Skip to main content

Geachte forumleden,

 

Ik heb een net een nieuwe Experia Box (v12) die vorige week bij mij geinstalleerd is. Ik heb daarnaast een aantal Rookmelders van Google Nest (Nest Protect) die opnieuw ingesteld moesten worden omdat ik een nieuwe box had. 

 

Nu lukt het me niet meer om Rookmelder 2 en 3 aan de Nest App toe te voegen. Ik heb met Google hierover gebeld en die geven aan dat dit komt omdat de router op IPv4 is ingesteld en niet op IPv6. Hoe kan ik dit op afstand laten doen door KPN. Ik heb het volgende stappenplan proberen te volgen, maar ik kan er niet in komen. Kan dit op afstand door KPN gedaan worden? 

 

Uit- of aanzetten van IPv6
1. 
Open je browser en vul op de adresbalk het adres 192.168.2.254 in en druk op enter
2. Vul als standaard gebruikersnaam 'KPN' of 'Admin' en geen wachtwoord, of het door jou aangemaakte wachtwoord in en klik op eOK]
Opmerking: De gebruikersnaam staat standaard ingevuld.
3. Klik boven in het menu op Data.
4. Klik hierna boven in het menu op Start.
5. Klik in het linker menu op IPv6.
Standaard is de functie Enable aangevinkt.
6. Haal het vinkje weg als je IPv6 wilt uitschakelen.
Vink IPv6 aan als je IPv6 wilt inschakelen.
7. Klik op Apply
Je instelling wordt opgeslagen en je internet verbinding wordt opnieuw opgestart.

Hoi @Gijs de Groot en welkom op het forum! Ik kan op afstand IPV6 niet aanzetten, maar ik kan je wel helpen met het inloggen op de Experia Box. Je geeft aan dat je er niet in komt, wat gebeurt er precies? Bij de Box 12 staat het standaard wachtwoord op de informatiesticker op de achterkant van de Box 12. Bij eerste keer inloggen moet er een nieuw wachtwoord aangemaakt worden. Kun je dit wachtwoord vinden en hiermee inloggen op de Experia Box? Lukt het dan om de instellingen aan te passen? Ik ben benieuwd! 


Is het gelukt met bovenstaande tips Gijs?


HoI Sanne,

 

Nee is niet gelukt omdat ik niet kan inloggen. Ik heb het geprobeerd met het admin wachtwoord, maar dit werkt niet. Er is hier een monteur langs geweest en die heeft misschien al op de modem ingelogd en het wachtwoord verandert, maar dat weten we dus niet.

 

Ik heb gebeld met de KPN helpdesk en die geven aan dat er 2 opties zijn

  1. Contact opnemen met de desbetreffende KPN monteur om te kijken of hij ingelogd heeft op de modem - deze zou dinsdag contact opnemen, maar we hebben niks gehoord. 
  2. Alle instellingen resetten van de modem - dit zou betekenen dat ik weer 25+ apparaten opnieuw verbinden met het Internet (o.a. Sonos, Smart Slot, Slimme stofzuiger, airco etc. etc.). 

Optie 2 is niet echt een optie voor mij, omdat ik na een paar dagen alles weer heb ingesteld en dit veel werk was.

 

Kan jij me helpen met optie 1? 


Gr. Gijs

06-******
*Admin: Privégegevens verwijderd.

 


@Gijs de Groot

De KPN Box 12 ondersteunt nog geen ipv6. Dat komt pas in een toekomstige update, maar het is nog niet bekend (gemaakt) wanneer dat komt. Zie deze opmerking (klik hier) van KPN moderator @Paul_ .

Hopelijk weet de monteur nog wat het nieuwe admin password is, anders rest alleen een reset van de KPN Box. Trouwens, hoe en wat heb je gewijzigd voor het verbinden van de 25+ apparaten zonder de mogelijkheid om in te loggen?


Beste Ruud,

 

Dank voor je antwoord. De monteur heeft de Box vervangen van een versie 10 box naar een KPN Box 12 en heeft toen de naam van het netwerk veranderd en het wachtwoord opnieuw ingesteld. Ik ben geen expert, maar ik neem aan dat hij toen op de modem heeft ingelogd, want hij heeft mij het nieuwe wachtwoord laten kiezen en de naam van het netwerk. 

Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik met de Experia V10 Box gewoon wel verbinding had met de rookmelders. Ondersteunde die Box dan wel ipv6?

 

Gr. Gijs 


@Gijs de Groot

De KPN Box 12 ondersteunt nog geen ipv6. Dat komt pas in een toekomstige update, maar het is nog niet bekend (gemaakt) wanneer dat komt. Zie deze opmerking (klik hier) van KPN moderator @Paul_ .

