Skip to main content
Antwoord

Ik zie een onbekend IP-adres op mijn Box 12

• October 6, 2025
  • 4 reacties
  • 57 keer bekeken

Melding van mijn netwerkbeveiligingsapp: “onbekend apparaat gedetecteerd op ip-adres 192.168.3.254”. Als gedetecteerde omschrijving wordt verwezen naar een Sagemcom-apparaat, hetzelfde merk als de Box 12...

Het op de Box 12 standaard ingestelde netwerk zit in de 192.168.2.254-reeks.
Al mijn bekende aangesloten apparaten, zowel vast als via WiFi  krijgen een x.x.2.x-adres.

De verwijzing naar het onbekende apparaat (van hetzelfde merk als de Box 12) doet mij vermoeden dat in de Box 12 waarschijnlijk 2 verschillende netwerk-ranges zijn geconfigureerd.
Kan iemand mij uitleggen waarom?

Opmerking: er heeft zich (volgens KPN-sms-berichten) vannacht een storing voorgedaan in hun netwerk.
Ik weet niet of dat gerelateerd is aan de detectie van het onbekende apparaat omdat ik vandaag pas weer heb ingelogd na enkele dagen afwezigheid.

Beste antwoord door yudansha

Opgelost.

Hallo TDN, bedankt voor je reacties.
Je hebt gelijk, er is/was inderdaad een gastnetwerk actief…

Ik heb pas onlangs de B12 ontvangen, als vervanger voor de B10 (die na een update problemen veroorzaakte in het interactieve TV-deel).

Volgens KPN zouden alle netwerkinstellingen van de B10 overgenomen worden door de B12.
Nou, dat klopte niet helemaal… WiFi-instellingen zijn inderdaad overgenomen, maar kennelijk niet alle netwerkinstellingen.
In de B12 ben ik maar liefst 3 verwijzingen tegengekomen over het gastnetwerk; ik had er 1 uit-gezet maar de andere 2 kennelijk over het hoofd gezien.
192.168.3.254 is het adres van de DHCP-server van het gast-netwerk. die heb ik nu ook gedeactiveerd  maar echt uitschakelen kan blijkbaar niet.

4 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

@yudansha Heb je een gastnetwerk aangemaakt?

• Auteur
  • Topper
  • October 6, 2025

Nee, ik heb geen gastnetwerk aangemaakt.
Bij detectie is van het onbekende apparaat een mac-adres vastgesteld waarvan alleen het laatste hex-adres (-5F) afwijkt van de Box 12 (50).
Voor zover ik weet is dat extra apparaat pas onlangs gedetecteerd terwijl er door mij geen netwerkaanpassingen zijn gedaan…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

@yudansha Dan moet toch van b12 zijn, gastnetwerk heeft subnet 192.168.3.0/24. Check nogmaals of toch niet aan staat (wifi, LAN poort 4)

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • October 6, 2025

Opgelost.

Hallo TDN, bedankt voor je reacties.
Je hebt gelijk, er is/was inderdaad een gastnetwerk actief…

Ik heb pas onlangs de B12 ontvangen, als vervanger voor de B10 (die na een update problemen veroorzaakte in het interactieve TV-deel).

Volgens KPN zouden alle netwerkinstellingen van de B10 overgenomen worden door de B12.
Nou, dat klopte niet helemaal… WiFi-instellingen zijn inderdaad overgenomen, maar kennelijk niet alle netwerkinstellingen.
In de B12 ben ik maar liefst 3 verwijzingen tegengekomen over het gastnetwerk; ik had er 1 uit-gezet maar de andere 2 kennelijk over het hoofd gezien.
192.168.3.254 is het adres van de DHCP-server van het gast-netwerk. die heb ik nu ook gedeactiveerd  maar echt uitschakelen kan blijkbaar niet.