Skip to main content

Hoi KPN forummers,

ik heb een vraag over mijn soms haperende internet verbinding. Ik heb thuis KPN glasvezel (200 mbit) en ervaar soms een hickup in mijn verbinding. Soms valt voor een paar minuten de verbinding weg. Zowel via wifi, als bedraad als via mijn TV settopbox. Op de TV de STB-NMC-400 melding. Dit probleem is er nu ongeveer 2-3 maanden.

Ik heb thuis 2x Ubiquiti Lite ap's, en gebruik 2 netgear prosafe 108pe switches, plus een netgear gs105E, waar mijn Settopbox op zit. Deze switch ondersteunt IGMP snooping en is dus geschikt voor mediaboxen.

DHCP geef ik uit via het modem van KPN, waar ik ook vaste ip's heb ingesteld voor mijn switches.

 

Een ding dat me opvalt: het inloggen op het modem (V12) duurt soms meer dan een minuut. Dat mag toch niet de bedoeling zijn.

 

Ik kwam toevallig op dit topic uit: lees verder. Exact hetzelfde probleem ervaar ik ook.

 

Ook dit topic beschrijft dezelfde klachten (hier is het NT kastje vervangen). Net als dit topic en deze. Hetgeen mij doet vermoeden dat het of in de wijk (GBIC), of in het NT kastje zit.

Als ik de logging van de laatste 30 minuten kijk zie ik: verdraaid veel DNS resolution failures.

 

Ik heb nu een paar keer gebeld met de servicedesk, maar daar komt men ook niet verder. In mijn beleving ligt het aan de firmware of aan een slechte verbinding vanaf de centrale. Trouwens, het glasvezelkastje ook al spanningsloos gemaakt (ruim een half uur). Helaas zonder resultaat.

Hebben jullie tips waar te zoeken? Alvast bedankt!

 

 

Hoi @RTJC . Welkom op het forum.

Kun je mij vertellen welke firmware er op de box12 staat?


Hoi Erwin,

zie onderstaand. Het valt me op dat het inloggen extreem lang duurt, en het klikken in het menu ook. Ik krijg zelfs de melding van Chrome dat de pagina niet reageert….

 

Verder valt me op dat ik een uptime van 21h heb, terwijl ik zelf het modem niet heb herstart gisteren. Ding is dus zelf in een reboot geschoten?

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ10000516
Bootloader 0.96.30-sec
GUI Version 5.48.6
System Up Time 21h03m47s
Datapump Version A2pv6L046x.d27k1

Dank voor de info. Je hebt er in ieder geval de laatste firmware op staan.

Om die box12 als boosdoener uit te sluiten is het handig om (tijdelijk) je netwerk zo sober mogelijk te maken.  Dus alleen box 12 + STB's  aangesloten. (via kabels).

Als je dan wéér uitval merkt (of je krijgt weer die foutcode op de tv) en een harde reset heeft geen effect, kunnen we verder met de analyse. 


Hoi Erwin,

 

Hoe doe ik dat, als ik hele dagen thuis werk en mijn apparatuur nodig heb?

 

Kun je me ook uitleggen hoe ik een export maak van mijn modem settings? Kan ik ze na de harde reset weer inladen.

 

Alvast bedankt.

 

Groet.


Hoe doe ik dat, als ik hele dagen thuis werk en mijn apparatuur nodig heb?

Ai,Dat lukt dan niet.

 

 

Kun je me ook uitleggen hoe ik een export maak van mijn modem settings? Kan ik ze na de harde reset weer inladen.

Dat is helaas alleen bij de arcadyan modems mogelijk(V8 en V10A),Bij de overige kan dat niet.


Hoi @RTJC . Leuk je even gesproken te hebben.

De verbrekingen lijken, na het pushen van de meest recente firmware niet meer voor te komen. Met wat geluk was de oudere firmware de boosdoener. Even afwachten en periodiek checken dus. Als het wel weer mis gaat weet je mij te vinden.

Verder ben ik benieuwd of je via de deze link ook zo lang moet wachten om in de box12 te komen:

https://mijnmodem.kpn/login.htm

Â