Skip to main content

Sinds ik Superwifi punten heb samen met de experiabox V12, kan ik mijn camera’s buiten mijn eigen wifinetwerk niet meer benaderen. Toen ik alleen de V12 had met een wifiversterker waren er geen problemen.

Ik lees er van alles over maar ben een leek op dit gebied.

is dit een bekend en veel voorkomend probleem?

hoe los ik het, voor mij, simpel op

Welke wifiversterker had je eerst dan?

Is er iets veranderd in de wifinaam en wachtwoord? 

Camera heeft zelf wel verbinding met het netwerk?


Ik had de wifiversterker van kpn. Zo’n staande witte vierkante. 

De wifinaam  en wachtwoord is niet veranderd.

Binnen mijn eigen wifi omgeving kan ik de camera’s via de app op mijn mobile of ipad gewoon benaderen.

Volgens het menu zijn beide camera’s verbonden met de juiste wifi en wachtwoord,

Een van de camera’s is bedraad aangesloten de andere niet.

Beide camera’s kan ik, buiten mijn eigen wifi, via 4G of een ander wifi netwerk niet meer benaderen


Je gebruikt de wifi versterker niet meer?? 


Nee.
Het geheel is aangesloten door een medewerker van KPN.

Bij gebruik van superwifi punten kon deze binnen het wifi netwerk niet meer worden gebruikt.

Vanwege corona zijn wij niet meer op vakantie geweest en was er dus geen noodzaak het alarm van de camera’s aan te zetten en ze op het vakantieadres via de app uit te kijken enz.

Ik kwam hier bij toeval achter.

Heb de KPN benaderd, maar deze geven aan dat het mijn probleem is.


Dat klopt. De oude beter niet combineren met de nieuwe Superwifi’s. Maar dat verklaart nog niet waarom ze niet meer uit te benaderen zijn. De camera's zitten immers wel in het netwerk. 

Hebben de camera's misschien een vast IP adres oid?

Misschien eens even opnieuw installeren?


Ik ben zoals eerder gezegd een leek.

voorzover ik kan zien en weet hebben de camera’s een eigen IP adres.

ik heb beide camera’s ook al gereset enz. en daarna opnieuw op de wifi aangesloten.

maar dat veranderd niets aan het probleem


Ik zou je in dit geval aanraden, @FritsD, om de camera's een vast IP adres te geven (als ze die niet al hebben). Daarnaast zul je hier over het algemeen port forwards voor nodig hebben om ze buitenshuis te kunnen bekijken. Volg deze twee artikelen om een vast IP en de port forward in te stellen.

 

Mocht het na het instellen van beide dingen (of het controleren van deze instellingen) nog steeds niet werken. Laat het weten. Geef dan ook screenshots van de instellingen zoals je ze hebt staan. Dan kunnen we verder meekijken.


Ik ga het morgen in alle rust proberen.


Nog even een vraag.

ik heb op de thuisapp van kpn gekeken. Daar hebben mijn twee camera’s, de bedraadde en de niet bedraadde, beide hetzelfde IP-adres. Alleen de mac adressen zijn verschillend. Kan dat kloppen?


Nog even een vraag.

ik heb op de thuisapp van kpn gekeken. Daar hebben mijn twee camera’s, de bedraadde en de niet bedraadde, beide hetzelfde IP-adres. Alleen de mac adressen zijn verschillend. Kan dat kloppen?

Kunt u daar een schermafdruk van plaatsen?


Sorry, keek verkeerd, zelfde camera stond er twee keer in.

Nu via het modem gekeken. Beide camera’s hebben een eigen IP-adres.


Toch nog een vraag. 
ik heb in mijn modem gekeken en zie dat beide camera’s een IP-adres hebben.

ik heb nu meerdere malen in het modem gekeken en zie dat de IP-adressen niet wijzigen.

kan ik hieruit afleiden dat dit dus de vaste ip-adressen zijn van de camera’s.

zo ja, vul ik deze adressen dan in bij in “stellen Vast IPadress” het vak IPv4 Address en bij de “Port Forwarding” bij Internal host ?


