Skip to main content

De laatste maanden valt internet (via wifi) regelmatig weg. Wat is het stappenplan om achter de oorzaak te komen? De verschillende topics hierover bieden niet echt een gestructureerde aanpak.

Setup:

KPNbox 12 met 2 bedrade Experia wifi's (woonkamer en zolder). Geen bedrade apparaten, behalve 2 kpn-tv-kastjes (1 op kpnbox en 1 op woonkamer-experia wifi). Ca. 10 draadloze apparaten. Wifi bereik en snelheid overal prima in huis.

Probleem:

Sinds een paar maanden valt internet (via wifi) regelmatig uit, soms meerdere keren per dag en soms een paar dagen niet.

Probleem doet zich op meerdere apparaten en zowel beneden als boven voor, maar wordt meestal boven opgemerkt (daar wordt thuisgewerkt). 

Het probleem lijkt zich op verschillende apparaten anders te manifesteren: 

Op werklaptop (windows), android phone en android tablet: internet valt weg, maar wifi netwerk is dan wel nog aanwezig (soms is het wifi-verbindings-icoontje wel weg, soms niet - heeft wellicht te maken met hoe snel ik het merk als de verbinding wegvalt), dus simpelweg disconnect/reconnect en het werkt weer. 

Op pc (windows): internet valt weg, pc vindt geen enkel wifi netwerk meer. Pc opnieuw opstarten en alles werkt weer.

Als internet wegvalt, gebeurt dat ook op andere apparaten in zelfde kamer. Ik heb nog niet kunnen bevestigen of probleem dan enkel voor apparaten die 1 op zelfde experia wifi zitten geldt, of dat apparaten op beide experia wifi's tegelijk hetzelfde probleem hebben. Mogelijk omdat het probleem met reconnect verholpen kan worden, dus als ik naar beneden ren en mn phone van zolder naar woonkamer switched hij soort van reconnect? En ook nog geen situatie gehad waar het probleem zich voordeed en ik zowel boven als beneden draaiende apparaten had.

Alles natuurlijk wel al eens uit en aan gezet, maar (nog) geen fabrieksreset gedaan. Ook nog geen apparaten bedraad om te kijken of die probleemvrij blijven.

Iemand suggesties voor een efficient en gedegen stappenplan? Probleem doet zich niet continu voor, dus elke test duurt een paar dagen... :)

 

Thanks!!

 

Goed overzicht! Is de Wi-Fi van het modem wel uit??


Thanks voor snelle reactie!

Ja, wifi van box12 staat aan. Gek, want bij ingebruikname vd experia wifi's (ca. 7 mnd geleden) werd wifi vd box automatisch uitgezet. Ik heb na discussie op dit forum nog handmatig de radios van box12 uitgezet. 

Nu staat alles dus weer aan op mn box12. Hoe zou dat kunnen? Firmwareupdate?

Past dit ook bij de problemen die ik beschreef? Ik meende dat wifi-aan op box12, icm experia wifi, als potentieel probleem had dat mesh niet goed functioneert en dat apparaten te lang blijven 'plakken' op de box12 wifi. Dat lijkt toch niet echt het probleem wat ik ervaar, of stiekum toch wel?! :)

Ik heb nu de Wifi en radios van box12 weer uitgezet (want dit is tot nu de enige gevonden verandering tov half jaar geleden, toen alles goed functioneerde) en bekijk de komende dagen of problemen verholpen zijn. Ik koppel dan terug.

Thanks!


Hi, tijdje uitgetest. Probleem lijkt iets minder frequent dan voorheen, maar is duidelijk niet verholpen. Iemand suggesties voor stappenplan om probleem op te lossen?


@Plam Vreemd dat de verbinding nu wegvalt, vooral omdat het dus eerder goed werkte. 

Wat dan wellicht een optie is om het hele netwerk even te herstarten. Dus eerst de versterkers af te koppelen van de Box 12, deze te resetten hierna ook de Experia wifi's te resetten en ze daarna opnieuw te koppelen. 

Als het goed is gaat dan ook de wifi op de Box 12 weer automatisch uit, de instellingen die zelf aangepast zijn zullen er dan wel opnieuw ingezet moeten worden. Kun je mij laten weten of het op deze manier gelukt is? 


Hi, dank voor het meedenken!

Ik heb ondertussen wat resets gedaan en de problemen lijken weg. 

Aanvankelijk heb ik de experia wifi's vanuit de webinterface gereset. Ik leek niet te kunnen kiezen om afzonderlijke experia wifi's te resetten, dus ging er vanuit dat ze beiden gereset waren door 1x op reset te klikken (ik ben niet snel genoeg naar beide punten gelopen om de lampjes te checken). Na deze reset bleef het probleem met de zolder experia wifi bestaan, mogelijk wel minder frequent en nog maar op 1 device opgemerkt (laptop waar ik op werk en dus meeste uren doorbreng).

Daarna heb ik beide experia wifi's manual gereset met knop op de achterkant (in de KPN thuis app werden nu ook de gepersonaliseerde namen gereset). Sindsdien, een week later, is wifi nog geen enkele keer weggevallen op moment dat ik het merkte.

Thuiswerken is wel minder geworden, dus mogelijk merk ik het wat minder vaak. Ik meld me weer als probleem er toch nog blijkt te zijn


Hi, 

Geen problemen meer gehad met wegvallen van Wifi.

Vandaag wel wat problemen met wifi en TV (maar die lijken ondertussen weer verdwenen). Tijdens checken van die problemen viel me op dat wifi lampje op kpn box 12 brandde. Dus wilde ik ook even inloggen op de kpn box 12 om te checken of de wifi vd box12 weer aan was gegaan (uit zichzelf). 

Daarbij 2 gekke dingen:

  • Inloggen met eigen password op box 12 gaf bericht dat admin password was gereset en dat ik met password op achterkant vh modem moest inloggen. Dat werkte, en daarna heb ik een eigen nieuw wachtwoord gekozen. Maar WAAROM is password gereset?! Heeft KPN iets aangepast, of is dit een teken dat er iemand met m'n modem heeft proberen te rommelen?
  • Er lijkt geen optie meer om de wifi vh modem uit te zetten. Klopt dat? Uitzetten van wifi zorgt er nu voor dat wifi in z'n geheel wegvalt (dus ook die vd experia wifi versterkers). Is er iets veranderd in box 12, en klopt het dat het modem nu ook wifi aan moet hebben? En doet ie nu dus ook mee in de mesh (zonder problemen)? In het overzicht lijkt alles nog altijd aan de experia wifi versterkers te hangen...

Thanks alvast!

 


@Plam Fijn dat de problemen met de wifi opgelost zijn. 

Voor wat betreft de gekke dingen: 

  • Vreemd dat je wachtwoord is gereset zonder dat je hiervan weet. Dit betekent dat het modem op een moment teruggezet is naar fabrieksinstellingen.
    Wat ik mij in dit geval kan voorstellen is dat het te maken heeft gehad met een recente firmware update van je modem, omdat er in deze update mesh is toegevoegd is hiermee het wachtwoord van het modem ook gereset. 
  • Dit brengt mij automatisch op je tweede punt, je box 12 doet nu inderdaad mee in het mesh netwerk. Het klopt dus als je de wifi van de box 12 uitzet, de wifi van de versterkers ook uit gaat. 

Thanks, duidelijk!

Reden voor de wachtwoord reset is dus niet helemaal duidelijk, maar wel een goede mogelijke verklaring. Laten we het verder daar bij :)