Skip to main content

Goedenavond,
Inmiddels ben ik al een paar weken bezig met het volgende.
In november 2018 zijn wij klant geworden bij KPN.
Wij hebben toen twee bewakingscamera's zonder problemen werkend gekregen.
Installeren volgens het instructieboekje van de bewakingscamera's en in korte tijd draaiden de camera's via wifi perfect.
Begin maart stopte onze experibox ermee.  (v10)
Contact gezocht met KPN en zij hebben een nieuwe gestuurd. (Weer een V10)
Deze geinstalleerd maar regelmatig vlogen de verbindingen eruit.
Weer contact gehad met KPN en toen werd aangegeven dat wij (doordat wij ADSL met sneller internet buitengebied hebben) een V10a hadden moeten hebben. 
Deze zou beter zijn voor onze verbinding dan de de V10.
Er zou een nieuwe opgestuurd worden.
De volgende dag de nieuwe experiabox (nummer 3) opgehaald en wat bleek het was weer een V10.
Weer contact gezocht met KPN en zij gaven aan dat de V10 en de V10a niet veel verschil maken en dat de V10 gewoon zou moeten functioneren zonder problemen. 
Klonk op zich logisch omdat onze eerste experiabox V10 ook goed functioneerde.

Maar nu werken de bewakingscamera's dus niet meer. 
In eerste instantie zelfs niet bedraad, maar na een reset van de Experiabox werkt dat wel. Echter hangen de camera's buiten en een netwerkkabel daar naar toe leggen is best wel een onderneming. Al weet ik dat het stabieler is etc. 
Echter heeft het bij de eerste experiabox altijd zonder problemen gewerkt dus zou je verwachten dat het nu ook moet werken.

Weet iemand welke instellingen ik nog kan wijzigen van de experiabox om de camera's aan de praat te krijgen.

Het gaat om camera's van het merk Dahua.
Ben ook al bezig geweest met het wijzigen van de kanalen maar helaas nog zonder resultaat.
De camera's zijn gereset en ook het 4G modem is gereset.

Inmiddels ook al meerdere malen contact gehad met KPN maar helaas krijg ik daar verschillende antwoorden:
U moet een abonnement hebben op tech om ondersteuning hiervoor te krijgen en de andere medewerker gaf aan dat we beter over konden stappen naar een provider met glasvezel omdat onze verbinding te traag is voor bewakingscamera's.

Alvast bedankt!!
 

U gaat mij toch niet vertellen dat u internet buitengebied heeft terwijl er ook glasvezel leverbaar is van welke provider dan ook??


U gaat mij toch niet vertellen dat u internet buitengebied heeft terwijl er ook glasvezel leverbaar is van welke provider dan ook??

Dat is sinds enkele weken beschikbaar maar nog flink aan de prijs en bij slechts 2 providers beschikbaar. 


U moet er nog maar eens goed over nadenken want beter dan glasvezel is er niet.  De 4g optie is maar veel minder stabiel. Althans dat is mijn ervaring. Heeft u de v10 ook al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen?


We zijn er ook zeker over na aan het.denken.

 

Ik heb de v10 inderdaad al terug gezet naar fabrieksinstellingen. andere tips of ideeën zijn van harte welkom.

 


@Angeliquem Er zijn meerdere problemen aan de hand zo te lezen en aangezien dit om Sneller Internet Buitengebied (SIB) gaat, loop je kans dat er nog andere zullen volgen. SIB is technisch gezien een aardig hoogstandje, en kan mensen met alleen wat computers en  smartphones mooi/goedkoop aan sneller internet helpen. Maar feit blijft dat het gebruik maakt van dure gedeelde mobiele capaciteit en dat uit zich dan gaandeweg bij het inzetten van andere apparaten en/of meer specifieke software, zoals b.v. VPN/werken-op-afstand.

Er zijn meerdere topics van mensen die vastlopen met SIB i.c.m. camera’s, vooral als het gaat om toegang van buitenaf. Er is geen simpele eenduidige oplossing of tip of advies, alleen mensen met een ICT’ achtergrond o.i.d., kunnen er linksom of rechtsom soms wel een mouw aan passen.

Verder is KPN onder invloed van wereldpolitiek bezig de V10 te vervangen door de V10a, maar de software in de V10a is gewoon (nog) niet van het niveau van de V10. Dus je bent deels ook nog testkonijn. Met WiFi wat verstoort kan worden door anderen/buren. En 4G wat gedeeld is met veorrang voor anderen (mobiele / smartphone gebruikers) met als basis een telefoonlijn (voormalig staatseigendom).

