Skip to main content

Hoi,

Situatie: tussenwoning met glasvezelaansluiting, Experiabox v9 in de huiskamer op de benedenverdieping, één Experia WiFi Versterker naast de Experiabox, aangesloten met kabel, tweede Experia WiFi Versterker op de eerste verdieping, aangesloten met kabel op de eerste WiFi Versterker.

Omdat mijn zoon op zijn slaapkamer zwakke wifi had van de Experiabox in de huiskamer, heb ik vorige week, met behulp van de KPN Thuis app, twee Experia WiFi Versterkers aangesloten zoals hierboven beschreven.

Het probleem is dat de snelheid van het wifi-signaal sterk wisselt, zowel op de begane grond als op de eerste verdieping. Op de slaapkamer van mijn zoon meet ik soms 60 Mbps en even later 13 Mbps. (De afstand tussen de WiFi Versterker op de eerste verdieping en zijn slaapkamer is circa 6 meter.) Ook op de begane grond wisselt de snelheid enorm, soms 110 Mbps en dan weer 35 Mbps, ook als er verder niets gestreamd wordt. Zoom-meetings van mijn zoon en games op de PS4 haperen en houden er soms gewoon mee op. Ook Zoom-meetings op de begane grond haperen. De situatie is nu eigenlijk slechter dan voor het aansluiten van de versterkers. Ik heb de WiFi Manager van KPN er ook op losgelaten maar geen resultaat.

Wat kan hier aan de hand zijn? Dank alvast voor de antwoorden!

 

Hallo @MisterWrite, welkom op ons forum! Jammer om te lezen dat het installeren van Experia Wifi voor verslechtering van jouw wifi verbinding heeft gezorgd. Je zou toch denken dat extra apparatuur voor verbetering zorgt. Ik begrijp dat je de Wifi Manager ook al weer doorlopen hebt, helaas zonder succes. We hebben ook een topic waar nog meer tips staan om problemen met wifi op te lossen. Zou je die nog door willen nemen?


Hoi Denise, de tips bieden jammer genoeg geen soelaas.

Het is heel vreemd. Ik zit nu bijvoorbeeld op de zolderkamer en meet regelmatig de wifi-snelheid. Tien minuten geleden was het signaal zo slecht dat mijn telefoon de wifi niet eens kon vinden, en nu is is de snelheid opeens weer 97 Mbps.

Ik had trouwens in eerste instantie wel een fout gemaakt. Ik had de tweede versterker met een netwerkkabel verbonden aan de eerste versterker. Dat was niet goed, de tweede moet blijkbaar ook rechtstreeks in de Experiabox. Dat is nu rechtgezet maar het maakt geen verschil, de verbinding is nog steeds instabiel.


Is de Wi-Fi op het modem wel uit?


Ja, geen wifi meer via de Experiabox, lichtje is ook uit.  Ik had gehoopt dat het Experiabox de wififunctie weer zou overnemen als ik de twee versterkers loskoppel, maar dat werkt niet. Je hebt dan helemaal geen wifi meer.


Het verbaasd me dat het niet wil werken want ik ben er zeer tevreden over. Wat heb je zoal aan het modem hangen qua randapparatuur? Zijn eventuele tv ontvangers met een kabel aangesloten op de experiabox?


Toevallig heb ik vorige week via KPN een Netgear switch aangeschaft om alle stekkertjes kwijt te kunnen. (dat is niet de oorzaak van het huidige probleem, dat was er al eerder.)

Aan de Experiabox hangen nu: de twee wifi-verstekers, de switch en de DVS650-verbindingsstekker voor de tv boven.

Aan de switch hangen: de Experiabox, een laptop, een pc, tv-ontvanger en (tijdelijk) de Playstation. 


O dat verklaart veel!!! Die dvs kan een drama zijn voor je Wi-Fi. Haal die eens helemaal weg en kijk wat er gebeurt.


Bedankt voor de tip! Ik heb de dvs ontkoppeld.

Ik heb vandaag nog meer gedaan:

  • De Klantenservice van KPN gebeld. Die hebben enkele dingen op afstand gemeten maar konden me uiteindelijk spijtig genoeg niet verder helpen.
  • Alle randapparatuur losgemaakt van de Experiabox (dus ook de dvs), daarna alles even van de stroom gehaald en daarna alleen de Experiabox en de twee Experia Wifi's weer aangesloten.
  • De RGB ledverlichting in de kamer van mijn zoon uit het stopcontact gehaald. Je weet nooit, ik las namelijk dat ledverlichting storing kan geven op de wifi.

Ik heb sindsdien de wifisnelheid in de kamer van mijn zoon een paar keer gemeten en die lijkt met waarden tussen 30 en 60 Mbps redelijk stabiel. Even afwachten hoe het gaat met gamen en met zijn zoom-meetings. Het zou dus inderdaad aan de dvs kunnen liggen, want die is op dit moment dus niet aangesloten. Ik kom er nog op terug.

 

 

 


Is er een mogelijkheid dat je zoon bekabeld gamed? De echte gamer doet het bekabeld zeg ik altijd. Die zou dan kunnen op de lege poort van de experia wifi.


