Skip to main content

Hallo, 

Ik heb een Deco M9 in de meterkast op de Experiabox 12 aangesloten en drie Deco M7’s verspreid door het huis. Uitstekende wifi door het huis heen zolang als het werkt. Maar zeker 1 a 2x per dag valt de internetverbinding weg. Het LED-lampje op de Deco’s worden allemaal rood en even de netwerkkabel uit de M9 eruit halen en er weer instoppen lost het probleem weer op. Maar dat is geen lange termijn oplossing. Heeft iemand misschien tips?

1e manier van aansluiten, en m.i. de standaard methode:

• De Deco M9 in de meterkast is bedraad aangesloten op de Experiabox 12
  • Het Deco netwerk staat in Bridge modus, Experiabox heeft de DHCP server aan staan.
  • Het Deco netwerk heeft een eigen SSID.

2e manier van uitsluiten (maar dat hielp niet):

• De Deco M9 in de meterkast is bedraad aangesloten op de Experiabox 12
  • Het Deco netwerk staat in Router modus, Experiabox heeft de DHCP server aan staan (DHCP Experiabox kan niet uit).
  • IP Range van de M9 overlapt niet met die van de Experiabox
  • WIFI  van de Experiabox UIT
  • Deco netwerk heeft een eigen SSID.

In beide gevallen dagelijks uitval van internet en het Deco netwerk geeft dan in de app aan geen verbinding met internet te hebben. 

Op dit moment heb ik het TP-Link Deco netwerk weer uit staan en bedien ik het hele huis met enkel de Experiabox. Maar dat betekend een internetsnelheid van slechts 20 Mbps terwijl we 1 GB glasvezel van KPN hebben en ik met een werkende Deco rond de 450 Mbps door het huis heen haal. 

Ik ben benieuwd naar de tips! :-)

Hoi ​@Wilmar Boer . Welkom bij de KPN Community. Ik weet bar weinig van het Deco systeem dus ik weet niet of de settings die jij nu ingesteld hebt, nuttig zijn. 

@wjb  is de configuratie die ​@Wilmar Boer  nu gebruikt handig in dezen? Of heb jij misschien een betere suggestie? 

De 1e methode (Deco's in bridge-mode) is mijns inziens te prefereren en zou ook gewoon goed moeten werken.

Welke versie van de firmware staat op jouw V12?

Dank voor de reactie! Mijn software is: SGEJ1000060E

Dan zou ik eigenlijk willen voorstellen dat die V12 eerst (eindelijk) een geupdate wordt naar de laatste firmware om te kijken of het probleem daarmee nog steeds optreedt. ​@Erwin van KPN?!

Prima. Hoe kan ik dat doen?

Prima. Hoe kan ik dat doen?

Dat zal KPN moeten doen.

@Wilmar Boer Je kan testen of de Deco's wel goed werken met de Hoofdeco in router modus direct aan het glasvezelkastje aan te sluiten met WAN instelling PPPoE, VLAN6. Als het mesh netwerk goed werkt, dan is toch een probleem van de KPN modem.

@Wilmar Boer Je kan testen of de Deco's wel goed werken met de Hoofdeco in router modus direct aan het glasvezelkastje aan te sluiten met WAN instelling PPPoE, VLAN6. Als het mesh netwerk goed werkt, dan is toch een probleem van de KPN modem.

Kan ik het KPN modem passeren dan? Er zit ook KPN Televisie op. Die heb ik denk ik sowieso nodig voor de TV players. 

Kan ik het KPN modem passeren dan? Er zit ook KPN Televisie op. Die heb ik denk ik sowieso nodig voor de TV players. 

Zonder KPN modem kan je alleen TV kijken op SmartTV of in unicast mode op TV+ontvanger. Maar even voor testen, kan je wel 1 dag TV kijken in unicast 😅

Ik stuur je een privébericht ​@Wilmar Boer . Dan kunnen we kijken of een update van je modem haalbaar is.  (dat mag ik alleen doen in bepaalde omstandigheden )

Reageer