Skip to main content

Sinds ik de KPN box 12 heb (nu 2 weken), vraagt mijn Android telefoon regelmatig om in te loggen bij het wifi netwerk. Met name wanneer ik thuis kom en mijn telefoon automatisch verbinding maakt met het wifi netwerk. Ik hoef dan niet opnieuw het wachtwoord in te vullen, maar op de melding klikken, het menu openen en dan “dit netwerk in de huidige staat gebruiken” aanklikken. Ik heb dit met de oude Experia box nooit gehad en bij andere wifi netwerken heb ik dit ook nooit gehad. Op andere Android devices thuis krijg ik deze melding niet. "Netwerk vergeten” en opnieuw aanmelden bij het wifi netwerk heeft niet geholpen.

Als test een extra wifi netwerk ingesteld met ander SSID (Extra Wifi) en daarmee verbinding gemaakt. Zelfde probleem.

Is er een instelling op de Box 12 die dit veroorzaakt? Weet iemand hoe dit verholpen kan worden?

Setup: KPN Box 12 met 2 Experia Wifi punten

Hoi @Rooonald, welkom op ons forum! Dit is wel een merkwaardig verschijnsel inderdaad. Had je ook al geprobeerd het netwerk te vergeten op je toestel om hem vervolgens opnieuw toe te voegen?
Als ik dit op internet op zoek kan het ook helpen je modem te herstarten (ik zou de wifipunten dan ook herstarten). Of deze terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit zou je met je telefoon ook kunnen proberen.


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat het gelukt is. Anders hoor ik het graag!


Nee het is nog niet opgelost. “Netwerk vergeten” helpt niet zoals ik al geschreven had. Modem en wifipunten herstarten heeft ook niet geholpen. Terug naar fabrieksinstellingen heb ik nog niet geprobeerd ivm. impact op de gebruikers.


Een factory reset is altijd wat spannend als je meerdere gebruikers hebt op een netwerk inderdaad.

Ik bedenk me net dat je nog zou kunnen proberen Wifi6 uit te zetten op de experiabox. Het kan zijn dat je telefoon daar niet goed mee om kan gaan.
Dat gezegd hebbende zou ie dan wel goed moeten verbinden met de superwifipunten maar dit soort dingen kan soms raar werken.

In het onderstaande topic legt RBXX uit hoe je dat doet op je Box12

  

Hallo,

De KPN Box staat standaard op WiFi 6 (802.11ax). Dit is de nieuwste versie van WiFi.

Oudere Intel-chips kunnen hier niet/slecht mee omgaan. Mogelijk heeft jouw laptop daar last van.

Zet daarom in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).

Inloggen gaat via https://mijnmodem.kpn met het admin password op het etiket achterop het modem. Kijk voor meer info over de KPN Box 12 in de Online handleiding KPN Box 12

De andere oplossing voor dit probleem is mogelijk de driver van je laptop handmatig te updaten via de Intel website.

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

 

Laptop verbindt niet met wifi 6

Als ook dat m niet oplost is het toch handig een factory reset uit te voeren.


Wifi 6 uitgezet. Nu maar even afwachten of dit de oplossing is...


Update:

Wifi6 uitgezet. Probleem is er nog steeds.

Factory reset gedaan incl. de experia wifi punten uitgezet zodat alleen de Box 12 aan staat… probleem is er nog steeds.

Nu nogmaals factory rest gedaan en de wifi SSID een andere naam gegeven dan de oorspronkelijke naam (iets wat op de default setting lijkt). Nog steeds alleen de Box 12 aan. Om de andere systemen in huis te laten werken via extra wifi een SSID opgezet met de oorspronkelijke naam.

Nu kijken of de melding om in te loggen met een andere SSID weg blijft...


ah dat is ook nog wel een goeie. Bedankt voor de update. Laat ons vooral weten hoe t afloopt!


Helaas nog geen oplossing gevonden en ik ben door al mijn opties heen…

Als laatste “reset network settings” op de telefoon gedaan. Wel jammer dat alle netwerken incl. bluetooth verbindingen etc. dan gewist worden, maar goed. Helaas al bij de eerste keer aanmelden op het wifi netwerk direct de melding “inloggen bij netwerk".

