Skip to main content

Sinds ik de Experiabox 12 heb valt mijn hele netwerk (kabel en wifi) soms uit. Dat gebeurt eigenlijk altijd als er ergens in het netwerk hoge datatransfers zijn: downloads op een pc via WeTransfer, P2P verbindingen (tenzij ik de downloadspeed begrens tot ca. 2MB/s), Amazon Prime op mijn Smart TV (gek genoeg is het probleem nooit met Netflix).

Vrijwel al mijn apparaten zitten achter een AP die achter de Experiabox zit. Het vreemde is dat het netwerk weer gaat werken zodra ik die AP reset. Maar het probleem doet zich óók voor bij hoge datatransfers op mijn computer, die direct op de Experiabox aangesloten is. Ik dacht eerst dat het probleem de AP was (Netgear WAC104) maar dat lijkt dit voorbeeld uit te sluiten. Al mijn apparaten zijn bekabeld verbonden.

Om het probleem nog vager te maken: wanneer het netwerk plat ligt kan ik vanuit mijn direct-met-Experiabox-verbonden-computer wél de Netgear GUI bereiken, maar niet de Experiabox GUI. Conclusie: er is iets in de Experiabox dat mijn netwerk platgooit, hoewel een reset van de AP het probleem direct (tijdelijk) oplost.

 

Ik word er gek van. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Hoe kan ik meer informatie krijgen over wat de crashes veroorzaakt?

Ik verdenk toch de Netgear. Krijgt die wel.een ip adres van de Box12? Is er een logbestand wat je kunt uitlezen? Ik neem aan dat de Netgear via een kabel verbonden is met de Box12? Heb je de Box12 ook al eens een volledige reset gegeven?


Het antwoord op al je vragen is: ja. 
Er is een summier logbestand in de Netgear, met regels als:

>WLAN connection] (xx:xx:xx:xx:xx:xx) had associated successfully, Monday, April 04,2022 11:45:32

Maar behalve de reset (>Internet disconnected]) zie ik hier geen foutmeldingen in staan.

 

In de logs van de Experiabox zie ik de Netgear offline gaan wanneer ik 'm reset:

A device has been disconnected from an Ethernet port (3)

Verder regent het continue DNS-failure meldingen, zoals DNS name resolution failure (wpad.kpn). Dat loopt soms op tot 8x dezelfde melding in één seconde. Dat gebeurt ook als mijn internet wel naar behoren werkt. Maar volgens andere topics moet ik me daar niets van aan trekken.


Het antwoord op al je vragen is: ja. 
Er is een summier logbestand in de Netgear, met regels als:

>WLAN connection] (xx:xx:xx:xx:xx:xx) had associated successfully, Monday, April 04,2022 11:45:32

Maar behalve de reset (>Internet disconnected]) zie ik hier geen foutmeldingen in staan.

 

In de logs van de Experiabox zie ik de Netgear offline gaan wanneer ik 'm reset:

A device has been disconnected from an Ethernet port (3)

Verder regent het continue DNS-failure meldingen, zoals DNS name resolution failure (wpad.kpn). Dat loopt soms op tot 8x dezelfde melding in één seconde. Dat gebeurt ook als mijn internet wel naar behoren werkt. Maar volgens andere topics moet ik me daar niets van aan trekken.

Is het mogelijk te testen zonder de Netgear? Als de problemen zich voor blijven doen dan ligt het aan de Box12. En anders toch de WAC104. Geen fixed ip-adres ingesteld op de Netgear? Heb je de Netgear ingesteld als basisstation of als repeater?

 


Ik weet niet precies hoe ik het verschil zie/herken tussen basisstation en repeater. De reden dat ik de WAC104 heb gekocht is om een wireless accesspoint te hebben op een andere fysieke locatie dat centraler in het huis ligt (eigenlijk alleen voor smartphones en af en toe een laptop). Dus hij is bedraad verbonden met de Box12, krijgt dynamisch een ip-adres etc, en zendt z'n eigen SSID uit.

