Skip to main content

Hallo,

 

Sinds een aantal weken heb ik last van twee problemen die mogelijk met elkaar te maken hebben.

Het eerste probleem is dat ik vanuit mijn Asus Zenbook (16 GB Ram, 500 Gb SSD, i7 processor, een paar maanden oud, Windows 10 Home versie 1909) geen image kan wegschrijven naar mijn QNAP NAS. Het maakt niet uit welke software (Acronis True Image, EaseUS Todo Back-up, Paragon Back-up and Recovery) ik installeer, steeds na een paar minuten krijg een ik generieke foutmelding en wordt de back-up gestopt en staat er geen back-up op de NAS. Als ik met deze software een back-up laat maken naar een externe HDD dan gaat dat eigenlijk prima. Maar omdat ik een NAS hier in huis heb staat en een buitenshuis en de data synchroniseer voor extra bescherming wil ik graag de images opslaan op de NAS. De support afdeling van deze software kan geen probleem vinden en dus ook het probleem niet oplossen al begrijpen ze dat er steeds een fout ontstaat. 

De map waar ik de images wil opslaan heb ik gemapped in Windows Verkenner. Middels Windows Verkenner of bijvoorbeeld TeraCopy kan ik zonder problemen grote bestanden of veel data wegschrijven of downloaden van deze mappen. Dus dat is geen probleem.

De NAS en mijn laptop zijn thuis overigens met een kabel verbonden met de router.

Een ander probleem is dat ik via mijn boekhoudsoftware en bijvoorbeeld de back-up software geen e-mails via een smtp server kan versturen. Dit probleem is ontstaan tussen 18 en 23 maart jl. De gegevens heb ik tot in den treuren gecontroleerd en zelfs een screenshot opgestuurd naar TransIP waar ik het domein heb lopen.  Deze constateerden dat ik het goed heb ingesteld. Als ik dezelfde smtp gegevens in Outlook 2010 invul dan kan ik daar zonder problemen e-mail mee versturen.  Overigens heb ik ook het boekhoudprogramma toegevoegd aan de whitelist van Windows Defender. Dus dat lijkt me ook niet het probleem te zijn.  

Nu vermoed ik dat beide problemen met Windows 10 of de router te maken hebben omdat deze de gemene deler zijn in het verhaal.  

Als ik met Google Chrome naar verschillende website ga dan krijg ik regelmatig deze https://www.screencast.com/t/W23RASOyyv5 en deze https://www.screencast.com/t/Xjb34QQ6 melding. Dit duurt enkele seconden en dan wordt de pagina geladen. Het versterkt mijn vermoeden dat het te maken heeft met de router.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Welke informatie heb je mogelijk nog nodig?

Alvast bedankt voor de moeite! 

Groeten,
Rob  

 

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

"De map waar ik de images wil opslaan heb ik gemapped in Windows Verkenner."

Hoe heeft u dit precies gedaan? Heeft deze nu een eigen stationsletter? 

Hier dus Z.


Ik gebruik Macrium Reflect en vul in het programma zelf gewoon het doel in.

Maakt elke vrijdag op zaterdag nacht automatisch een complete image. En door de weeks nog een paar x een differential.


Met behulp van Qfinder heb ik de share gemapped. In Windows Verkenner heeft de map nu de letter Z.

In Todo Back-up Home sla ik de images op in de map \\NAS\Images\Zenbook 


In Todo Back-up Home sla ik de images op in de map \\NAS\Images\Zenbook 

En dat werkt niet? U zegt dat u zelf wel gewoon grote bestanden kunt kopieren naar de NAS. Zijn dat ook daadwerkelijk bestanden van 30 of 40 gb?


Helaas werkt dat niet. Voor de zekerheid heb ik zojuist het getest en een bestand van 40,6 GB gekopieerd mbv Windows Explorer naar de NAS in dezelfde folder waar ik de images wilde opslaan. 


Helaas werkt dat niet. Voor de zekerheid heb ik zojuist het getest en een bestand van 40,6 GB gekopieerd mbv Windows Explorer naar de NAS in dezelfde folder waar ik de images wilde opslaan. 

Wat werkt er niet / wel? Dat 40 gb bestand kopiëren, is dat goed gegaan?


Sorry, een foutje in mijn tekst. Het kopiëren van het bestand werkt wel. Er is geen foutmelding als ik het bestand kopieer naar de map op de NAS. 


Heeft u ook nog een andere pc of laptop waarmee u het backup programma een image kan laten maken? Werkt dat?


Hartelijk dank voor het mee denken!

