Skip to main content

Sinds vorige week vrijdag maak ik gebruik van 1 Gbit glasvezel van KPN (alleen Internet, geen TV of telefonie).

Ik maak daarbij gebruik van mijn eigen Fritzbox 4060 ingesteld op de KPN configuratie. De Fritzbox zit op de meest recente versie van het Fritzos voor dit model (versie 7.30).

Ik heb dagelijks wel een of twee keer dat de Internet verbinding wegvalt.  In de logging van de Fritzbox zie ik dan meldingen als ‘Internetverbinding IPv6 is verbroken, prefix niet meer geldig’ en ‘Internetverbinding is verbroken’. Meestal is de verbinding een tiental seconden later weer hersteld. Gisteren was de onderbreking wat langer, waardoor ik een minuut of zo wegviel bij een Teams vergadering.

Het is steeds op verschillende tijden.

Ik heb mijn Fritzbox 4060 al een keer herstart. waarna de Internet verbinding het ruim 26 uur heeft gedaan, maar daarna weer een keer wegviel. Ik heb nu de stroom meer dan 2 minuten van de XGSPON ONT gehaald en daarna weer aangezet.

Punt is dat je steeds weer lang moet wachten om te kijken of hij het wel blijft doen. Als volgende stap, kan ik natuurlijk de Experiabox 12 gaan aansluiten ipv mijn Fritzbox. Die ligt nu nog ongebruikt in de doos. Maar wellicht heeft iemand nog andere suggesties die ik kan proberen? Wellicht ook uit ervaring met een Fritzbox 4060 of ander model Fritxbox.

Hoi @Sudiar, ik heb sinds dinsdag ook een 4060, en gisteren was mijn verbinding ook instabiel. Bij ‘Internet > Toegangsgegevens’ op het tabblad IPv6 heb ik nu ‘Native IPv4-verbinding gebruiken’ aangevinkt. Dat stond op ‘Native IPv6-verbinding’.

Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn (dat is op basis van zo weinig voorvallen gewoon niet te zeggen), maar daarna bleef mijn verbinding stabiel. Ik weet ook niet of deze instelling een standaard van de 4060 was, of dat deze in het KPN profiel zat. In de FRITZ!Box handleiding staat in ieder geval het onderstaande, en daarom heb ik het maar geprobeerd. Hoop dat het nu stabiel blijft en dat anderen met deze info ook geholpen zijn.

Native IPv4-verbinding gebruiken

Selecteer deze instelling als op uw internetaansluiting IPv4 wordt ondersteund. Selecteer deze instelling ook als IPv4 en IPv6 worden ondersteund op uw internetaansluiting.


@Esc70 ,dank voor de tip. Interessant.

Na de laatste reset van de Xgspon Ont bij mij thuis heb ik nu al ruim 40 uur een werkende verbinding zonder onderbreking. Als de Internet verbinding er nog een keer uitvliegt, ga ik deze 'native ipv4 verbinding' instelling aan zetten. 


Sinds woensdag 15 uur draait alles nu zonder onderbrekingen (na het uit en aanzetten van de Xgspon Ont). Als dat aan het einde van het weekend nog steeds is, ga ik ervanuit dat alles okay is. 


De Internet verbinding is nu vier dagen op rij zonder onderbrekingen werkend. Wellicht dat het uitzetten van de Xgspon Ont en weer aanzetten heeft geholpen. Of wellicht iets anders buiten mijn invloedssfeer. In ieder geval doet alles het nu prima.