 

Testen zonder Netgear wordt lastig, omdat dus al m'n apparaten via dat ding lopen (inclusief home-automation), op m'n computer na. En aangezien het probleem zich niet altijd voortdoet (soms kan ik prima 3 afleveringen Prime bingen zonder problemen, soms moet ik 3x per aflevering resetten omdat het netwerk crasht) kan ik niet gericht testen.

 

Wat ik kan proberen is de tv rechtstreeks op de Box12 aansluiten. De Netgear is dan nog wel actief in het netwerk, maar ik vermoed dat die dan niets te maken krijgt met TV <> Box12 interactie, en ik zodoende ook het probleem kan isoleren?


Ik weet niet precies hoe ik het verschil zie/herken tussen basisstation en repeater. De reden dat ik de WAC104 heb gekocht is om een wireless accesspoint te hebben op een andere fysieke locatie dat centraler in het huis ligt (eigenlijk alleen voor smartphones en af en toe een laptop). Dus hij is bedraad verbonden met de Box12, krijgt dynamisch een ip-adres etc, en zendt z'n eigen SSID uit.

 

Testen zonder Netgear wordt lastig, omdat dus al m'n apparaten via dat ding lopen (inclusief home-automation), op m'n computer na. En aangezien het probleem zich niet altijd voortdoet (soms kan ik prima 3 afleveringen Prime bingen zonder problemen, soms moet ik 3x per aflevering resetten omdat het netwerk crasht) kan ik niet gericht testen.

 

Wat ik kan proberen is de tv rechtstreeks op de Box12 aansluiten. De Netgear is dan nog wel actief in het netwerk, maar ik vermoed dat die dan niets te maken krijgt met TV <> Box12 interactie, en ik zodoende ook het probleem kan isoleren?

Hoe kijk je Prime? Via de pc, tv of ontvanger?


Via de smart TV met de Prime app. Dus TV --> WAC104 --> Box12, alles via kabel.


Via de smart TV met de Prime app. Dus TV --> WAC104 --> Box12, alles via kabel.

Daar zit ie denk ik. Je gebruikt de WAC104 eigenlijk als een soort switch. Wellicht dat je de functie IGMP-snooping nodig hebt en dat de Netgear die niet ondersteunt. Probeer de tv eens rechtstreeks aan de Box12 te koppelen en kijk es wat er dan gebeurt (als test). Mocht dat werken dan is het op te lossen door het plaatsen van een switch waaraan je de Netgear en de tv koppelt. Een geschikte switch is bijvoorbeeld de Netgear GS105E (met E dus). Ik heb hier 5 Netgear switches in het netwerk. Alles zonder problemen.


Je kan de WAC104 dus niet zomaar als switch gebruiken? Kan je me vertellen (of doorverwijzen naar uitleg) waarom dan niet? Ik dacht mooi twee vliegen in één klap te slaan...

Ik heb na de WAC104 ook nog een oude Linksys WRT54G router met DD-WRT staan die als switch fungeert (die zat niet tussen de TV en de rest), en heb gisteren geprobeerd om het een en ander om te gooien zodat de TV via de DD-WRT naar de Box12 zou gaan. Dat ging niet helemaal goed. Dus ik probeer het binnenkort nog eens met een directe kabel van TV naar Box12 en laat hier weten wat de uitkomst is. Maar voor de prijs van de GS105E hoef ik het niet te laten dus misschien dat ik die sowieso wel ga aanschaffen.


Een router als switch gebruiken? Tja ... heb ik vroeger ook wel eens gedaan. Als het goed gaat, gaat het goed. Maar zodra je wat rare dingen ziet: aan de kant gooien die oude rommel.

KPN verkoopt een switch van Netgear:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Maar ik zag gister tot mijn verbazing dat ze ook de TP-Link in de shop hadden staan:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?pageCount=1&pos=3123

Iets goedkoper. En daar hebben ze ook de 8 poort variant van.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438528/switch-tp-link-tl-sg108e/?pageCount=1&pos=2934

2,5 euro duurder dan de 5 poort van Netgear.


Je kan de WAC104 dus niet zomaar als switch gebruiken? Kan je me vertellen (of doorverwijzen naar uitleg) waarom dan niet? Ik dacht mooi twee vliegen in één klap te slaan...

