Skip to main content

 

Goedemiddag,

 

Allereerst bedankt dat je de interesse toont om dit topic eens te lezen ;)

 

Ik loop tegen het volgende aan:

 

Sinds enige tijd heb ik KPN glasvezel internet & IPTV. Internet werkt nu prima, ik heb een stabiele (hoge) snelheid waar ik heel blij mee ben.

 

Ik heb IPTV grotendeels ingericht via deze guide: https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense. Ik zeg 'grotendeels', omdat ik inmiddels al de nodige troubleshootings-uurtjes er op heb zitten en dus ook een aantal andere fora/guides heb bekeken. Ik kom er echter helaas nog niet uit en vrouwlief wil nu toch ook wel graag televisie kunnen kijken zonder haar laptop aan te hoeven sluiten; wat ik overigens ook geheel begrijp. Ik wil natuurlijk voorkomen dat de 'WAF' in het gedrang komt ;)

 

Goed, het symptoom:

Televisie kijken werkt ongeveer 5 minuten. Daarna verschijnt een foutmelding, 'stb-nmc-400'. Na het opnieuw starten van de IGMP proxy of het wisselen van zender, werkt het weer.

 

Ik kan proberen hier later nog eens een tekening van te maken, maar ik zal voor nu tekstueel mijn configuratie beschrijven.

 

Ik gebruik geen experia box van KPN.

Ik heb een kabel aangesloten van de NTU naar de pfsense doos.

Op de pfsense doos heb ik 2 WAN-interfaces ingesteld, namelijk 'WAN' (vlan 6) en 'IPTVWAN' (vlan 4).

Daarnaast heb ik een 'intern' vlan 44 als IPTV-LAN, ik wil dit namelijk alsnog graag scheiden van mijn reguliere LAN.

Op pfSense heb ik een IGMP proxy draaien

Achter pfSense hangt nog weer een Netgear switch waar ook IGMP snooping voor vlan 44 actief is.

Ik kan wel volledige Netflix afleveringen kijken, internet lijkt op zich dus goed te werken. Soms wordt bij het bladeren door Netflix niet alles even lekker geladen, ik vraag mij af of dat ligt aan mijn inrichting/verbinding/netwerk of dat dat door de werking van de IPTV-ontvanger ligt, hoe Netflix daar op werkt.

 

Ik zal ook een aantal afbeeldingen toevoegen om mijn configuratie te laten zien.

 

Ik zou het waarderen als iemand mij een duwtje in de goede richting kan geven.

 

IGMP-proxy:

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Ik zie nu dat ik deze volgens mij beter in 'thuisnetwerk' had kunnen plaatsen. Kan iemand dit topic voor mij verplaatsen of moet ik 'm dan opnieuw aanmaken?


Ter aanvullende informatie: als ik de switch er tussen uit haal dan blijft de situatie het zelfde.