Skip to main content

Hoe kan ik IPv6 van mijn eigen thuisnetwerk vinden? 

Ik wil van mijn huis uit inloggen bij bepaalde webwinkel, om er wijzigingen te aanbrengen. Echter, men werkt met black-/white list. Ik moet dus elke keer mijn IPv6 adres doorgeven als die veranderd is, hier heb ik twee Apple computers waarbij vandaag op de 1 wel lukte en op de andere niet (laatst wel). 

Ik heb glasvezel van KPN. Ik wil dus gewoon 1 vaste IPv6 kunnen doorgeven van mijn thuisnetwerk. Dan maakt het niet uit met welk apparaat ik inlog (beide met wifi verbonden).

Hoe kan ik die vinden?

Hallo @pesu69 in MijnKPN vind je je IPv4-adres en je IPv6-adres.

Zijn voor consumenten officieel dynamische adressen, maar veranderen in de praktijk zelden.

Tevens kun je in MijnKPN aanvinken dat je een waarschuwing krijgt als je IP-adres verandert.

Waarom ipv6? Waarom geen ipv4?

Een ipv6 veranderd steeds. Dat hoort zo. Alleen het eerste stukje blijft hetzelfde. 

Het ipv4 adres blijft wel hetzelfde. Dat veranderd bijna nooit. En bij ipv4 gebruik je ook met alle apparaten in het thuisnetwerk hetzelfde ip.

In MijnKPN kan je jouw IPv4 adres en jouw IPv6 prefix terugvinden.

IPv6 adressen die aan jouw apparaten toegewezen worden hebben altijd die prefix maar, omwille van jouw privacy op Internet, zullen jouw apparaten tijdelijke IPv6 adressen gebruiken om met de buitenwereld te communiceren en die IPv6 adressen zullen zeer frequent veranderen. Dit is met opzet zo en IPv6 black/white lists zullen dan ook niet goed werken tenzij je daar jouw IPv6 prefix op de whitelist kunt plaatsen. 

Reageer