Ik heb na de WAC104 ook nog een oude Linksys WRT54G router met DD-WRT staan die als switch fungeert (die zat niet tussen de TV en de rest), en heb gisteren geprobeerd om het een en ander om te gooien zodat de TV via de DD-WRT naar de Box12 zou gaan. Dat ging niet helemaal goed. Dus ik probeer het binnenkort nog eens met een directe kabel van TV naar Box12 en laat hier weten wat de uitkomst is. Maar voor de prijs van de GS105E hoef ik het niet te laten dus misschien dat ik die sowieso wel ga aanschaffen.

Het zo zomaar eens kunnen dat het gemis van IGMP-snooping de boosdoener is. Gebruik alleen maar switches die dat ondersteunen en liever ook eentje die loopdetection ondersteunt. De genoemde Netgear switches doen dat. 

Hier heb je wat leesvoer.


Bedankt @Nick83 en @SledgehammerNL, hier word ik zeker wijzer van. In het leesvoer staat de opmerking:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN. 

Dus om die reden zou de goedkopere, unmanaged 8-poorts-variant van TP-Link toch geen goede keuze zijn. Hoewel ik in mijn setup geen problemen met met lineair TV-kijken, alleen met de internetfunctionaliteit van de Smart TV (en daarnaast niet alleen de tv, ook downloaden/streamen via PC of Raspberry Pi of Playstation-updates etc). 

Kan ik aannemen dat de Netgear GS108E Prosafe Plus 8-Poorts Gigabit-Switch ook voldoet aan de eisen? Want dan ga ik in één keer de Linksys router en de WAC104 vervangen door een 8-poorts switch (behalve de WAP-functionaliteit van de WAC104 dan).


Bedankt @Nick83 en @SledgehammerNL, hier word ik zeker wijzer van. In het leesvoer staat de opmerking:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN. 

Het artikel is wel 7 jaar oud hé...


Bedankt @Nick83 en @SledgehammerNL, hier word ik zeker wijzer van. In het leesvoer staat de opmerking:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN. 

Dus om die reden zou de goedkopere, unmanaged 8-poorts-variant van TP-Link toch geen goede keuze zijn. Hoewel ik in mijn setup geen problemen met met lineair TV-kijken, alleen met de internetfunctionaliteit van de Smart TV (en daarnaast niet alleen de tv, ook downloaden/streamen via PC of Raspberry Pi of Playstation-updates etc). 

Kan ik aannemen dat de Netgear GS108E Prosafe Plus 8-Poorts Gigabit-Switch ook voldoet aan de eisen? Want dan ga ik in één keer de Linksys router en de WAC104 vervangen door een 8-poorts switch (behalve de WAP-functionaliteit van de WAC104 dan).

Er waren inderdaad wat modellen van TP-Link die niet helemaal soepel draaiden. Ik zou dus voor de Netgear gaan. De Netgear GS108E voldoet zeker aan de eisen. Zelf heb ik hier een GS105E, GS108E, 2 stuks GS908E en 2 stuks GC110. 

 


Hier heb je wat leesvoer.

Het artikel is wel 7 jaar oud hé...

Dat zou mogelijk wel een verschil kunnen zijn.
Huidige types TL-Link switches zitten hardwarematig inmiddels flink wat versienummers verder.

De 5 poort switch zit inmiddels aan type V5     De 8 poort switch aan type V6.6

Misschien de reden dat ze inmiddels ook in de KPN-shop zijn te vinden??  Vind in de overkoepelende gebruiksaanwijzing functies voor IGMP Snooping en Loop Prevention, die standaard zijn ingeschakeld.


Dat iets in de KPN-shop te vinden is lijkt me niet per se een indicatie dat problemen die met oude versies optraden nu weg zijn. 

Bedankt voor alle hulp, ik heb inmiddels de Netgear switch besteld en ga 'm dit weekend installeren. Hopelijk werkt alles dan weer vlekkeloos!


Dat iets in de KPN-shop te vinden is lijkt me niet per se een indicatie dat problemen die met oude versies optraden nu weg zijn. 

Lijkt me wel. Als KPN een bepaald type switch verkoopt, dan mag je lijkt me aannemen dat ze dat ding uitvoerig getest hebben.