Je hebt gelijk @RBxx, dank hiervoor!

Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik met de Experia V10 Box gewoon wel verbinding had met de rookmelders. Ondersteunde die Box dan wel ipv6?

Dat klopt. Op dit moment zijn de KPN Experia Box V8, V9, V10 en V10a al geschikt voor IPv6. De V9 en de V10 zijn voor IPv6 ook al in gebruik. De verwachting is dat vanaf het najaar ook de V8 en de V10a in gebruik worden genomen. Je leest hier een update zodra er nieuws is. Voor de Box 12 is het dus nog niet zover. 

  1. Contact opnemen met de desbetreffende KPN monteur om te kijken of hij ingelogd heeft op de modem - deze zou dinsdag contact opnemen, maar we hebben niks gehoord. 

Kan jij me helpen met optie 1? 

Ga ik uitzoeken. Hopelijk kan ik vinden welke monteur het was en dan schiet ik hem even aan. Wil je je forumprofiel aanvullen met je adresgegevens en hier een seintje geven wanneer je dit gedaan hebt? Dan ga ik wat speurwerk verrichten. 


Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik met de Experia V10 Box gewoon wel verbinding had met de rookmelders. Ondersteunde die Box dan wel ipv6?

Dat klopt. Op dit moment zijn de KPN Experia Box V8, V9, V10 en V10a al geschikt voor IPv6. De V9 en de V10 zijn voor IPv6 ook al in gebruik. De verwachting is dat vanaf het najaar ook de V8 en de V10a in gebruik worden genomen. Je leest hier een update zodra er nieuws is. Voor de Box 12 is het dus nog niet zover. 

Beste Sanne - Als de Box 12 dan geschikt gemaakt wordt voor IPv6 , wordt die daar automatisch op gezet of moet ik dat dus via de modem doen? 

 

Gr. Gijs


Beste Sanne - Als de Box 12 dan geschikt gemaakt wordt voor IPv6 , wordt die daar automatisch op gezet of moet ik dat dus via de modem doen? 

Als ik onze website mag geloven gaat dat automatisch. Ik citeer:

Wat betekent de overgang naar IPv6 voor jou?

Onze technische experts zorgen voor de verhuizing naar IPv6 zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Op de achtergrond gebeurt het volgende:

  • We zetten het netwerk en de apparaten die hiermee verbinden om naar het IPv6-adressensysteem. Dit heeft geen invloed op je internetervaring.

Ik zie ook dat je je gegevens aangevuld hebt, top! Ik heb de monteur gevonden en heb hem aan de mouw getrokken om te vragen of hij zich nog kan herinneren dat hij het wachtwoord van de Box 12 aangepast heeft en of hij dan ook nog weet wat het wachtwoord is. IPV6 instellen wordt hem dus niet voor nu, maar wel zo handig als je in de Box 12 kunt zonder alles te resetten. Nu is het wachten op reactie van hem. Zodra ik antwoord heb laat ik het je hier weten! 


@Gijs de Groot Ik heb antwoord van de monteur en ik stuur je het wachtwoord dat hij doorgaf in een privébericht! Laat je hier weten of het met dat wachtwoord gelukt is om in te loggen? 


Hoi Sanne,

Middels het wachtwoord dat je doorgaf, is het gelukt om in te loggen op het modem, dat is goed nieuws. Nu nog even wachten wanneer de KPN Box 12 geschikt gemaakt wordt voor IPv6, zou lekker zijn als dat in de komende maanden, zodat ik mijn rookmelders ook weer aanmelden. Dank voor je hulp

 

Gr. Gijs


Waarom kan jij je rookmelders niet o.b.v. IPv4 aanmelden.

Er is nog geen apparaat dat alleen o.b.v. IPv6 werkt, ook de Nest niet.

De afzetmarkt zou anders veel te klein zijn voor die apparatuur en dan is het dus commercieel gezien niet echt handig om apparatuur alleen met IPv6 te laten werken.


Hoi WJB,

 

Ik ben geen expert, maar dit is wat er op de Nest Website staat:

A single Protect paired to an account uses an IPv4 network address. If you have more than one Protect IPv6 is necessary to establish the Interconnect feature during pairing. Your Nest Protect uses an IPv6 address to communicate and set up connections with other Nest Protects.

 

Ik kan dus maar 1 Protect rookmelder aanmelden, de andere 2 rookmelders niet, hier heb ik blijkbaar IPv6 voor nodig. Of is er een andere manier?

 

Alvast bedankt!


