Skip to main content
Beantwoord

Internet werkt regelmatig niet op Macbook sinds ik Qustodio gebruik, hoe open ik udp poorten 500 en 4500?

• May 18, 2026
  • 2 reacties
  • 27 keer bekeken

Ik heb een Qustodio (app voor ouderlijk toezicht) geinstalleerd op de Macbook van mijn kind. Alleen werkt sinds deze app geinstalleerd is het internet regelmatig niet op de Macbook. Dit komt waarschijnlijk doordat WiFi-netwerk van de VPN-verbinding van Qustodio dit niet toestaat?

Ik lees dat een oplossing zou kunnen zijn om UDP-poorten 500 en 4500 te openen die Qustodio’s VPN gebruikt op je router firewall. 

Wie kan uitleggen welke stappen ik dan moet doorlopen? Of zijn er andere instellingen die ik moet aanpassen van de modem of firewall van de Mac?

Beste antwoord door Erik van KPN

Hey ​@SPPP, welkom en goede vraag. Ik ben niet bekend met deze app specifiek, maar wel met het aanpassen van de instellingen op onze modems.

Het openzetten van de poorten doe je bij de Firewall instellingen. Daarvoor hebben we dit artikel geschreven. 

Wat je wilt doen is het firewall niveau van Middel op Standaard zetten. Dat is de snelste en makkelijkste manier om die poorten open te krijgen. Het kan ook via niveau Aangepast, gebaseerd op Middel. Maar dan moet je zelf expliciet twee regels gaan maken voor die beide poorten. Het niveau aanpassen naar Standaard is dan de makkelijker optie. 

Verder misschien voor jou ook nog relevant. Als je de dagen en tijden waarop de Macbook op internet mag zou willen limiteren biedt ons modem daar ook opties voor. Meer daarover lees je in dit artikel:

2 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 19, 2026

Hey ​@SPPP, welkom en goede vraag. Ik ben niet bekend met deze app specifiek, maar wel met het aanpassen van de instellingen op onze modems.

Het openzetten van de poorten doe je bij de Firewall instellingen. Daarvoor hebben we dit artikel geschreven. 

Wat je wilt doen is het firewall niveau van Middel op Standaard zetten. Dat is de snelste en makkelijkste manier om die poorten open te krijgen. Het kan ook via niveau Aangepast, gebaseerd op Middel. Maar dan moet je zelf expliciet twee regels gaan maken voor die beide poorten. Het niveau aanpassen naar Standaard is dan de makkelijker optie. 

Verder misschien voor jou ook nog relevant. Als je de dagen en tijden waarop de Macbook op internet mag zou willen limiteren biedt ons modem daar ook opties voor. Meer daarover lees je in dit artikel:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 20, 2026

Dank Erik! Heel fijn.