Skip to main content
Vraag

Internet valt meerdere keren per dag kort weg via Ubiquiti Gateway Fiber

• June 24, 2026
  • 3 reacties
  • 50 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik loop al een paar dagen tegen terugkerende, korte internetonderbrekingen aan en kom er met de klantenservice niet uit. Misschien herkent iemand het hier.

Mijn setup:
- KPN glasvezel met een Nokia ONT
- Mijn eigen router, een UniFi Fiber (UCG-Fiber), zit met een netwerkkabel rechtstreeks op de ONT — dus geen KPN Box ertussen
- Verbinding via PPPoE (VLAN 6)

Bovenstaande setup werkt eigenlijk al ruim een jaar vlekkeloos.

De klacht:
Meerdere keren per dag valt het internet enkele minuten weg. Het zit niet vast aan een bepaald moment: het gebeurt willekeurig overdag, 's avonds én de nacht, vrij regelmatig (ongeveer elk uur). Dus het lijkt niet aan drukte op een bepaald tijdstip te liggen.

Ik heb de logs van mijn router doorgenomen (met hulp van Claude) en daar komt elke keer hetzelfde beeld uit:
- Vlak voor de onderbreking loopt de latency op naar 3-4 seconden met oplopend pakketverlies, ook richting neutrale adressen als 1.1.1.1 en 8.8.8.8.
- Daarna valt de PPPoE-sessie weg met de melding 'Peer not responding' (de tegenkant reageert niet meer op de keepalives), waarna de verbinding zichzelf opnieuw opbouwt.
- De fysieke ethernet-link tussen de ONT en mijn router blijft de hele tijd gewoon staan (geen link-down).
- De PPPoE-authenticatie slaagt elke keer probleemloos.

Wat ik al heb uitgesloten/geprobeerd:
- MTU/MRU staat al op 1492.
- Het ligt niet aan mijn eigen verbruik: de verbinding valt ook weg als er nauwelijks verkeer over de lijn gaat.
- Geen aanwijzingen voor een probleem op mijn eigen netwerk.

Omdat de fysieke link blijft staan, de authenticatie steeds lukt, en het de klok rond gebeurt (ook midden in de nacht), lijkt het me echt iets in de lijn of bovenstrooms aan KPN-kant, en niet mijn eigen apparatuur.

Mijn vragen:
- Herkent iemand dit beeld, vooral die 'Peer not responding' op de PPPoE-sessie terwijl de link gewoon staat?
- Kan dit duiden op een lijnprobleem of iets op de ONT/PON-kant?

Alvast bedankt voor het meedenken!

3 reacties

Check dit eerst zo kaal mogelijk: UCG rechtstreeks op de ONT laten, maar tijdelijk alle extra detectie/IDS/IPS en eventuele traffic shaping op de UniFi uitzetten en kijken of de PPPoE-drop dan nog exact terugkomt. Als de ethernet-link op blijft maar PPPoE LCP keepalives time-outs geeft, zou ik ook de ONT-uptime/optical errors door KPN laten nakijken en een lijnmeting vragen. Handig bewijs voor KPN: timestamps van 3-5 uitvallen met PPPoE disconnect/reconnect en dat de WAN-link zelf niet down gaat.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 24, 2026

Check dit eerst zo kaal mogelijk: UCG rechtstreeks op de ONT laten, maar tijdelijk alle extra detectie/IDS/IPS en eventuele traffic shaping op de UniFi uitzetten en kijken of de PPPoE-drop dan nog exact terugkomt. Als de ethernet-link op blijft maar PPPoE LCP keepalives time-outs geeft, zou ik ook de ONT-uptime/optical errors door KPN laten nakijken en een lijnmeting vragen. Handig bewijs voor KPN: timestamps van 3-5 uitvallen met PPPoE disconnect/reconnect en dat de WAN-link zelf niet down gaat.

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de UniFi "kaal" gezet zoals je zei: IDS/IPS uit, geen QoS/traffic shaping (Smart Queues stond al uit op WAN). De ONT zit nog steeds met UTP rechtstreeks in de RJ45 WAN-poort, PPPoE over VLAN 6. Daarna een drop-logger aangezet via SSH om alles met timestamps vast te leggen.

Helaas is er weer een drop teruggekomen, ook kaal. Vandaag om 15:07-15:08, identieke signatuur als voorheen. De log geeft het volgende terug:

- No response to 3 echo-requests
- Serial link appears to be disconnected
- Timeout waiting for PADO packets (KPN's PPPoE-server reageerde ~46 sec niet bij de heropbouw)
- Fysieke link bleef de hele tijd up, geen carrier loss
- Sessie bouwde zichzelf binnen ~1 min weer op

Dus IDS/IPS en de offload-interactie kan ik nu vrijwel uitsluiten als oorzaak. Het gebeurt ook als het verkeer kaal door de gateway loopt en heeft eigenlijk ook al ruim een jaar met die optie aan gewerkt. Dat verschuift de verdenking richting de lijn of KPN's kant, precies zoals jij al vermoedde met die LCP keepalive-timeouts terwijl de link up blijft.

Ik laat die logger de komende uren nog even doorlopen.. 

Zou het nog iets anders kunnen zijn? De intense hitte op dit moment? Al heeft de experiabox wel een ochtendje zonder problemen gedraaid...

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 24, 2026

Update: Vanaf 15:07 viel de verbinding ononderbroken ongeveer elke 13-15 minuten weg, ruim drie uur achter elkaar (tot 19:25 toen ik de Experiabox aansloot omdat ik gewoon internet nodig had). Bijna twintig drops.Â