Toch nog een vraag. 
ik heb in mijn modem gekeken en zie dat beide camera’s een IP-adres hebben.

ik heb nu meerdere malen in het modem gekeken en zie dat de IP-adressen niet wijzigen.

kan ik hieruit afleiden dat dit dus de vaste ip-adressen zijn van de camera’s.

zo ja, vul ik deze adressen dan in bij in “stellen Vast IPadress” het vak IPv4 Address en bij de “Port Forwarding” bij Internal host ?

 

Niet helemaal. Het zijn pas vaste IP adressen als ze in het lijstje van vast IP adressen staan. Maar wel, inderdaad, vul je deze IP adressen in zowel bij het aanmaken van het vaste IP adres als bij het maken van de port forward in de vakken die je noemt 👍🏻


Erik ik zal wel erg dom overkomen, maar waar vind ik dat lijstje van vaste IP adressen.

Daar heb jij het niet over in de instructies bij aanmaken vast IP adres.

 


Erik ik zal wel erg dom overkomen, maar waar vind ik dat lijstje van vaste IP adressen.

Dat is niet een apart lijstje volgens mij.

Ook zonder vast te zetten wijzigt het ip adres van een apparaat onder normale omstandigheden niet zoveel. Het kan zomaar zijn dat een apparaat weken lang hetzelfde ip adres houd. Maar bij een stroomstoring ofzo, waarbij even alles van de stroom af is, dan is de kans groot dat apparaten een ander ip krijgen. Ook een apparaat wat lange tijd uit staat en dan weer ingeschakeld word krijgt mogelijk een ander ip adres.


U kunt de lijst met aangesloten apparaten vinden onder "My Modem > Client List".

Als u op 1 van deze apparaten klikt:

Dan vind u daar een knopje "Reserve IP". Als u daar op klikt zet u het ip vast. 


Erik ik zal wel erg dom overkomen, maar waar vind ik dat lijstje van vaste IP adressen.

Daar heb jij het niet over in de instructies bij aanmaken vast IP adres.

 

Zeker niet, @FritsD! Je bent juist helemaal niet dom, want je stelt vragen over de dingen die je niet begrijpt. En dat is een teken van slimheid :)

Er is niet standaard een lijst met vaste IP adressen. Die ontstaat pas op het moment dat jij een vast IP adres toewijst. Dat noemen we een DHCP binding. Maar, jouw apparaten hebben al wel een (intern) IP adres. Anders kunnen ze niet functioneren. Alleen bij een regulier IP adres kan het voorkomen dat deze af en toe wijzigt. Als je dan een port forward had ingesteld met dat IP adres, dan werkt deze niet meer. Vandaar dat de eerste stap is om een vast IP toe te wijzen, zodat het niet meer kan wijzigen.

En om het makkelijker te maken, gebruiken we bij het toewijzen van een vast IP meestal het IP adres dat het apparaat op dat moment al heeft. Dat zijn de IP adressen die jij ziet als jij op jouw Box 12 naar de pagina gaat waar Nick een screenshot van deelde. En, blijkbaar zit daar dan ook gelijk al een knop om dat IP vast te zetten. Dat wist ik ook niet dat dit zo kon. Dus dank je, @Nick83, hiervoor :)

U kunt de lijst met aangesloten apparaten vinden onder "My Modem > Client List".

Als u op 1 van deze apparaten klikt:

Dan vind u daar een knopje "Reserve IP". Als u daar op klikt zet u het ip vast. 

 

Zoek dan op die manier beide camera's op in de lijst. Bij beide doe je dan de blauwe ‘Reserve IP’ knop gebruiken. Daarna zijn de IP adressen vastgezet. 

Vervolgens kun je dan de stappen voor de port forward gebruiken. Waarbij je dan voor elke camera een port forward maakt, met het IP van de desbetreffende camera in het veld Internal Host. Voor de poort gebruik je degene die in de handleiding van je camera zouden moeten staan.


Dank. Klinkt helder. Ga het in de komende dagen proberen.

je hoort van mij.