Skip to main content

Binnenkort wordt bij mij glasvezel aangesloten, en ik ben benieuwd of het mogelijk is om op het glasvezel kastje in te loggen? Ik bedoel niet de router die je erop aansluit, maar het glasvezel kastje zelf.
 

Nee, dat gaat niet lukken.


Nee. Dat kan niet. Waarom zou u dat willen?


Was gewoon benieuwd hoe het technisch in zijn werk ging, zover ik begrijp geeft het glasvezel NT kastje een publiek IP af aan de WAN kant van de router. Maar kan je er verder niets mee qua instellingen.


Nee, dat kastje geeft geen ip af. Dat ip komt van de systemen van KPN. Dat kastje zet het lichtsignaal van glasvezel over naar een elektrisch signaal op de utp-kabel. Het is gewoon een omvormer. Eigenlijk een dom ding dus. Het doet inhoudelijk niks met de data.


De XGS-PON kast of de G-PON kast is een verzamelbak van alle lichtsignalen uit de betreffende straatkast. Via de speciale codes die alleen voor jouw adres gelden, worden jouw signalen er uit gepikt en de rest tegengehouden en omgezet in signalen die begrijpelijk zijn voor jouw router, zo heb ik ooit eens begrepen @Phroster , @Ward_ moet me maar corrigeren als ik het niet goed uitgelegd heb.

Het is voor een klant dus niet zinvol om op zo'n kast in te loggen.

 


Dus eigenlijk hetzelfde principe als een kabel modem van Ziggo, die ze vroeger hadden zonder geïntegreerde router.


Het AON "kastje" is nog eenvoudiger. Bitjes licht aan de éne kant zijn bitjes elektriciteit aan de andere kant.


Dus eigenlijk hetzelfde principe als een kabel modem van Ziggo, die ze vroeger hadden zonder geïntegreerde router.

Inderdaad hetzelfde principe ja. 


Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!