Skip to main content

Momenteel ben ik als absolute leek me aan het verdiepen in het beheer van mijn netwerk, dat bestaat uit een V10 en 2 Access Points (op de 1e en de 2 verdieping). In het algemeen ben ik tevreden over het WiFi-bereik in de woning, al zou ik nog wel een 3e AP kunnen gebruiken voor de benedenverdieping (om zodoende beter bereik in de achterkamer en de tuin te hebben), en is WiFi in de slaapkamer niet heel erg snel.

Heb het forum al aardig verkend en daar nuttige informatie opgehaald. Ik zie soms nog wat tegenstrijdige informatie, kan zijn omdat de info verouderd is, of dat het gaat om persoonlijke voorkeuren van gebruikers. Voor nu heb ik nog de volgende vragen waar ik graag wat meer over wil weten.

Instellen kanalen: op de V10 en de 2 AP's heb ik de kanalen voor 2,4 Ghz vastgepind op 1, 6 en 11. De V10 op 1, de AP's op resp. 6 en 11. Ik heb gelezen dat de kanalen voor 5Ghz op ‘automatisch’ kunnen blijven. Is dat inderdaad zo of is het beter kanalen te kiezen? Kan ik evt. een hogere range inzetten, bv. boven de 100?

Band steering: is zo begrijp ik een nieuwe functie op de V10, maar staat niet aan op de V10 (maar wel op de AP's, zie hieronder). Wat kan ik daar nog verder aan tweaken? Als eerste neem ik aan bandsteering op de V10 aanzetten.

Verder las ik ergens om bv. de SSID voor 2,4 Ghz op 'verbergen’ te zetten.

 

 

Groet,

H.Armor

 

 

Met accespoints bedoel je de experia wifi's van kpn? Of heb je iets anders?


Deze:

Denk ik...


Met accespoints bedoel je de experia wifi's van kpn? Of heb je iets anders?

ja, deze witte van KPN inderdaad.


Met accespoints bedoel je de experia wifi's van kpn? Of heb je iets anders?

ja, deze witte van KPN inderdaad.

Experia WiFi's zijn zwart:

 


Of je bandstering op de v10 aan of uit kunt zetten, dat weet ik niet. Ik vermoed dat het standaard aan staat.

Als u een Experia WiFi of SuperWiFi aansluit op uw v10, dan word WiFi op de v10 uitgeschakeld. Let daar even op. Je moet er dan dus 2 aanschaffen. 1 om naast de v10 te zetten, en de andere kunt u dan op de door u gewenste plek plaatsen.


Het gaat om de witte access points van het merk Arcadyan.

WiFi op de v10 is overigens ingeschakeld.


Het gaat om de witte access points van het merk Arcadyan.

WiFi op de v10 is overigens ingeschakeld.

Maar deze zijn nu niet meer verkrijgbaar. Als u dus besluit om er 1 bij te nemen, dan word dat dus een Experia WiFi of een SuperWiFi. Daarvan zal het WiFi van de Experiabox uit gaan. Dat was wat ik bedoelde te zeggen.


@H. Armor @Nick83 Bandsteering is uit te zetten in de V10, dit geldt dan wel alleen voor de V10 en dus niet voor de versterkers.


@H. Armor @Nick83 Bandsteering is uit te zetten in de V10, dit geldt dan wel alleen voor de V10 en dus niet voor de versterkers.

Dank voor je reactie. Wat is overigens aan te raden, de bandsteering aanzetten of uit laten staan (zoals het nu staat)? M.a.w., wat voegt bandsteering toe in mijn netwerk?


Bandsteering zou er voor moeten zorgen dat jouw mobiele apparaten automatisch met de beste band (2.4 of 5GHz) verbonden zijn zodat ze een ze snel mogelijke verbinding hebben.

In theorie heel mooi, maar de praktijk is heel wat weerbarstiger. Veel mobiele apparaten laten zich niet sturen en blijven vaak op 2.4GHz steken terwijl 5GHz voor hen veel sneller zou kunnen zijn. Persoonlijk zou ik je adviseren om de naam van de 2.4GHz wifi te veranderen door en "-2.4" achter te plakken en bandsteering gewoon uit te laten staan.

Je kunt dan echter geen gebruik maken van Experia WiFi's of "super"WiFi's immers die ondersteunen geen afwijkende namen voor 2.4GHz en 5GHz.


Bandsteering zou er voor moeten zorgen dat jouw mobiele apparaten automatisch met de beste band (2.4 of 5GHz) verbonden zijn zodat ze een ze snel mogelijke verbinding hebben.

In theorie heel mooi, maar de praktijk is heel wat weerbarstiger. Veel mobiele apparaten laten zich niet sturen en blijven vaak op 2.4GHz steken terwijl 5GHz veoor hen veel sneller zou kunnen zijn. Persoonlijk zou ik je adviseren om de naam van de 2.4GHz wifi te veranderen door en "-2.4" achter te plakken en bandsteering gewoon uit te laten staan.

Je kunt dan echter geen gebruik maken van Experia WiFi's of "super"WiFi's immers die ondersteunen geen afwijkende namen voor 2.4GHz en 5GHz.

dank voor de tip; ik ga er mee aan de slag!