Nu weet ik het niet meer. Dit is voor mij niet werkbaar, als de telefoon niet direct met wifi verbindt (soms wel soms niet) en er 2 handmatige acties nodig zijn om de verbinding te maken.

Voor de volledigheid hierbij ook de screenshots van de melding op de telefoon.

Ik sta nu op het punt dat ik graag mijn oude modem terug zou willen...

*admin: SSID verborgen en screenhots naast elkaar gezet

 


Bedankt voor je screenshots @Rooonald, dat maakt het wel even iets duidelijker. Ik vermoed enerzijds dat dit toch iets in het toestel is (of de combinatie tussen je modem en dit specifieke toestel) maar ik snap niet helemaal waar deze melding vandaan komt.

Anderzijds is de SSID in je screenshot een hele andere dan die je experiabox uitzendt. Kies je wel de juiste? Of heb je die achteraf aangepast?

Op deze pagina van Quora Why does the message "sign in to WiFi network" appear on my phone when in fact I have connected it to the WiFi router previously?zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen maar een eenduidige oplossing zie ik er zo niet tussen staan.


Ik heb dit ook al een tijdje, mijn vrouw ook op haar telefoon helaas.

De slimme tv moet ik ook elke keer opnieuw inloggen op de wifi!!!

 

Ik wil dit graag opgelost hebben, ik mis belangrijke mails en appjes.

 

 


Hoi @Wimm1956, welkom op ons forum. Als jij ook vergelijkbare problemen ervaart wil ik je vragen hierover een eigen topic aan te maken. De community en wij denken daar graag met je mee naar een oplossing!

Mocht je hier liever direct contact over hebben kun je ook altijd met ons bellen op 0800-0402


Inmiddels zijn we een paar maanden verder en ik heb nog geen oplossing gevonden. Uiteindelijk heb ik ook een factory reset van mijn telefoon gedaan 😞 om te zien of dat iets oplevert. Helaas. De melding “inloggen bij netwerk” blijft verschijnen. Soms ook midden op de dag als ik al een paar uur verbonden ben. Gek word ik er van. Kan ik een andere modem krijgen?


Sinds een aantal maanden heb ik dit probleem ook met mijn mobiel. Het vreemde is dat het alleen bij mijn mobiel is. Zelf had ik het vermoeden dat het aan mijn mobiel lag, misschien een verouderd Android versie. Maar zo te zien zijn er meer mensen met hetzelfde probleem. 


Hoi @D e s, welkom op ons forum! Als jij ook dergelijke problemen ervaart kun je hierover het beste even een eigen topic aanmaken, we denken graag even met je mee!


@Rooonald Beste even voor mij begrip je

Modem vraag om een password omdat deze als standaard is ingesteld.

Als je het password invoer en je zegt deze standaard verbinden is dit toch opgelost?

Wat er nu gebeurd is dat je modem dit aanbied als gast waarschijnlijk mijn inziens 1 keer password ingeven en onthouden en standaard instellen en klaar.

ik heb hier zelf een stuk of 5 verschillende de netwerken en dit fenomeen nog nooit gezien alleen bij een nieuw net werk.1 keer aanmelden en klaar !!

Ps en als je ea reset wordt de password ook weer op default gezet.

Dus na reset moet je ook het eerste password weer gebruiken.


@Thijs1963 bedankt voor je reactie. Fijn dat je dit draadje weer even een schop geeft. Want ik heb nog steeds geen oplossing. Gek word ik ervan.

Nee het gaat niet om het invoeren van het password. Dit is goed ingesteld. Ik hoef het password ook niet opnieuw in te voeren, alleen klikken op “dit netwerk in huidige staat gebruiken”. Soms meerdere keren per uur. Ik heb de indruk dat de verbinding tussen het modem en de experia wifi punten niet helemaal correct gaat waardoor er “iets” in mijn telefoon getriggerd wordt waardoor dit als een veiligheidsrisico gezien wordt. En daarom een handmatige interventie nodig is om verbinding te maken.

