden van de blokkade. En weet je of die andere KPN klant, die ook een @planet.nl-adres heeft, precies dezelfde foutmelding kreeg?

Bedankt voor het meedenken!
Mijn hostingbedrijf zegt dat er bij hun mailserver niets aan de hand is, en stuurt me naar de “verzendende partij” waar de reden van blokkering zou zitten.
Hun antwoord op mijn vraag:

Rejected RCPT: Email blocked by hostkarma.junkemailfilter.com

Dit betekent dat het IP-adres van de mailserver van de afzender is geblokkeerd door HostKarma.
HostKarma is een filter dat wij gebruiken om mailservers te blokkeren die op een blacklist staan.

Alleen de eigenaar van het IP-adres kan een delisting aanvragen via deze link.
Pas wanneer deze blokkade is opgeheven zal de nieuwe mail netjes aankomen.

Hier kunnen wij helaas niets aan wijzigen.

HeidiV
Topper
  • July 23, 2025

Het lijkt er meer op dat het bij je hostingbedrijf fout gaat, geen enkele van de 16 IP adressen die bij ewsoutbound.kpnmail.nl horen, noch het IP adres mx.kpnmail.nl (MX server van planet.nl) of die van mail.planet.nl staat op een HostKarma blacklist.

In die melding in je 1ste post staat ook niet om welk IP adres het gaat.
Kan je dat opvragen en dan controleren of het daadwerkelijk op de lijst staat: https://ipadmin.junkemailfilter.com/remove.php

Als dat IP adres er wel op staat kan je via abuse@kpn.com vragen om dat te laten verwijderen van die blacklist.
Ik zou dan ook graag weten welk IP adres dat is.

Het kan ook toevallig net delisted zijn, dan zou het mailen vanaf die NAS weer moeten lukken, kan je dat laten testen?

• Auteur
  • Topper
  • July 24, 2025

Kpn wijst naar mijn hosting provider, en zij wijzen naar KPN.
Dus voor mij is het niet helder waar nu de oorzaak ligt.

Klopt ​@HeidiV Ik zie dat de KPN server niet op de lijst van hostkarma blacklist staat.
Maar mijn mailserver ook niet.

Als ik de geblokkeerde emails van mijn 2 klanten bekijk (en dan de header informatie) dan zie ik hun IP adres (uitgegeven door KPN) op de SPAMHOUSE Zen blacklist staan.
Ik heb via abuse@kpn.com navraag gedaan, maar er werd gezegd dat dit geen kwaad kan.

Intussen heb ik van één klant weer een email kunnen ontvangen.
Wat ik nu nog kan doen (en heb gedaan) is mijn computers scannen op virussen en m'n klanten hetzelfde adviseren.

En daarna hopen dat dit probleem opgelost lijkt te zijn op de één of andere manier.

Dank voor het willen meedenken!
Dat wordt gewaardeerd! Merci!

• July 24, 2025

...

HeidiV
Topper
  • July 24, 2025

Op de Spamhouse blocklist zal hun publieke IP adres staan, dat is bij alle klanten met een dynamisch IP adres zo en heeft geen invloed op mailen via de KPN mailservers.

Ik hoop ook dat het nu opgelost is, ik hoor graag of mailen weer werkt of dat we verder moeten meedenken/zoeken naar een oplossing.