Zojuist heb ik op een andere Zenbook EaseUS Todo back-up geïnstalleerd, een plan gemaakt en gestart. Het lijkt erop dat die wel werkt al is de back-up nog niet klaar. Maar de back-up loopt al veel langer zonder foutmelding dan het doet op mijn systeem en ik zie dat er al 14 GB geschreven is in de aangewezen map op de NAS. Dat is al veel meer dan op mijn huidige systeem.

Verder heb ik gezien dat het probleem met versturen van e-mail plaats vond tussen 18 en 23 maart jl. Daarom heb ik ook eens gekeken naar de update geschiedenis maar kan geen Windows updates vinden die in die periode zijn geïnstalleerd.  Wel een paar die op 24 maart zijn geïnstalleerd zoals KB890830 en KB4540673.

Op de oude Zenbook (Windows 10 Pro 10.0.10586 Build 10568) kan ik overigens vanuit het back-up programma wel een e-mail versturen met dezelfde smtp gegevens. 

Het probleem zit dus waarschijnlijk op mijn huidige laptop. Maar wat is de gemene deler van deze twee problemen?

 

 


Dat weet ik niet. Je kunt eens een keer de virusscanner een uitgebreide scan laten doen. En schijfcontrole. 

Als dat niet helpt: backup maken van al je data en Windows terug zetten naar "fabrieksinstellingen". Dat kan vanuit het configuratiescherm. Er zijn verschillende opties, je kan dit doen met behoud van bestanden, of echt volledige installatie. Maak sowieso een (extra) backup van alles wat u op het systeem hebt staan. Alles programma's worden verwijderd en zult u terug moeten installeren. Let hier op bij software met een licentie.

 


De oplossing is gevonden. De instelling SMB 1.0/CIFS File Sharing Support stond uit. Deze instelling moet aan staan. https://www.screencast.com/t/10xX6ZAGGF

Om wat voor reden dan ook (niet door mij handmatig uitgezet uiteraard) is dit uit gegaan en kon een ander programma dan Windows Explorer niet naar de NAS schrijven. Het is jammer dat dit niet in de logfiles van het programma naar voren kwam.

Het andere probleem is ook opgelost. Nadat ik de smtp gegevens van KPN heb ik gevuld werkt het wel. er moet dus een probleem zijn bij TransIP. Daarvan heb ik ze op de hoogte gesteld en wie weet of daar nog wat uit komt maar zoals ik het nu bekijk ligt het probleem eraan dat TransIP op de een of andere manier het versturen van e-mail vanuit bepaalde software blokkeert.  


Ow aha. Ik weet wel waarom dat uit gezet is. Er zitten beveiligingsgaten in die niet op te lossen zijn. Windows gebruikt het zelf ook niet meer. Inmiddels bestaat er versie 2.0 of nieuwer. En dat is ook waardoor Windows Explorer bij u wel werkte. Deze gebruikt dus deze nieuwere versie. Op linuxsystemen, wat uw NAS is, word de 1.0 versie via updates ook uitgezet. U kunt het handmatig weer aanzetten. Maar beter is het om uw backup sofware te updaten naar de laatste versie.


Dank je Nick83. 

Waar kan ik in windows de instellingen voor versie 2 vinden? Ik heb alleen de meest recente update uitgesteld maar ik ben al zeker tot eind maart bij met de Windows updates. De backup software (EaseUS Todo) heb ik 2-3 weken geleden geleden geïnstalleerd en dat was de meest recente versie. Ook de recente software van Paragon en Acronis werkten overigens niet.

Is deze versie 2 dan iets van de laatste weken?

Alvast bedankt voor de moeite!


Hier wat meer informatie: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-krijg-je-in-windows-10-weer-toegang-tot-je-nas/

U hoeft niets aan te passen in Windows. Windows heeft versie 1.0 uitgeschakeld. En gebruikt nu een nieuwere versie. En die nieuwere versie werkt prima kennelijk, ook met uw NAS, want u had met Windows Explorer geen problemen.

Waarom uw backup software niet werkt, ondanks dat deze dan up-to-date is, dat weet ik niet. Uw NAS is ook up-to-date? Zijn de gedeelde mappen op uw NAS beveiligd met een wachtwoord?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block

"Omstreeks 12 mei 2017 werd een kwetsbaarheid in het SMBv1-protocol (versie 1) misbruikt voor een van de grootste ransomwareaanvallen in de geschiedenis. SMBv1 geldt daarom als verouderd en is in de nieuwste upgrade van Windows uitgeschakeld."


Ter informatie en ter vervollediging, ik gebruik nu wel de oude versie omdat ik dit ingeschakeld had. Zowel mijn NAS als de software hebben de laatste versie.


Reageer