Ik word er helemaal gek van. Soms wel 20x op een dag… Zeker wanneer het wifi signaal iets zwakker wordt (bv. in de tuin) en de telefoon waarschijnlijk vaker schakelt van Box 12 wifi naar Experia wifi gebeurt dit heel vaak.

Leest er nog iemand van KPN mee want ik sta op het punt om de Box12 bij het grofvuil te zetten en mijn abo op te zeggen als dit niet opgelost wordt.


@Thijs1963 bedankt voor je reactie. Fijn dat je dit draadje weer even een schop geeft. Want ik heb nog steeds geen oplossing. Gek word ik ervan.

Nee het gaat niet om het invoeren van het password. Dit is goed ingesteld. Ik hoef het password ook niet opnieuw in te voeren, alleen klikken op “dit netwerk in huidige staat gebruiken”. Soms meerdere keren per uur. Ik heb de indruk dat de verbinding tussen het modem en de experia wifi punten niet helemaal correct gaat waardoor er “iets” in mijn telefoon getriggerd wordt waardoor dit als een veiligheidsrisico gezien wordt. En daarom een handmatige interventie nodig is om verbinding te maken.

Ik word er helemaal gek van. Soms wel 20x op een dag… Zeker wanneer het wifi signaal iets zwakker wordt (bv. in de tuin) en de telefoon waarschijnlijk vaker schakelt van Box 12 wifi naar Experia wifi gebeurt dit heel vaak.

Leest er nog iemand van KPN mee want ik sta op het punt om de Box12 bij het grofvuil te zetten en mijn abo op te zeggen als dit niet opgelost wordt.

Heb je dit fenomeen alleen op jouw telefoon of op meerdere?

En gebruik een WIFI mesh systeem of iets anders als versterking of accespoint?

Update ik lees nog even terug en ik lees dat je vrouw het ook heeft dus vergeet dan mijn eerste vraag.

als beide telefoons het hebben moet het issue dus gezocht worden in de Experia.

Ik zit even vrij te denken zou het kunnen dat je aan het eind van de ip range zit.

Dus met andere woorden de Experia deelt ip adressen uit te beginnen met 192.168.0.1 tot deze reeks eindigt op 192.168..254.

zit maar even wat mee te denken hoor.

Er is iets veranderd in je settings lijkt mij kijk eens of je telefoons geregistreerd  staan in de Experia en hoe. en kijk ook eens naar die interne adressen die het modem uitgeeft.

En als extra opmerking die wireless instelling van @RBxx snap ik niet zo goed in dit plaatje?

Dit zijn nou net instellingen die je nooit verander en die standaard altijd goed staan.

mvg


Update: het valt mij op dat de 3 wifi accespoints (Box 12, ExperiaWifi-1, ExperiaWifi-2) niet alle 2 op hetzelfde wifi kanaal zitten. Misschien dat mijn telefoon daarover “struikelt"? Ik heb dit nu van de “auto” instelling afgehaald en handmatig een kanaal toegewezen. Eens kijken of dat iets oplevert en of de 3 accesspoints inderdaad op het handmatig ingestelde kanaal blijven staan.

Daarnaast blijkt dat de ExperiaWifi punten beide een andere firmware hebben: 1.00.41 en 1.00.36v2. Hoe kan ik ze beide op dezelfde firmware krijgen?


Hieronder kun je vinden hoe je de software kunt updaten van je experia wifi:
 

  

Deze staat hier op onze site! Ik heb voor het gemak hieronder het relevante stuk geplakt.
 
Hoe kan ik zelf de software updaten voor de Experia Wifi

Sluit je de Experia Wifi aan op een internet aansluiting die niet van kpn is, dan wordt nieuwe software niet automatisch geïnstalleerd. Als je de onderstaande stappen uitvoert, dan wordt de software in de toekomst wel weer automatisch geïnstalleerd. Hieronder lees je wat je moet doen.

Let op: dit werkt alleen als je Experia Wifi op dit moment firmware 19v2 of lager heeft.

Voordat je begint download eerst deze software en kies ervoor om dit op te slaan op je computer. Pak het gedownloade .zip bestand uit en volg daarna onderstaande stappen.

