Skip to main content
Vraag

Ik wil mijn thuisnetwerk vernieuwen

• September 9, 2025
  • 11 reacties
  • 114 keer bekeken

Hallo,

Ik wil graag mijn thuisnetwerk vernieuwen . Glasvezel aansluiting en tv+ box op 2 plekken 

Meterkast > experiabox v10

Meterkast > tp link tl  sg 1016d giganten switch

Woonkamer > linksys ea7500

Slaapkamer boven > arcadyan wifi versterker (kpn)

11 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Een mooi idee, maar wat is nou precies je vraag?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Ik zou graag alles willen vernieuwen zodat ik weer bij de tijd ben met mijn thuisnetwerk . 

Wifi 6 of 7 ?  Merken maakt me niet niet uit zolang het maar betrouwbaar en stabiel is . 

Ik heb al vaker uit proberen te zoeken wat ik nodig heb maar kom er niet aan uit 

Forum|alt.badge.img+7
  • September 9, 2025

Ik heb er niet heel veel verstand van maar die switch lijkt me geen goede keuze. Die heeft geen IGMP snooping dus werken je tv boxen niet goed. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 9, 2025

Beste ​@linders wat voor abo-snelheid heb je, 50/50, 100/100, 200/200, 500/500 of 1000/1000?

Indien dat maximaal 500/500 is is overschakelen op wifi6 of wifi7 een zinlose investering.

Dan kun je beter kijken naar het optimaliseren van de wifi-instellingen.

In je profiel staan geen TV+-boxen maar oudere types, dus of je profiel klopt niet meer of de TV+boxen kloppen niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

1000/1000 is mijn huidige snelheid

Profiel is niet meer up to date inderdaad , Maar ik heb nu iig de tv box DIW7022 sagemcom

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 9, 2025

Profiel is niet meer up to date inderdaad , Maar ik heb nu iig de tv box DIW7022 sagemcom

Beste ​@linders als je een betrouwbaar en stabiel netwerk wilt, werk je zoveel mogelijk bekabeld met goede kwaliteit LAN-kabels, kwaliteit CAT5e of CAT6(a).

Wifi5 AC blijft voldoende, mits optimaal ingesteld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Beste ​@linders als je een betrouwbaar en stabiel netwerk wilt, werk je zoveel mogelijk bekabeld met goede kwaliteit LAN-kabels, kwaliteit CAT5e of CAT6(a).

Wifi5 AC blijft voldoende, mits optimaal ingesteld.

Ik heb door het hele huis cat 6a kabel liggen met in bijna elke hoek van mijn huis een aansluitpunt. het gaat me ook om een betere en stabielere dekking in en rondom mijn huis en tuin

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 9, 2025

Beste ​@linders haal dan de V10 uit de meterkast, en zet deze centraal ergens in huis neer, dan heb je meteen al een veel betere wifi-dekking en misschien geen aanvullende wifipunten nodig.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 9, 2025

Switch vervangen voor een TP-Link TL-SG1016PE als je daadwerkelijk 16 poorten nodig hebt. Je huidige kan storen met je tv ontvangers.

Voor acces points is het echt persoonlijke voorkeur. Ubiquiti heeft schitterend spul maar daar is de prijs ook naar. TP link heeft ook grappig spul met hun Omada series. En wil je helemaal groen blijven koop (of huur) je Superwifi 2.0 punten. Nadeel van de kpn apparatuur is dat je hem niet volledig zelf in beheer hebt. Persoonlijk vindt ik ze wel erg prettig werken, maar dat is ook mijn enige echte ervaring. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Hoi,

Op dit forum staat een bericht van mij waar ik mee bezig ben. Binnenkort komt er een update met wat foto’s.

ik heb slechts nog 3 Ubiquiti AP’s en de rest is vervangen door een zelfbouwrouter (ook de Fritzbox 🤫)en Mikrotik switches. Waarom? Ik heb op diverse lange trajecten multi mode glasfiber gelegd waarbij ik verbinding maak met een CR112 van Mikrotik die 4 sfp ingangen heeft. Mijn doel is om meerdere vlan’s te gebruiken waarbij ik naar buiten geen enkele poort open wil hebben. Aan de lan kant staat een aantal servers waarbij er 1 is die via xmpp gaat communiceren.naar buiten toe.

afijn 

voor wat Ubiquiti kost zou ik je eens aanraden om naar Mikrotik te kijken. Blijf weg van de wifi versterkers en leg goede AP’s aan. Ubiquiti is daarin een goede optie vanwege de roaming fasciliteiten. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hi ​@linders, welkom hier allereerst. 

Wat een interessant topic, ik blijf dit met belangstelling volgen. 

De kabels heb je zo te lezen al liggen en het gaat dus om de randapparatuur. Genoeg adviezen hier. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt, hou je ons op de hoogte?