Skip to main content

Heel vreemd trage verbinding via Box12 wifi 6 in-en externe snelheid niet hoger dan 46,7Mbit/s (iperf3 lan 1gbit/s).

Internet is goed, lan verbindingwn goed 1Gb/s werkt prima. Maar dus niet via Wifi enige snelheid.

We hebben de modem factory reset gegeven. De afstand tijdens metingen is slechts 1 meter.

De wifi devices variërend verschillende telefoons l/laptop.

Wifi met de handrem erop dus, maar waar zit die handrem dan?

hebben andere KPN abbonees met een BOX12 betere resultaten na de laatste update? Is het gerelateerd wellicht?

Zal ik mijn eigen modem weer ophangen en een eigen Wifi AP? Via de Wifi manager geen uitkomst, sterker nog, gezakt naar 10Mbit/s…

 

Ik heb alleen wifi nodig in de buurt van de modem. Op andere locaties is alles goed bekabeld.

Misschien kunt u proberen om de box op een andere plek neer te zetten? Misschien is er een stoorzender vlakbij de box.


Dank voor de reactie.

Ik ga dit proberen, met de moden afgekoppeld van de vdsl op een andere plek naar de lanverbinding. Ik verwacht geen wonderen, omdat de ontvangst zelfs in de tuin uitstekend is. Dit proefje heeft dus wat voeten in de aarde...


Ik heb de modem van de telefoonaansluiting weggehaald en midden in de kamer neergezet met een 1Gbit lan naar een pc. Met een Android(wifi6) een iperf3 test geeft exact dezelfde snelheid. Dus hierbij is uitgesloten dat een andere bron stoort. Ook is het internet geen spelbreker, omdat de VDSL dan niet is aangesloten.

 

Wel geeft de KPN Box12 altijd een Hidden SSID, waarvan ik niet weet waarom die aanwezig is en wat die doet.


KPN Box12 software versie SGEJ1000060E

Wifi6 haalt slechts een daratranfer van 46,7Mbit/s op1meter afstand of groter. De snelheid naar een speedtest via Wifi is nog lager. Waarbij een test via LAN probleemloos werkt en VDSL ook.


Hallo @SlowDown heb je een glasvezelverbinding of koper, want ik zie termen als VDSL en Gigabit door elkaar lopen?

 


Vdsl is de telefoonlijn, koper dus

1Gb/s Lan is intern netwerk


Ik kan inmiddels de conclusie trekken dat deze KPN Box 12 defect is/niet werkt zoals het hoort.

Weet iemand hoe ik kan communiceren met de klantenservice van KPN?

 

Voorlopig eigen VDSL modem Opgehangen, die werkt gelukkig.


Ok contact gehad via kon winkel 0800 0402.

Daaruit komt naar voren dat KPN de Wifi SSID afknijpt naar verhouding met het abonnement. Het op de website vermeldde verhaal over Wifi 6 van Box 12 is blijkbaar niet van toepassing.

Dus het interne draadloze netwerk wordt begrenst door een parameter die KPN heeft toegevoegd aan de Wifi6 AP?

Kan iemand van KPN dit bevestigen?


Hallo @SlowDown dat gaat KPN niet bevestigen, eenvoudigweg omdat het niet zo is.

De wifi wordt op geen enkele manier door KPN begrensd omdat KPN officieel wifi niet eens ondersteunt.

Als je een abo bij KPN hebt, geldt dat bekabeld gemeten op 1 pc. Alles wat er aan wifi wel of niet goed werkt is je eigen verantwoordelijkheid en kun je KPN niet op aanspreken.

Desalniettemin probeert KPN via haar website wel alle ondersteuning te bieden voor een optimale wifi, o.a. via de wifimanager.

De snelheid van je wifi is gerelateerd aan je bekabelde snelheid, als jij bijvoorbeeld een 100Mbit/s abo bekabeld hebt kun je via wifi5 AC of wifi6 AX nooit hoger komen ook al zijn de doorvoersnelheden van beide wifi’s veel en veel hoger.

 


Ik denk dat de medewerker aan de telefoon geen ene moer snapt van de manier waarop u de snelheid van WiFi test. Iperf? Hebben ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord.


Ja, het is een beetje frustrerend 😓

Enfin aan de kant leggen die rommel en eigen Fritz!boxje maar weer ophangen.


Het verhaal dat KPN iiets al dan niet opzettelijk afknijpt van de wifi bij Box12 kan ik niet ontkrachten omdat verschillende testen met mijn modem lieten zien dat de interne snelheid nat het volledige ressetten een tijdelijk 10x zo hoge snelheid gaf 400 a 500Mbit/s. Maar na een onbekende periode aangesloten te zijn op xDSL weer terugval naar een kleine 40Mbit/s met wifi5 protocol op 5ghz band.

Dat is het werk niet van KPN, maar wel de modem van KPN die om een reden slechter gaat presteren. Heeft weinig te maken met het mechanisme/protocol Wifi6 of bedienings fouten.

Tenzij anderen met dezelfde modem en 30Mbit abbo met een interne speedtest kunnen vaststellen dat daar wel een continue wifi datastroom mogelijk is van 100Mbit of meer. Afhankelijk van interne netwerk.


Even toevoegen dat KPN reclame maakt met Box 12 wifi 6 standaard en welke data transfer eebij hoort. Het lijkt et dat je dat dan wel moet leveren. Maar dat is voor mij geen issue, want ik hang mijn eigen modem weer op.


Even toevoegen dat ik in de VOORWAARDEN KPN WIFI heb dat KON niet meer wifi snelheid levert dan de internet snelheid.

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=e510c7db-fbd7-49cd-a44e-f3a17e7790c0&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=49101