Skip to main content
Vraag

IPTV via de UniFi Dream Machine (Special Edition)

• September 17, 2025
  • 5 reacties
  • 208 keer bekeken

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste KPN Community.

Ik ben momenteel bezig met het wegwerken van de Experiabox V10A uit mijn thuisnetwerk. Omdat ik nog wel wifi en TV wil hebben tijdens het opzetten en instellen van de nieuwe apparatuur, heb ik nu nog even de ExperiaBox V10A tussen de nieuwe apparatuur en glasvezel verbinding.

Huidige opstelling: FTU → ExperiaBox V10A → Switches voor ethernet rond het huis & IPTV→ UniFi Dream Machine (Special Edition) → UniFi 24 port Switch.

Toekomstige opstelling: FTU → UniFi Dream Machine (Special Edition) → UniFi 24 port Switch → Ethernet rond het huis & IPTV

Het probleem is nu dat ik maar niet kan vinden hoe ik nou de KPN TV op de nieuwe router aan de praat kan krijgen. Er zijn verschillende artikelen online te vinden over het instellen van IPTV voor KPN, maar deze worden allemaal beantwoord met een link naar dit artikel:

Dit artikel legt echter niks uit, er staan hier alleen github links naar een installatie voor een IPTV client op de UDM-SE. Deze github is niet duidelijk genoeg, ook omdat er in de verschillende artikelen die met dat artikel beantwoord worden, er ook andere antwoorden worden gegeven die dit artikel/deze github tegen spreken.

Ik heb begrepen dat er een VLAN nodig is, en iets met pppoe. In de github staat o.a. dat je in het UniFi Network panel naar settings > netwerk > wan > Id 6 moet instellen en deze pppoe moet aanzetten met de username `internet` en het wachtwoord `internet`. Dit werkt echter niet en neemt juist het hele wifi netwerk, inclusief de ExperiaBox V10A, offline. 

Ik begrijp het niet meer, er zijn te veel bronnen die elkaar weerspreken. 

Wellicht weet iemand iets meer,

Mvg, Pepijn de Vries.

5 reacties

• September 17, 2025

Dat VLAN moet je alleen instellen als de UDM rechtstreeks aan het glasvezelkastje hangt zonder Experiabox er tussen. Als de UDM nog achter de Experiabox hangt, dan werkt dat niet nee.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 17, 2025

Voor IPTV zonder de V10 moet je dit script uitvoeren, de handleiding staat in de README van deze repo.
Internet via WAN VLAN 6, en IPTV via WAN VLAN 4.
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 17, 2025

Zodra je UDM direct aan de glasvezel koppelt zonder experiabox. Moet de wan aangepast worden naar PPPoE met taq vlan6 en user/pass

maar omdat de pppoe al opgebouwd is door de experia dan kan de udm wan op dhcp blijven.

voor tv ligt het er aan welk type ontvangers je hebt. Er is een script voor iptv die je via ssh op je udm kan configureren dit gebeurt geheel onderwater en is niet zichtbaar in je web gui 

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Dank allemaal voor de antwoorden.

Is/zijn dit de goede volgorde/acties die ik moet volgen als ik de UDMSE aansluit op de directe verbinding met de FTU?

Mvg,

Pepijn de Vries.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 18, 2025

Idd alleen iptv hoef je niet in te stellen daarvoor kan je het script can fabian gebruiken

PPPoE

vlan6

user: kpn of zelf verzonnen maar geen spaties

pass: kpn of gelijk aan user.