Gr. Gijs

 

 


Ik ben geen expert, maar dit is wat er op de Nest Website staat:

A single Protect paired to an account uses an IPv4 network address. If you have more than one Protect IPv6 is necessary to establish the Interconnect feature during pairing. Your Nest Protect uses an IPv6 address to communicate and set up connections with other Nest Protects.

 

Ik kan dus maar 1 Protect rookmelder aanmelden, de andere 2 rookmelders niet, hier heb ik blijkbaar IPv6 voor nodig. Of is er een andere manier?

Kan je een link plaatsen naar de pagina op die website waar dat staat?

Het zou een belachelijke restrictie zijn die er voor zorgt dat de afzetmarkt voor Nest protect producten veel kleiner is dan wat o.b.v. IPv4 mogelijk zou zijn en dus kan ik me niet voorstellen dat een Nest Protect alleen o.b.v. IPv6 zou kunnen werken. Dat zou commercieel gezien immers niet echt handig zijn.


 

Hoi Wjb,

Hierbij de link naar deze website:

 

https://support.google.com/googlenest/thread/14970336?hl=en

 

Gr. Gijs 


@wjb Heeft gelijk, de Nest Protects hebben helemaal geen IPv6 nodig om te werken. Die Community medewerker die antwoord geeft in de forum link waarnaar verwezen wordt praat complete onzin. 
In de link waar ze naar verwijst wordt er geen enkele vermelding gemaakt van IPv6.

Zie : https://support.google.com/googlenest/answer/9240155?hl=en

 

Bij mij werkt alles prima zonder IPv6, ook de onderlinge communicatie tussen de Protects.


Toch vermeldt die pagina dat wel.

Als dat werkelijk het geval zou zijn dan gaat dat dus niet werken.

En ondanks dat het er staat trek ik het sterk in twijfel gezien de commerciële aderlating die Google daarmee zou doen.

 

Bij mij werkt alles prima zonder IPv6, ook de onderlinge communicatie tussen de Protects.

@Hsd, Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. En heb jij de 2e (en 3e) Nest Protect ook zichtbaar in de Nest app?


@wjb Het staat er inderdaad, had er overheen gelezen. 😳

 

ik kan mijn Protects allemaal prima zien en ze communiceren ook gewoon met elkaar als ze testen.Ze hebben ook gewoon een IPv4 adres, geen IPv6. 

Misschien gebruiken ze onderling IPv6, maar naar buiten toe zeker niet, want ik heb geen IPv6.

 

Edit: Als ik zo op internet zoek wordt deze discussie vaker gevoerd. De router moet lokaal IPv6 verkeer ondersteunen, maar een IPv6 verbinding naar internet is niet nodig.

 

 


Hoi HSD,

 

Het rare is dat de 2de en 3de Nest Protect wel werkten in combinatie met de oude Experia Box. Sinds ik de Box 12 heb, werkt het niet.


Gr. Gijs


Het enige wat ik dan kan bedenken is dat de V12 lokaal IPv6 via WiFi blokkeert.

 

Wat ik ook gelezen heb dat het soms via het scannen van de QR code niet lukt, maar wel als je ze handmatig toevoegt.  Heb je dat al eens geprobeerd?


Hoi HsD,

 

Ik heb beide methodes geprobeerd en helaas heeft dit nog niet tot succes geleid.

 

Gr. Gijs 


Het enige wat ik dan kan bedenken is dat de V12 lokaal IPv6 via WiFi blokkeert.

De V12 lijkt een probleem te hebben met mDNS waardoor apparaten elkaars informatie niet kunnen uitlezen. De Nest Protect ziet dus wel een ander apparaat maar weet niet dat het een 2e Nest Protect is waarmee hij moet verbinden.

 

Ik hoop dat KPN ons wat meer duidelijkheid hierin kan verschaffen.

@Sanne_M, @Thomas_, @Erik_?


Hoi Wjb,

 

Dank voor jouw mailtje. Ik hoop het ook, want ik kan op deze manier de rookmelders niet volledig gebruiken.

 

Gr. Gijs


Beste KPN,

 

Ondersteunt de Box V12 inmiddels IPv6, zodat ik mijn overige rookmelders weer kan verbinden? Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. 

met vriendelijke groet,


Gijs de Groot


Hallo @Gijs de Groot

Kijk eens of jouw Box 12 de Software Version   SGEJ10000310 bevat.
Begin maart is KPN begonnen met deze firmware update. Hierin zit de IPv6 ondersteuning.


Beste Ruud,

 

Het is gelukt om de rookmelders weer allemaal aan te sluiten. Dank voor je hulp!

 

Gr. Gijs