Skip to main content

Ik blijf het moeilijk vinden om op deze manier contact te krijgen met KPN. Voorheen kon je bellen en je probleem voorleggen. Ze legde het uit hoe je het kon oplossen of ze namen de telefoon over. 

 

Ik weet niet meer hoe ik op een normale manier snel contact kan krijgen met KPN!

 

Maar helaas dat is allemaal voorbij. Men maakt het voor ouderen alleen maar moelijker. En terwijl die, zoals ik, al tientallen jaren lid zijn van KPN. Maar de service wordt voor hen slechter. Sorry maar zo voel ik het omdat het voor mij ingewikkeld is hoe mijn vraag te kunnen stellen en hoe deze wordt opgelost.

 

Mijn vraag is:

 

Bose heeft in een Word bestand de settings van mijn router doorgegeven. De router moet worden aangepast. Echter ik weet niet hoe ik dat moet doen. En om problemen met andere apparatuur te voorkomen verwijzen zijn mij voor hulp naar KPN.

Wat voor Bose apparaat heeft u? En wat werkt er niet?


Bose ST 300

 

Mijn SoundTouch wekt heel vaak niet omdat hij schijnbaar geen WiFi  contact heeft. Ik heb een aantal keren contact hierover met Bose contact opgenomen. Ze hebben mij verteld dat Bose apparatuur op een andere manier gebruik maakt van de Router/WiFi. Zodoende hebben zij mij een bestand op gestuurd hoe de router moet worden ingesteld. 

Ik vertelde hun wel dat ik geen problemen wil hebben met mijn computer en Smartphones en daarom moeite had om mijn router aan te passen. Ze vertelde mijn dat ik dan even met Ziggo of KPN moet opnemen en vragen om dat bestand naar hun toe te sturen en dat zij dan de router snel kunnen wijzigen. Dat zou voor jullie niet zo moeilijk zijn.

 


Nou, KPN doet helemaal niets. Die gaat echt niet uw router instellen. U zult het echt zelf moeten doen.

Welke router heeft u?


Experiabox V10.

 

Nou dan is de klantenservice diep gedaald in al die jaren. Triest.


Dat heb ik trouwens ook al gemerkt dat ze telefonisch niet meer bereikbaar zijn.


Experiabox V10.

 

Nou dan is de klantenservice diep gedaald in al die jaren. Triest.

Er zijn tegenwoordig steeds meer apparaten met allerlei verschillende technieken. Waar KPN medewerkers niets van weten. Dus KPN begint daar helemaal niet meer aan. 

Wat moet er volgens Bose ingesteld worden?


IK kan het Word bestand hierin plakken want ik weet het anders ook niet.

 


Aanbevolen routerinstellingen voor compatibiliteit van Bose-producten:

UPnP: inschakelen

Multicast: inschakelen

IGMP: inschakelen

Draadloze isolatie: uitschakelen

IGMP-proxy: uitschakelen

IGMP-snooping: uitschakelen

Wi-Fi-radio of radiomodus: gemengd of B / G / N

Stealth-modus: uitschakelen

MAC-filtering / toegangscontrole: schakel het MAC-adres van het Bose-systeem uit of voeg het toe aan de lijst met toegestane apparaten

WPS: uitschakelen

WAN IP-blokkering: uitschakelen

Aanbevolen routerinstellingen voor de prestaties van Bose-producten Draadloos kanaal: vast (selecteer een specifiek kanaal); Automatische kanaalselectie wordt niet aanbevolen

Standaard Wi-Fi gebruikt 11 kanalen. Het selecteren van het beste kanaal vereist mogelijk vallen en opstaan. Kies kanaal 1 of 11 en observeer het systeem om te zien of de prestaties verbeteren. Als dit niet het geval is, probeer dan de andere kanalen totdat de prestaties verbeteren

Beveiligingstype: WPA-2 (PSK) met AES-codering

Sommige routers bieden een gemengde beveiligingsmodus van WPA (TKIP) / WPA-2 (AES) voor compatibiliteit met oudere producten. Kies WPA-2 alleen als er geen netwerkapparaten afhankelijk zijn van WPA of gemengde modus. Als u niet zeker weet of andere netwerkapparaten worden beïnvloed, noteer dan de huidige beveiligingsinstelling, schakel over naar WPA-2 en probeer alle andere netwerkapparaten. Keer indien nodig terug naar de vorige beveiligingsinstelling

WMM: uitschakelen

Deze instelling is bedoeld om streamingdiensten te optimaliseren, maar geeft doorgaans voorrang aan spraak- of videostreaming, wat een negatieve invloed kan hebben op audiostreaming of bandbreedte kan reserveren voor spraak- of videoapparaten, zelfs als ze zijn uitgeschakeld. Hoewel het uitschakelen van WMM wordt aanbevolen, verbetert het inschakelen van WMM op sommige routers de prestaties. Als WMM is uitgeschakeld op de router en u problemen ondervindt met uw Bose-product, schakelt u WMM in en controleert u op verbetering

Dual-band (2,4 GHz en 5 GHz) SSID: geef beide een andere naam.

