Skip to main content

Goedenavond,

Om te voorkomen dat ik dagen bezig ben met installeren en naar oplossingen zoek waar ik niet  uitkom wend ik mij tot dit forum.

Ik heb van KPN de ExperiaBox V10 en wil van een netwerk creëren met de AX3000 Whole Home Mesh Wifi-systeem van tp-link Deco X60 . Ik heb de WiFi uitgeschakeld op de ExperiaBox V10 en de Deco X60 rechtstreeks aangesloten met de Lan kabel op het modem. De Deco X60 is gevonden en geïnstalleerd. Ik heb glasvezel met een snelheid van 1000 Mbits. Echter behaal ik met de speedtest een uploadsnelheid van 127 Mbps en een downloadsnelheid van 116 Mbps. Wat doe ik verkeerd en wat moet ik aanpassen om een hogere snelheid te kunnen genereren.

Mvgr Peter

@Piotter6419 Welkom op het forum. 

Vreemd dat je zo'n relatief lage snelheid haalt terwijl je een 1000 Mbit pakket hebt. 

Is de snelheid dit je meet bekabeld gemeten? Of is dit via de wifi geweest? 

Mocht het via de wifi zijn, zou het dan kunnen dat je apparaten verbinding maken met een 2.4 Ghz netwerk? 

En als je een apparaat bekabeld aansluit en je doet de test wat voor snelheid komt hier dan uit? 


Haal je die snelheden ook uit de wifi van de v10 zelf? Of nog belangrijker,  bekabeld.  Haal je überhaupt rond de 930mb?


Allereerst excuses voor mijn late reactie en dank voor jullie input.

Het probleem is nog actueel en de WiFi en de Deco V60 leveren nog niet het gewenste resultaat op.

Onderstaand een overzicht van de metingen die recentelijk gedaan zijn en aanvullende info waar jullie hopelijk een conclusie aan kunnen verbinden. Zelf ben ik een leek op dit gebied. Behalve dat ik de WiFi op de Experia Box V10 heb uitgeschakeld, aan en uit had namelijk geen invloed op het resultaat, heb ik niets aan de instellingen gewijzigd op de Experia Box of de Deco V60 aangepast.

1000 Mbit/s up- en downloadsnelheid
KPN speedtest bedraad
WiFi meting met Speed test master om 14:39 uur
2 uur later met bovenstaand resultaat exact op dezelfde plek in de woning met veel lagere waardes
Gemeten met WiFiman om 14:35 uur
2 uur later wederom gemeten met bovenstaand resultaat tijdens de meting met uiteindelijk onderstaand reslutaat.
WiFi instelling van de Experia Box V10

Gelet op bovenstaande resultaat gaan gedurig mijn Nest camera's offline en dat terwijl de Deco V60 een dekking zou hebben van 650 m2 waar je minstens 150 apparaten mee kan verbinden en  Wifi 6-snelheden tot 3.000 Mbps — 2.402 Mbps op de 5GHz-band en 574 Mbps op de 2.4GHz-band kan behalen.

Hopelijk hebben jullie de oplossing !

 

 


Hallo @Piotter6419 doe eens een speedtest met 1 pc rechtstreeks bekabeld op de V10 aangesloten.

Haal je dan je Gigabitsnelheid van ± 900-940Mbit/s zoals @DennisA78 en @Rutger_  je al eerder binnen dit topic vroegen?

 

 


Hallo Jan, ik heb zojuist de speedtest bedraad uitgevoerd waarbij één laptop direct was aangesloten op de V10 en werd een downloadsnelheid behaald van 115.7 Mbps en een Uploadsnelheid van 146.0 Mbps.

 


Maar heb je wel de 1000/1000? Want dat plaatje geeft enkel aan dat het maximaal beschikbaar is. En de snelheden die je haalt doen me vermoeden dat je een 100/100 verbinding hebt.

 

 

Ps. En die PHY rate is nou ook niet echt wat je wilt op 5ghz. We halen 866mbps op 5ggz en met wifi6  zelfs 1200mbps


Hoi Dennis, zou het met mijn abo te maken kunnen hebben. Ik heb de website geraadpleegd en ik heb een abo internet + tv. Welke snelheden staan hiervoor en zou dit mogelijk de reden zijn dat mijn metingen zo laag uitvallen? Mocht dit de issue zijn wat zou dan het advies zijn. In huis krijgen we steeds meer apparaten die wireless werken. Zoals eerder gezegd ik ben een leek 🤷🏼


Hallo @Piotter6419 in je contract of op je factuur staat wat voor internetsnelheid je hebt.

 


Feitelijk gezien zou dit naar verluidt het probleem zijn dat mijn gemeten waardes kloppen op basis van bovenstaande gegevens. Wat zou het advies zijn om een stabiel wifi netwerk op te zetten.


@Piotter6419 Ik zie dat @JanD en @DennisA78 je al goed op weg aan het helpen zijn! 

Ik controleer graag welke snelheid er bij je abonnement hoort. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? Dan kan ik je gegevens er bij pakken! 


Hoi Rutger , ik heb m'n gegevens ingevuld


@Piotter6419 Bedankt voor het invullen van je profiel. 

Ik heb het voor je gecontroleerd en binnen je pakket heb je inderdaad een snelheid van 100 Mbit/s. 

De snelheden die je haalt zijn dus hoger dan de snelheid die je officieel gezien in je pakket hebt! :)


Ha Rutger, wat is het advies om meer rendement te halen uit de Deco die tevens stabiliteit genereerd? Het advies om wifi van de Experiabox uit te zetten is correct?

 


Hallo @Piotter6419 , als de Deco’s ook gastnetwerk ondersteunen kun je de wifi van de V10 uitzetten.

Je kunt de wifi van de V10 ook aan laten staan als extra wifi-punt, het is dan wel handig dat alle wifi dezelfde SSID en wachtwoord hebben.

Gewoon proberen wat in de praktijk het beste bevalt.

 


@Piotter6419 Dat is een uitstekende vraag, ik moet zeggen dat mijn kennis over Deco nogal tekortschiet. 

Over het algemeen zorgt een hogere snelheid niet per se voor een betere stabiliteit. 

Op de website van Deco heb ik nog wel wat aanvullende informatie gevonden. 

4. Deco en de Experiabox

Deco kan worden aangesloten op de Experiabox, belangrijk om rekening mee te houden is dat in deze situatie de routerfunctie van de Experiabox behouden moet blijven en de routerfunctie van Deco niet wordt gebruikt. Na de installatie moet Deco in accespoint modus worden gezet. Je kan Wi-Fi op je Experiabox vervolgens uitschakelen, dit is dan niet meer nodig. Wil je weten hoe je de deco in Access Point modus zet? Kijk eens naar deze video: https://www.youtube-nocookie.com/embed/opMKVJ1udcA

Kun je laten weten of het hiermee gelukt is om de situatie beter te maken? 


Ha Rutger,

Door de Deco in een accespoint modus te plaatsen genereert een stabiele WiFi verbinding. Ik had al eerder een beroep gedaan op een collega van jullie om langs te komen en dat viel nagenoeg samen met jouw advies. We hebben op elke verdieping de waardes gemeten en die bleven constant. Samengevat was en ben ik blij met de laatste suggestie en met alle input die ik ontvangen heb om mee te denken naar een goedwerkende en permanente oplossing.

Allen dank hiervoor. 👊🏻