Skip to main content

Ik heb sinds paar weken KPN glas via mijn PfSense draaien. Los van wat opstartproblemen met de TV is het qua internet vrijwel meteen prima geweest. Alleen sinds maandag is mijn internet ineens heel vrij traag. Ongeveer max 200/200 en nieuwsgroepen (via VPN) die normaal gewoon toch wel downloaden met 4 tot 6 MB/s gaan nu niet harder dan 250KB/s. 

Ik heb PfSense al even gereboot, ik heb even gekeken of er storingen zijn maar volgens mij niet.

Heeft KPN misschien iets aangepast wat ik gemist heb en zou moeten aanpassen in mijn PfSense?

Ik denk dat een van jullie dit wel zou weten dan :)

@wjb @Wopper 

Pfsense kent een iperf package. Als je die als server start, wat haal je dan op je clients?


Pfsense kent een iperf package. Als je die als server start, wat haal je dan op je clients?

Wanneer ik gewoon simpele iperf command run zonder toevoegen, is dit het resultaat. Ik heb ook netwerk technisch niks veranderd.

 


 

iperf3 -4 -c speedtest.novoserve.com -p 5201 -P 4
iperf3 -6 -c speedtest.novoserve.com -p 5206 -P 4

Or using -R reverse mode (server sends, client receives):

iperf3 -4 -c speedtest.novoserve.com -p 5201 -P 4 -R
iperf3 -6 -c speedtest.novoserve.com -p 5206 -P 4 -R

 

Als je dit vanaf pfSense draait in client mode, naar het internet toe, wat haal je dan?


Hij pakt jouw command niet als 1 geheel, dus heb even alles weggehaald behalve adres en port nummer. 

 

Moet nu even stoppen, zal straks even  kijken hoe ik precies jouw command met opties via PfSense kan runnen.


Hij pakt jouw command niet als 1 geheel, dus heb even alles weggehaald behalve adres en port nummer. 

 

Moet nu even stoppen, zal straks even  kijken hoe ik precies jouw command met opties via PfSense kan runnen.

 

Het is jammer dat ik net niet kan zien waar je dit draait, is dit op de CLI van pfSense?

  • Andere VPN provider kiezen.
  • Of je download server (de bron) is niet snel genoeg, je screenshot laat zien dat je gewoon 1Gigabit haalt en er feitelijk niets aan de hand is.
  • Het is of gerelateerd aan DPI packages zoals SNORT of Suricata, dan heb je te weinig CPU vermogen om deze diensten te draaien.

Hij pakt jouw command niet als 1 geheel, dus heb even alles weggehaald behalve adres en port nummer. 

 

Moet nu even stoppen, zal straks even  kijken hoe ik precies jouw command met opties via PfSense kan runnen.

 

Het is jammer dat ik net niet kan zien waar je dit draait, is dit op de CLI van pfSense?

  • Andere VPN provider kiezen.
  • Of je download server (de bron) is niet snel genoeg, je screenshot laat zien dat je gewoon 1Gigabit haalt en er feitelijk niets aan de hand is.
  • Het is of gerelateerd aan DPI packages zoals SNORT of Suricata, dan heb je te weinig CPU vermogen om deze diensten te draaien.

Dit draait ik op PfSense iperf package. Snort/Suricata draai ik niet. VPN provider is niet veranderd, maar zou opzich het probleem kunnen zijn.  Download bron is opzich ook niet anders dan wat ik al jaren gebruik.

Qua CPU vermogen dan zou ik dat toch via het load indicatortje of via Htop moeten kunnen zijn als dat onvoldoende zou zijn?


Je hebt met de iperf test al laten zien dat het niet aan jou installatie ligt maar buiten jouw netwerk en specifiek voor je downloads door het VPN. Je moet het zoeken bij de VPN provider + download bron.

Thats it ;)


Je hebt met de iperf test al laten zien dat het niet aan jou installatie ligt maar buiten jouw netwerk en specifiek voor je downloads door het VPN. Je moet het zoeken bij de VPN provider + download bron.

Thats it ;)

Dank voor de moeite, dan is dat in ieder geval uitgesloten.