Bij routers die meer dan één netwerk uitzenden, moet u de netwerken verschillende namen geven. Als uw netwerken dezelfde naam hebben, is het mogelijk dat producten op de netwerken het verschil met identieke namen niet kennen. Dit kan ertoe leiden dat ze met tussenpozen de verbinding verbreken en opnieuw verbinden terwijl ze proberen te schakelen tussen netwerken. Om dit te voorkomen, bijvoorbeeld als de router een 2,4 GHz-netwerk en een 5 GHz-netwerk biedt, noem je de ene "MyNetwork2.4" en de andere "MyNetwork5.0"

 


Sorry  dat bedoel ik nou. We zijn bijna 4 uur verder en ben er tot op heden niets mee opgeschoten. En dat verliep voorheen telefonisch  beter en sneller. En tenslotte betaal je ook voor de klantenservice.

Ik bedoel het niet persoonlijk maar wel de dienst KPN.

 

IK heb wel maagpijn gekregen van deze service!


Telefoonnummer is al jaren hetzelfde, 0800-0402, maar verwacht niet dat zij het even instellen, dit is specifiek niet KPN instellingen omdat Bose iets ontwerpt wat niet zomaar goed werkt.

Is alnde vraagnof de 2.4 en 5 Ghz een verschillende naam kunnen krijgen, en ik lees dat IGMP uit moet, en dat moet juist weer niet.


IGMP proxy/snooping kan niet eens uitgeschakeld worden.

Sorry  dat bedoel ik nou. We zijn bijna 4 uur verder en ben er tot op heden niets mee opgeschoten. En dat verliep voorheen telefonisch  beter en sneller. En tenslotte betaal je ook voor de klantenservice.

KPN heeft tegenwoordig de Tech Desk:

https://www.kpn.com/hussel/voordelen/tech-desk.htm

Als je die optie activeert, dan word je geholpen op de manier zoals u dat wilt.

Zelf instellen? Dat kan, log in op http://192.168.2.254.


Nogmaals ik neem het u niet kwalijk maar u moet ook kunnen begrijpen dat als je niet zo in die wereld thuis bent en je afhankelijk bent van andere, omdat de organisatie de service heeft gewijzigd, dan geeft dat op zijn zachts gezegd géén fijn gevoel. En deze wijze van je problematiek voorleggen je niet zo goed meester bent.

Ik begrijp nu dat je voor technische ondersteuning voortaan extra moet betalen bij KPN. Ik was daar niet van op de hoogte en heb deze info ook niet gezien als je KPN op internet intoets. Ook niet het telefoonnummer wat u vermeldt. Zal ook wel aan mij liggen maar je moet toch als organisatie iedereen die klant is, ook al zijn ze ouder en niet zo op dit gebied onderlegd, duidelijk behulpzaam moeten zijn. Want niet iedereen kan overal van op de hoogte zijn en begrijpen.

Maar mag ik u als gunst vragen om achter de onderste vragen te vermelden of het wel of niet mogelijk is en zonder problemen kan worden uitgevoerd. Zeker ook voor andere apparaten. Want als dat wel is ga ik daar met Bose mee overleggen. Ik heb tenslotte géén Soundbar gekocht waar ik weinig me kan doen. En u bent wél op de hoogte van al deze betekenissen want ze zeggen mij weinig tot niets.

 

Aanbevolen routerinstellingen voor compatibiliteit van Bose-producten:

  1. UPnP: inschakelen

 

  1. Multicast: inschakelen

 

  1. IGMP: inschakelen

 

  1. Draadloze isolatie: uitschakelen

 

  1. IGMP-proxy: uitschakelen

 

  1. IGMP-snooping: uitschakelen

 

  1. Wi-Fi-radio of radiomodus: gemengd of B / G / N

 

  1. Stealth-modus: uitschakelen

 

  1. MAC-filtering / toegangscontrole: schakel het MAC-adres van het Bose-systeem uit of voeg het toe aan de lijst met toegestane apparaten

 

  1. WPS: uitschakelen

 

  1. WAN IP-blokkering: uitschakelen

Aanbevolen routerinstellingen voor de prestaties van Bose-producten Draadloos kanaal: vast (selecteer een specifiek kanaal); Automatische kanaalselectie wordt niet aanbevolen


Ik begrijp dat je gefrustreerd bent over de hulp die je van kpn krijgt. Ik vind het echter opmerkelijk dat Bose een apparaat levert dat niet out-of-the-box kan samenwerken met apparatuur van één van de grote ISP's in Nederland. Omgekeerd kun je niet van kpn verwachten dat ze alle eigenaardigheden van alle slimfoons, pc's, laptops, tablets, tv's en ook soundbars kennen. In dit topic wordt uitvoerig behandeld hoe je diverse instellingen van een V10 kunt aanpassen. Overigens zou ik IGMP Snooping niet uitzetten, dat kan veel problemen met tv kijken opleveren. 