Die netgear switch, is dat deze? 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Of een ander model?


Inderdaad, het is de Netgear GS105E.

Ik heb in de namiddag en zojuist weer de snelheid gemeten: 0,7 resp. 4 Mbps. Het is dus nog steeds niet goed. 

Bekabeld is natuurlijk altijd beter. Een kabel doortrekken naar de kamer van mijn zoon lijkt de enige oplossing. Veel zin heb ik er niet in, want dan moet de kabel door de ene slaapkamer, via de overloop naar slaapkamer 2.

Misschien dat ik nog 50 euro investeer in een KPN-monteur… wie weet ziet hij/zij een oplossing. 


Nou dan is er iets anders aan de hand denk ik. Met 2 experia wifi's moet je gewoon goed Wi-Fi hebben overal. Heb je alles al eens gereset?


Ja, maar ik heb het zojuist nog eens gedaan. Experiabox gereset met een paperclip en de twee Experia WiFi's met het zwarte knopje. Vlak voor de reset heb ik de snelheid in de slaapkamer van mijn zoon getest: 4 Mbps. Na de reset: 110 Mbps! Wauw! Dat is een spectaculaire verbetering in een paar minuten. Toch blijf ik nog even sceptisch. De snelheid is al vaker lekker hoog geweest en daarna ver teruggezakt. Even afwachten hoe het zich de komende uren ontwikkelt.

In ieder geval hartelijk dank voor de adviezen tot nu toe, Joep1965!


Zou niet hoeven maar af en toe de boel resetten kan geen kwaad. Hou ons op de hoogte.  Graag gedaan!


Fijn om te lezen dat de tips van @Joep1965 je goed op weg hebben geholpen. :blush:  Hopelijk blijft de verbinding nu stabiel!


Helaas, het probleem is nog niet verholpen. De snelheid is inmiddels weer flink gezakt, zojuist 0,7 Mbps op de slaapkamer van mijn zoon. Morgen komt er een KPN-monteur naar kijken.

UPDATE: Nu, 10 minuten later, is de snelheid opeens weer 80 Mbps…. 


Wat raar dat de snelheden nog steeds zo blijven schommelen. Gelukkig komt er vandaag een monteur langs om de verbinding te bekijken. Ik hoop dat de monteur de oorzaak van het probleem kan achterhalen en deze ook kan oplossen.


De KPN-monteur is geweest. Na enkele metingen was zijn oordeel dat de twee Wifi-versterkers waarschijnlijk te dicht bij elkaar staan. Dat is ook zo, ‘hemelsbreed’ zit er maar drie meter tussen, maar ze zijn wel gescheiden door een dik betonnen plafond. Zijn inschatting is dat onze draadloze apparaten soms verbinding maken met de verkeerde versterker, dus kiezen voor de versterker met het zwakke signaal in plaats van het sterke signaal. Dat zou de vreemde schommelingen in snelheid verklaren.

Er is wel een oplossing gevonden. We hebben één Wifi-versterker verplaatst van de slaapkamer aan de voorzijde naar de slaapkamer van mijn zoon aan de achterzijde van het huis. Daarvoor hebben we  een kabel moeten doortrekken van voor naar achter. Mijn zoon heeft nu een Wifi-versterker op zijn kamer en kan (bekabeld) gamen en met wifi Zoomen voor school.

Met onze tablets en telefoons blijft het een beetje behelpen. Die hebben nog steeds te maken met wisselende wifi-snelheden. Het helpt als we vlak bij een Wifi-versterker gaan zitten, maar ja, dat zou natuurlijk niet moeten hoeven. Al met al geen 100% bevredigende oplossing.

Dan nog een tip: de gratis app Wifiman geeft allerlei info over snelheden, met welk wifipunt je apparaat verbonden is, of je de 2,4 en/of 5 GHz band gebruikt etc.


Bekabeld "zoomen" is sowieso ook veel beter 👍


Maar welke snelheden verwacht je van wifi?


@Nick83 : Sowieso, maar het schoollaptopje van mijn zoon heeft helaas geen netwerkaansluiting. Hij is dus aangewezen op wifi.

@Joep1965 : Op goede momenten geven de versterkers een snelheid van 100+ Mbps. Ruim voldoende om te kunnen zoomen, lijkt me. Ik wil best accepteren dat de snelheid zo en dan wat lager is, maar facetimen of online de krant lezen op een tablet is toch wel het minste wat ik mag verwachten. Dat soort dingen hapert nu regelmatig.

 


@Nick83 : Sowieso, maar het schoollaptopje van mijn zoon heeft helaas geen netwerkaansluiting. Hij is dus aangewezen op wifi.

De meeste laptops hebben tegenwoordig geen LAN poort meer. Maar waarschijnlijk heeft die wel een USB poort:

https://m.alternate.nl/TP-Link/USB-3-0-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter-UE300-netwerkadapter/html/product/1212943

15 euro, kan je niet voor tobben.


@Nick83 : O, ik wist niet dat die dingen bestaan. Bedankt voor de tip!