Voor Windows gebruikers:

1.       Ga naar de Windows Verkenner
2.       Ga naar Netwerk
3.       Dubbelklik onder netwerkinfrastructuur op ExperiaWIFI-…… > de inlogpagina Experia Wifi wordt getoond
4.       Log in met: Gebruikersnaam = admin Wachtwoord = staat onderop bij web password
5.       Ga naar Systeem > firmware upgrade
6.       Klik op button: “bestand kiezen”
7.       Selecteer het bestand dat je gedownload hebt
8. Klik op button “begin handmatige upgrade”

 

Bedankt @Thomas maar volgens mij werkt dit niet in combinatie met de Box 12. De configuratiepagina van de ExperiaWifi is niet te openen want je wordt direct doorgestuurd naar de Box 12 config pagina http://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/login/

Op die manier is de firmware dus ook niet te updaten. Trouwens, de firmware die via de website te downloaden is, is versie 1.00.29v4 terwijl ik al 36v2 en 41 heb. Downgraden lijkt mij ook niet de bedoeling.

Inmiddels overigens ook ondervonden dat ondanks de handmatig wifi kanaal selectie, de ExperiaWifi punten toch zelf een kanaal kiezen.


Dat schiet dan niet op inderdaad.

Hij hoort zich ook automatisch wel te updaten, als hij dat niet doet kun je hem altijd even resetten en omwisselen met de andere van locatie


Hallo @Rooonald , heeft het geholpen om alles (router en versterkers) op een kanaal te zetten? Ik heb hetzelfde probleem (al 1.5 jaar) maar er lijkt nog geen oplossing te zijn. Daarnaast is mijn snelheid na het klikken de ene keer max 30 Mbit op wifi en de andere keer 430 Mbit. 

Heb je eens een andere Experiabox geprobeerd?

Ik hoor het graag.

Groeten Rick


Ik heb ondertussen wat dingen uitgeprobeerd. Ik heb ten eerste mijn Wiz-lampen (dochter van Hue) vervangen door Hue. Elke Wiz-lamp zendt Wifi uit. Toch denk ik niet dat dit de grootste veroorzaker van het probleem is. Ik kwam tijdens een wat grondiger testronde in het huis (alles resetten, speedtest, nieuwe wifiversterker aansluiten, speedtest, enz.) erachter dat een van de wifiversterkers gaar was. Die kon maximaal 50 Mbit zenden. Deze verplaatst naar zolder en tot nu toe 250 Mbit in de kamer en nog geen momenten gehad dat ik opnieuw moet inloggen bij het netwerk. Voorlopig opgelost, maar ik heb eerder een periode van maanden niet hoeven in te loggen.

Ergens geloof ik niet dat zo'n simpele oplossing de oplossing van dit erg vervelende probleem kan zijn. Over een aantal maanden zal ik me weer melden.


Ik heb ondertussen wat dingen uitgeprobeerd. Ik heb ten eerste mijn Wiz-lampen (dochter van Hue) vervangen door Hue. Elke Wiz-lamp zendt Wifi uit. Toch denk ik niet dat dit de grootste veroorzaker van het probleem is. Ik kwam tijdens een wat grondiger testronde in het huis (alles resetten, speedtest, nieuwe wifiversterker aansluiten, speedtest, enz.) erachter dat een van de wifiversterkers gaar was. Die kon maximaal 50 Mbit zenden. Deze verplaatst naar zolder en tot nu toe 250 Mbit in de kamer en nog geen momenten gehad dat ik opnieuw moet inloggen bij het netwerk. Voorlopig opgelost, maar ik heb eerder een periode van maanden niet hoeven in te loggen.

Ergens geloof ik niet dat zo'n simpele oplossing de oplossing van dit erg vervelende probleem kan zijn. Over een aantal maanden zal ik me weer melden.

Bedankt voor de duidelijke update @RickGee en goed om te lezen dat het voorlopig opgelost lijkt te zijn. Ben ook benieuwd of deze oplossing blijft werken en we zien je bevindingen met belangstelling tegemoet!


Reageer