Aanbevolen routerinstellingen voor compatibiliteit van Bose-producten:

  1. UPnP: inschakelen

Dat kan je in of uitschakelen op de Experiabox. 

  1. Multicast: inschakelen
  2. IGMP: inschakelen

 

Voor beide geldt: kan je niets aan wijzigen op de Experiabox. 

  1. Draadloze isolatie: uitschakelen

Is alleen van toepassing op het gastennetwerk. Kan je niet in of uit uitschakelen. Op het gastennetwerk is het actief, op het normale netwerk niet.

  1. IGMP-proxy: uitschakelen
  2. IGMP-snooping: uitschakelen

Voor beide geldt: kan je niet uitschakelen. Wil je ook niet, want dan werkt tv van KPN niet meer.

  1. Wi-Fi-radio of radiomodus: gemengd of B / G / N

Kan je aanpassen, maar ik vermoed dat da al goed staat.

  1. Stealth-modus: uitschakelen

WiFi netwerk verborgen word hier mee bedoelt vermoed ik. Staat standaard zeker niet als verborgen ingesteld. Maar het is iets wat je kan wijzigen ja.

  1. MAC-filtering / toegangscontrole: schakel het MAC-adres van het Bose-systeem uit of voeg het toe aan de lijst met toegestane apparaten

Of te wel parental control. Dit heeft de v10 niet. De v10 heeft wel een mogelijkheid om de WiFi compleet uit te zetten op bepaalde periodes op de dag.

  1. WPS: uitschakelen

Dat kan je uitschakelen. Ik denk niet dat het invloed heeft.

  1. WAN IP-blokkering: uitschakelen

Weet niet wat ze hier mee bedoelen.

Aanbevolen routerinstellingen voor de prestaties van Bose-producten Draadloos kanaal: vast (selecteer een specifiek kanaal); Automatische kanaalselectie wordt niet aanbevolen

Standaard staat kanaalselectie op "auto". Je zou een specifiek kanaal in kunnen stellen.


Ik kan je niet verder helpen met schermafdrukken en dergelijke. Ik heb geen v10 in huis. Ik heb een ander model, bij mij ziet alles er heel anders uit dan op een v10.


Beveiligingstype: WPA-2 (PSK) met AES-codering

Dit kun je even nakijken. Maar ik denk dat dit al goed staat. Het is iets wat op de v10 waarschijnlijk wel gewijzigd kan worden.

Sommige routers bieden een gemengde beveiligingsmodus van WPA (TKIP) / WPA-2 (AES) voor compatibiliteit met oudere producten. Kies WPA-2 alleen als er geen netwerkapparaten afhankelijk zijn van WPA of gemengde modus. Als u niet zeker weet of andere netwerkapparaten worden beïnvloed, noteer dan de huidige beveiligingsinstelling, schakel over naar WPA-2 en probeer alle andere netwerkapparaten. Keer indien nodig terug naar de vorige beveiligingsinstelling

WMM: uitschakelen

Dat ben ik wel eens ergens tegen gekomen, maar op de apparatuur van KPN kan je dat volgens mij niet in of uitschakelen. 

Deze instelling is bedoeld om streamingdiensten te optimaliseren, maar geeft doorgaans voorrang aan spraak- of videostreaming, wat een negatieve invloed kan hebben op audiostreaming of bandbreedte kan reserveren voor spraak- of videoapparaten, zelfs als ze zijn uitgeschakeld. Hoewel het uitschakelen van WMM wordt aanbevolen, verbetert het inschakelen van WMM op sommige routers de prestaties. Als WMM is uitgeschakeld op de router en u problemen ondervindt met uw Bose-product, schakelt u WMM in en controleert u op verbetering

Dual-band (2,4 GHz en 5 GHz) SSID: geef beide een andere naam.

Dit is wel een dingetje. De v10 is de enige router van KPN waarop dit überhaupt kan. Standaard word op alle apparatuur van KPN dezelfde naam voor 5 en 2,4 GHz gebruikt. Alleen op de v10 kan voor verschillende namen gekozen worden.

Bij routers die meer dan één netwerk uitzenden, moet u de netwerken verschillende namen geven. Als uw netwerken dezelfde naam hebben, is het mogelijk dat producten op de netwerken het verschil met identieke namen niet kennen. Dit kan ertoe leiden dat ze met tussenpozen de verbinding verbreken en opnieuw verbinden terwijl ze proberen te schakelen tussen netwerken. Om dit te voorkomen, bijvoorbeeld als de router een 2,4 GHz-netwerk en een 5 GHz-netwerk biedt, noem je de ene "MyNetwork2.4" en de andere "MyNetwork5.0"

 


Heren mag ik jullie bedanken. Ik ga hetgeen jullie hebben geschreven uitproberen. Want Nick je hebt ook eerder vermeldt hoe ik in de router kan komen om de instellingen te wijzigen. En ik zal wel eerst de instellingen, zoals ze nu staan, opschrijven voordat ik iets ga wijzigen.