Skip to main content

Zoals de titel al zegt wil ik mijn huishoudapparaten scheiden van mijn reguliere netwerk. Ik lees genoeg over aanmaken van een gast-netwerk maar ik zie ook IoT voorbij fietsen. Wat is het verschil en welke kan ik het beste toepassen. En wat doe ik met apparaten die ik van buitenaf wil benaderen zoals de NAS, camera enz.?

Hallo @Peppie68 ,

IoT (Internet of Things) is een verzamelnaam voor  (huishoudelijke) apparaten die een internetverbinding hebben en gegevens uitwisselen. Dat gaat dan ook om huishoudapparaten die jij bedoelt.

Je zou ze inderdaad in een gastennetwerk kunnen zetten, maar vaak is het dan lastiger om ze met je apps of een centrale home-automation server te benaderen.

Het hangt er ook een beetje van af wat je wil met die apparaten en of je ze internettoegang wil geven. Sommige apparaten zijn afhankelijk van de cloud, en op andere kun je weer expliciet uitzetten dat ze verbinding ‘naar buiten’ zoeken (veelal van Duitse makelijk, zoals Siemens en Bosch).

Als je de IoT apparaten thuis wil bedienen met een app, kan je ze gerust aan je thuisnetwerk laten deelnemen. Mocht je om veiligheidsredenen willen voorkomen dat ze verbinding met je andere apparaten maken, dan kan je ze onderdeel laten zijn van het gastennetwerk. Afhankelijk van het soort router kan je dan ook aanzetten dat de devices onderling ook niet met elkaar mogen verbinden. Je kan in je router ook instellen of een apparaat wel of geen internettoegang krijgt. Handig als je perse wil voorkomen dat er gegevens naar de cloud van de fabrikant gaan.

Apparaten die je van buitenaf wil kunnen benaderen, zoals je NAS of IP-camera’s kan je op twee manieren toegankelijk maken:

1: Met een VPN. Eenmaal verbonden met het VPN kan je de diensten benaderen.

2: Met port-forwards. Je maakt de apparaten dan beschikbaar via je publieke IP-adres. Zorg er dan wel voor dat je de toegang beveiligd hebt, zodat onbekenden er niet ook bij kunnen komen.


Dank voor je snelle en duidelijke reactie. Kleine vraag nog. Ik kan op mijn tp-link deco’s een IoT netwerk instellen. Wat is het nut daar dan van?


Ik heb het zo niet gelezen maar kwam het volgende artikel tegen op het forum van TP Link. Ik verwacht dat je daar zeker jouw antwoord gaat vinden.Â