Kort gezegd: Je zit nu op glad ijs met camera’s verbonden via WiFi naar een V10a. De oplossing weet je zelf ook wel, maar daarvoor moet je niet bij KPN zijn. Het kost geld en moeite. Bedenk ook dat een bewakingscamera via WiFi een beetje is als een slapende waakhond aan een ketting: Een crimineel/inbreker in de buurt kan even de WiFi 2.4GHz of 5GHz freqentieband verstoren, dan heb je waarschijnlijk geen beelden.


Wil topicstarter de camera's überhaupt wel vanaf externe locatie bereiken? Want lokaal zouden ze natuurlijk sowieso gewoon moeten werken. Lokaal heb je niets te maken met dat 4G modem.

Als je de camera's reset, en opnieuw probeert te installeren, waar gaat het dan fout?

Als je ze met een kabel aansluit, kun je ze vervolgens met de pc / laptop bereiken? 


Wil topicstarter de camera's überhaupt wel vanaf externe locatie bereiken? Want lokaal zouden ze natuurlijk sowieso gewoon moeten werken. Lokaal heb je niets te maken met dat 4G modem.

Als je de camera's reset, en opnieuw probeert te installeren, waar gaat het dan fout?

Als je ze met een kabel aansluit, kun je ze vervolgens met de pc / laptop bereiken? 

Dat dacht ik dus ook. Het hoeft niet vanaf een externe locatie. Als ik een bewegingsmelding krijg dat er iemand op het terrein is of gewoon live kan meekijken als ik thuis ben, ben ik al blij.

 

Als ik de camera's reset wordt de camera opgestart en probeert vervolgens verbinding te maken met de wifi en daar blijft hij op hangen. 

Bedraad krijg ik direct beeld en werkt het prima.

Er moet dus iets met wifi zijn denk ik zelf. Camera is ook al van de muur gehaald en op 2 meter afstand van de Experiabox getest en ook dan werken ze niet via wifi.


Als ik de camera's reset wordt de camera opgestart en probeert vervolgens verbinding te maken met de wifi en daar blijft hij op hangen.

Eerst word doorgaans nog een lijstje met beschikbare netwerken weergegeven? Werkt dat? Vervolgens kiest u het juiste netwerk en voert u de beveiligingssleutel in, komt het zover?

Bedraad krijg ik direct beeld en werkt het prima.

Op laptop of pc? Is er een menu waarin u bijv. de WiFi instellingen kunt invoeren?


Als ik hem  (zonder utp kabel) aanzet dan krijg ik geen optie om beschikbare netwerken weer te geven en geven de camera's direct aan dat ze zoeken naar een verbinding en na even zoeken een melding dat het mislukt is. Sluit ik de de camera's aan via UTP dan heb ik bij alle camera's (3 stuks van 2 verschillende merken) de mogelijkheid om SSID en het wachtwoord in te voeren. 
Bij één camera wordt er dan nog gevraagd om een verificatiecode ook dat werkt. Zolang ik hem dan maar aangesloten laat via de UTP kabel werkt het, maar na het loskoppelen stopt de verbinding. Er wordt wel gezocht naar de netwerkverbinding en getracht te verbinden, maar dan is er al snel de melding dat het mislukt is. 
Ter informatie. Zijn allemaal losse IP/WiFi camera's waarbij de opslag van de beelden via een geheugenkaartje gaat.


Hoi @Angeliquem, welkom hier. 

Sinds het nieuwe modem werken de camera's niet meer via de WiFi. Dat is vreemd. En V10 of V10a zou niet uit moeten maken. Het zou gewoon moeten werken. Alleen waarom werkt het via de kabel wel en niet via de WiFi. Je hebt alles al gereset, maar niks. Want in principe als je ze installeert alsof ze uit de doos komen zou het gewoon moeten werken. 

Alle andere apparaten hebben geen problemen met de WiFi? Verbinding is verder ook gewoon goed?


Hoi @Angeliquem, welkom hier. 

Sinds het nieuwe modem werken de camera's niet meer via de WiFi. Dat is vreemd. En V10 of V10a zou niet uit moeten maken. Het zou gewoon moeten werken. Alleen waarom werkt het via de kabel wel en niet via de WiFi. Je hebt alles al gereset, maar niks. Want in principe als je ze installeert alsof ze uit de doos komen zou het gewoon moeten werken. 

Alle andere apparaten hebben geen problemen met de WiFi? Verbinding is verder ook gewoon goed?

Mobiel en PC functioneerden inderdaad probleemloos via WiFi. Na contact met de helpdesk van één van de fabrikanten van een bewakingscamera kreeg ik als tip om de 5GHZ uit te zetten. Dit heb ik gedaan en nu werkt één van de camera's sinds vanmorgen via WiFi. De andere nog niet. Maar het geeft weer wat energie om verder te gaan. 


Fijn dat een weer werkt. Ik hoor graag of je de anderen ook aan de praat krijgt.Â